Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 november 2008, 01:55
kozw's schermafbeelding
kozw kozw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2008
Berichten: 4
Question Starten, wanneer naar KvK?

Hallo

Allereerst mijn complimenten voor de enorme berg informatie.

Mijn vraag komt zijdelings aan de orde in deze thread -> http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=3218, maar ik zoek nog enige nuance.

Ik ga per 1/1/2009 mijn eenmanszaak starten (wat nou kredietcrisis ) en ben nu druk doende om alles op de rails te krijgen. Nu wil ik voor een potentiële klant een offerte uitbrengen voor een opdracht die per begin 2009 zou kunnen starten. Ik ben echter nog niet ingeschreven bij KvK (heb dus nog geen KvK nummer) en vraag me af wat te doen. Offerte zonder KvK nummer uitbrengen of eerst dit jaar nog naar KvK en me daarmee ook aanmelden bij belastingdienst?

Met die laatste optie start ik dus feitelijk nu al en niet per 1/1 en mag ik ook gelijk mijn adminstratie voor dit jaar al gaan regelen. Zaken als uren criterium ga ik dan nooit halen voor de kleine 2 maanden die nog resten.

Daarnaast heb ik nog een heleboel andere zaken te regelen waaronder drukwerk, wil ik een zak geld aftroggelen bij de bank, etc. Allemaal zaken waar ik een KvK nummer bij nodig heb.

Iemand wijze woorden in deze?

Mijn dank,
Koen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 november 2008, 15:44
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Starten, wanneer naar KvK?

Hee Koen,

Ik zit exact met hetzelfde. Ik heb dus jammer genoeg geen antwoord op je vraag, maar ik wil het ook heel graag weten. Ik wil eigenlijk aankomende week naar de KvK toe om me in te schrijven. Maar als ik hierdoor over het boekjaar 2008 - waarin ik dus feitelijk nog geen werk , inkopen, facturen, omzet etc heb en doe - kom ik dan niet in de penarie met allerlei fiscale regels.

Ben benieuwd.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 november 2008, 18:47
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Starten, wanneer naar KvK?

Tsja, waarom niet meteen inschrijven? Voor die paar tientjes die het je dit jaar extra kost hoef je het niet te laten. Op het formulier Startende ondernemer kun je aangeven voor dit jaar nog geen winst te verwachten dus is een IB aanslag ook onwaarschijnlijk. Overigens is het niet zo dat de fiscus je als (IB) ondernemer beschouwt alleen maar omdat je bij de KvK staat ingeschreven.
Die administratie moet je toch een keer opzetten en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Als de uitgaven / kosten beperkt zijn kun je dat in eerste instantie nog best zelf bijhouden.
Een offerte uitbrengen kun je best zonder KvK nummer maar als je met algemene voorwaarden wilt werken is het handig als je deze gelijk kunt deponeren en dat kan alleen als je ingeschreven staat.

In ieder geval, veel succes!

Marjan
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 november 2008, 00:52
kozw's schermafbeelding
kozw kozw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Starten, wanneer naar KvK?

Marjan, dank voor de input. Ik maakte me enige zorgen om met name de startersaftrek waar ik dan geen recht op heb in 2008. Maar na wat door lezen snap ik nu eindelijk ook wat er wordt bedoeld met dat je max drie keer recht hebt op de startersaftrek in de eerste vijf jaar van de onderneming. In 2008 dan niet, maar 2009, 2010 en 2011 wel en dat valt binnen de eerste vijf jaar. En die KvK bijdrage van een paar tientjes voor 2008 overleven we inderdaad wel.

Helemaal duidelijk, op naar de KvK dus

Koen

Laatst gewijzigd door kozw; 9 november 2008 om 12:30 Reden: vreselijke spelfout fixed
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 november 2008, 20:26
webdesigndirect webdesigndirect is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 november 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Starten, wanneer naar KvK?

Een vreemde vraag misschien, maar mag je in die eerste jaren zelf bepalen wanneer je van de startersaftrek gebruik maakt? Ik heb er geen recht meer op, maar vroeg het mij gewoon af.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 november 2008, 18:18
Kenneth Kenneth is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Starten, wanneer naar KvK?

Even een vraagje in dezelfde lijn als TS.
Ik ben voornemens om begin tweede kwartaal volgend jaar te starten als ZZPer

Alle voorbereidingen als inschrijvingen wil ik eigenlijk nu allemaal al doen (ook met het ook op de bedrijfsnaam claimen).
Is het verstandig om nu al naar de KVK te gaan of kan ik dit beter zo dicht mogelijk tegen het startpunt aan doen?

Ik weet bijvoorbeeld niet of het een probleem is als je ingeschreven staat maar voorlopig nog geen omzet genereerd?

Thanx,
K
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 november 2008, 13:11
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Starten, wanneer naar KvK?

De KVK maakt het niks uit of je omzet draait of niet, daar is de BD voor
Ik heb me bijna een jaar geleden (over ongeveer een week) ingeschreven bij de KVK en ben voor de BD op 1 januari jl. gestart. Ik wilde namelijk van tevoren alle gegevens hebben voor drukwerk ed. en moest ook KVK nummer hebben om zakelijke bankrekening te kunnen openen (Bizner).

Heb wel van andere topics begrepen (want deze vraag wordt vaker gesteld) dat de KVK moeilijk kan gaan doen als je aangeeft dat je pas later start (best vreemd, want in principe start je gewoon dan al - met de voorbereidingen iig). Ik heb 't er verder niet bij vermeld, dus ze hebben ook niet moeilijk gedaan
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 november 2008, 13:13
Kenneth Kenneth is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Berichten: 4
Talking Re: Starten, wanneer naar KvK?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
De KVK maakt het niks uit of je omzet draait of niet, daar is de BD voor
Ik heb me bijna een jaar geleden (over ongeveer een week) ingeschreven bij de KVK en ben voor de BD op 1 januari jl. gestart. Ik wilde namelijk van tevoren alle gegevens hebben voor drukwerk ed. en moest ook KVK nummer hebben om zakelijke bankrekening te kunnen openen (Bizner).

Heb wel van andere topics begrepen (want deze vraag wordt vaker gesteld) dat de KVK moeilijk kan gaan doen als je aangeeft dat je pas later start (best vreemd, want in principe start je gewoon dan al - met de voorbereidingen iig). Ik heb 't er verder niet bij vermeld, dus ze hebben ook niet moeilijk gedaan
Aaah... helder
Dan ga ik binnenkort ook maar vast denk ik.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 december 2008, 17:33
Molenaar Molenaar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 8
Stuur een bericht via MSN naar Molenaar
Standaard Re: Starten, wanneer naar KvK?

Ik heb mij dit jaar eind februari ingeschreven en ben pas half april werkelijk van start gegaan dus dat maakt verder niks uit ,maar zonder KvK nummer kan je ook geen zakelijke rekening openen enz. dus ik zou me gewoon inschrijven per direct en vast je voorbereiding doen wat je moet doen.
Succes verder!!!!

Groeten Ad
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 februari 2009, 15:08
Henri Henri is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Starten, wanneer naar KvK?

Zo snel als ik mij dan in heb geschreven bij de k.v.k. heb ik dan ook al direct kosten? Hiermee bedoel ik niet de jaarlijkse kosten voor de k.v.k.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kvk, starten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Starten - wanneer is de beste tijd MarianR Omgaan met opdrachtgevers 14 9 december 2008 10:51
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 17:49
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 13:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon