Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creŽren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 mei 2010, 07:30
Ontwerp Ontwerp is offline
Seniorlid

Standaard Freelancen, chronische ziekte, en instanties

Na een periode van 5 jaar vechten tegen een onbekende ziekte, weet ik nu welke ziekte ik heb en ben ik aan het revalideren en leven met.

Dit zorgt op bureaucratisch vlak soms voor nogal wat kopzores. Het gaat gelukkig geregeld vaak wel goed, zeg ik er met nadruk bij. Er werken echt schatten van mensen in deze sector.

Echter ik vind dat ik te weinig ondersteuning ontvang van de instanties die (zeggen) dat ze daar over gaan. Word plat gegooid met aanbiedingen, informatiebrochures en regels, maar als ik informeer of iets wil aanvragen/ regelen blijkt dat ik vaker niet dan wel in aanmerking kom. Vraag me wel eens af of er ooit iemand in aanmerking komt voor die regelingen, of dat ik het gewoon verkeerd aanpak?

In het recente verleden was het freelancen voor mij een vrij beroep. Hierdoor kon ik tijdens mijn ziekteperiode makkelijk opdrachten aannemen. Hoefde alleen te regelen dat het bij de juiste instanties zoals de belastingdienst werd doorgegeven. Dit was ideaal te combineren met mijn ziekte.

Nu moet ik mij inschrijven bij de KVK. Als ik mij inschrijf bij de KVK is mij verteld dat ik mijn uitkering ga verliezen, maar de uitkering gaat, zoals het er nu uitziet, onvoldoende zijn om rond te komen zonder erbij te werken (iets wat de gemeente weigert te erkennen). Maar van een andere medewerker hoor ik dat het weer niet zo is. Van wat ik begrijp is er een periode om te starten, en meende dit ook ergens gelezen te hebben.

Verzocht om dan bijvoorbeeld de KVK inschrijving via het re-integratiebudget te laten vergoeden. In het re-integratiebudget is circa 2,000 euro per jaar beschikbaar (niet dat ik er concreet ooit iets van zie). Hoezo zelfbeschikking? Dan verzocht om via een re-integratieproject aan de slag te gaan, maar de werkplek kan niet aangepast worden.

Ik ben op dit moment aan het revalideren, ben van plan zelfstandig/ gedetacheerd/ in loondienst te blijven/ gaan werken in Nederland en/ of in andere landen.

Het liefst zou ik bijvoorbeeld freelancen tijdens mijn revalidatieperiode omdat dit een van de mogelijkheden voor mij is om te werken. Dat of thuiswerken vanuit dienstverband of detachering. Thuiswerken gaat mij prima af. Dat komt omdat ik alles opgezet heb zodat ik gewoon kan werken.

En elke keer die wachttijden van maanden... Heb het vandaag er gewoon even mee gehad.

Wat kan ik doen om door deze periode heen te komen en om gewoon freelance te blijven werken?

Gooitzen van der Ent

Website: http://www.ecodelphinus.com
Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 09:46
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan

Standaard Re: Freelancen, chronische ziekte, en instanties

Om hier een zinnig antwoord op te geven is het toch wel van belang om te weten wat voor uitkering je hebt.

Heb je een bijstand uitkering dan gelden daar andere regels voor dan bijvoorbeeld een Wia uitkering.

Zo kun je ook een uitkering hebben van een verzekerings maatschappij.

maar wat voor uitkering je ook hebt uiteindelijk zal als je inkomsten krijgt of het nu via loondienstverband of freelance (kvk) er een korting volgen op je uitkering.

Joas FinanciŽle Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 12:17
Seniorlid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
Om hier een zinnig antwoord op te geven is het toch wel van belang om te weten wat voor uitkering je hebt.

Heb je een bijstand uitkering dan gelden daar andere regels voor dan bijvoorbeeld een Wia uitkering.

Zo kun je ook een uitkering hebben van een verzekerings maatschappij.

maar wat voor uitkering je ook hebt uiteindelijk zal als je inkomsten krijgt of het nu via loondienstverband of freelance (kvk) er een korting volgen op je uitkering.

UWV WIA kom ik met mijn ziekte niet in aanmerking voor, dus WWB (bijstand). (Lang verhaal kort)

Lijkt mij logisch indien inkomsten uit werk binnenvloeien. Dat vind ik verder prima. Die regeling zorgt er voor dat ik in ieder geval gezien mijn situatie binnen mijn kunnen aan het werk kan blijven.

Moet zeggen dat het niet geholpen heeft dat we lange tijd niet wisten wat er aan de hand was. In eerste instantie leek het te gaan om de nasleep van een operatie. Gewoon een beetje revalideren en weer aan de slag, dat bleek op een gegeven moment toch anders te liggen. Met zo'n onbekende diagnose moet je oppassen dat je niet tussen het wal en schip valt met regelingen en bij instanties/ organisaties. Het gaat wat dat aangaat nu beter. Echter zou geen verschil uit moeten maken, vind ik. Behandel de ziekteklachten niet de diagnose, vind ik, enfin wijsheid van nu.

Gooitzen van der Ent

Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 12:28
Veteraan

Als je vanuit de wet werk en bijstand weer aan het werk wil.

zou ik je in eerste instantie aanraden via een loondienstverband te gaan werken. Dit heeft als voordeel dat je verzekerd bent tegen ziekte mocht het toch niet gaan. daarnaast ben je aantrekkelijk voor de werkgever omdat je haast niets kost vanwege alle subsidies die deze werkgever krijgt. verder is het ook simpel als je "nog"niet de inkomsten van de bijstand verdienst kun je dit heel makkelijk opgeven en houden zij met de uitkering rekening.

Wil je toch als freelancer aan de slag dan zou ik met je werkcoach contact op te nemen en heel duidelijk aangeven wat je plannen zijn (deze plannen ook concreet maken) Deze coach kan je aangeven wat de (on)mogelijkheden zijn. Vaak zijn het geen dingen waar je recht op hebt maar wat je gegunt moet worden (zij moeten daar accoord voor geven)

een goed verhaal is dus belangrijk

Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 15:00
Seniorlid

Citaat:
Als je vanuit de wet werk en bijstand weer aan het werk wil.

zou ik je in eerste instantie aanraden via een loondienstverband te gaan werken. Dit heeft als voordeel dat je verzekerd bent tegen ziekte mocht het toch niet gaan. daarnaast ben je aantrekkelijk voor de werkgever omdat je haast niets kost vanwege alle subsidies die deze werkgever krijgt. verder is het ook simpel als je "nog"niet de inkomsten van de bijstand verdienst kun je dit heel makkelijk opgeven en houden zij met de uitkering rekening.
Ja, vandaar detachering of dienstverband. Dus dat is een voordeel daarvan. Naar mijn weten mag je in een dienstverband meer verdienen dan een uitkering. Het ligt er bijvoorbeeld wel aan hoe lang het dienstverband duurt of dat eventueel invloed heeft op de uitkering. De precieze regels van hoe en wat zou ik er op na moeten slaan. Vanuit mijn positie zie ik mogelijkheden, maar zou het prettig vinden om ervaringen van mensen daarover te vinden. Tot nu merk ik dat het in Nederland moeilijker is om vanuit huis te werken te regelen met detachering of dienstverband. Alhoewel je merkt wel een lichte trend.

Citaat:
Wil je toch als freelancer aan de slag dan zou ik met je werkcoach contact op te nemen en heel duidelijk aangeven wat je plannen zijn (deze plannen ook concreet maken) Deze coach kan je aangeven wat de (on)mogelijkheden zijn. Vaak zijn het geen dingen waar je recht op hebt maar wat je gegunt moet worden (zij moeten daar accoord voor geven)

een goed verhaal is dus belangrijk
Dit is een fase waar we nu in zitten en waar ik nu dus verschillende antwoorden krijg en op zoek ben naar duidelijkheid. Corrigeer me als ik er naast zit maar een gemeente is toch verplicht om inspanningen te leveren om je weer aan het werk te krijgen?

Neemt niet weg dat ik door die bureacratie al meerdere opdrachten heb moeten laten varen. Vind ik nogal zonde, eerlijk gezegd. Kortom, wat mij betreft verloren mogelijkheden en kansen. En zeg nou eerlijk, hoeveel van die mogelijkheden kom je tegen? Zeg niet dat freelancen het beste voor mij is, wil alle opties open houden, maar dat kan beter geregeld zijn wat mij betreft.

Gooitzen van der Ent

Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 15:09
Veteraan

De bijstand is een vangnet dus als jouw inkomsten onder bijstand nivo zijn heb je recht op bijstand (ben je zelfstandig dan zitten daar wat haken en ogen aan) dus als jij structureel onder bijstand nivo verdiend blijf jij een aanvulling krijgen. (korting op je uitkering is volgens mij ongeveer 70% van wat jij verdient)

Een werkcoach is van het UWV werkbedrijf (vroegere arbeidsbureau) deze is jou vaste aanspreekpunt en dient jou te begeleiden naar werk.

Als je deze nog niet hebt toegewezen gekregen kun jij bij het UWV werkbedrijf hierom vragen. (dit voorkomt dat je verschillende antwoorden krijgt)

Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 16:02
Seniorlid

Dank je voor het meedenken. Stel op het prijs.

Heb contact gezocht met een Werkcoach van het UWV Werkbedrijf.

Inmiddels al wel wat informatie gevonden: Bbz Bijstandverlening aan zelfstandigen, zie op die pagina 'Kunt u met een bijstandsuitkering een beroep doen op het Bbz'.

Met dank aan weethoezit.nl en ikkan.nl voor de informatie.

Gooitzen van der Ent

Met citaat reageren
Oud 2 juni 2010, 10:03
Seniorlid

Circa twee weken, op zijn minst acht keer doorverbonden, en een sleu aan wisselende informatie verder...

UWV Werkbedrijf verwijst naar de gemeente, min of meer, geloof ik, als ik de juiste informatie heb. Enfin

Verder geen concrete vooruitgang in formuliertje a van instantie a naar instantie b te krijgen.

Leuker kunnen we het niet maken belachelijker wel. En maar de mond vol hebben van mensen met een 'beperking' moeten meedoen aan de samenleving, man ik kom niet eens voorbij de bureaucratie. Ik wil gewoon freelance kunnen werken tijdens mijn revalidatie/ ziekte, zoals dat al jaren kon!

Gewoon te triest voor woorden. Is het in andere gemeenten beter geregeld?

Gooitzen van der Ent

Met citaat reageren
Oud 2 juni 2010, 11:49
Veteraan

Ik begrijp dat je naar een werkcoach bent geweest deze is verantwoordelijk je moet er op staan dat hij je de juiste informatie geeft. Als hij die niet heeft is Hij verantwoordelijk om het te verzamelen.

Maar ja het blijft lastig

Met citaat reageren
Oud 27 juni 2010, 17:28
Seniorlid

Moeilijk, is gelukkig wat anders dan onmogelijk.

Na de situatie besproken te hebben bij de re-integratieafdeling van de gemeente heeft de gemeente Ede maatwerk opgesteld waardoor ik freelance werk kan gaan doen.

Bijgevoegd een bijlage van het document. Dit omdat er mogelijk andere mensen (met een (chronische) ziekte of handicap) in een soortgelijke situatie zitten, mogelijkheden tot freelance hebben en/ of zien, en zo zonder het wiel compleet opnieuw uit te moeten vinden aan de slag hiermee kunnen. Afhankelijk van de ziekte/ handicap en de positie daarin kan het zijn dat aangepaste afspraken nodig zijn.
Omwille van de privacy is persoonlijke informatie (van derden) weggelaten uit het document.

De KVK inschrijving is inmiddels succesvol tot stand gekomen.

Weer een drempel weg op het gebied van werk.

Dank aan iedereen die heeft geholpen dit tot stand te brengen.

Suggesties voor verbetering zijn altijd welkom. Hoop dat helpt.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf kvk.pdf‎ (312,8 KB, 17x gelezen)

Gooitzen van der Ent

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten