Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 februari 2013, 00:16
RGK RGK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 februari 2013
Berichten: 2
Exclamation Vragen van een startend grafisch ontwerper

Beste leden,

Ik heb onlangs afgestudeerd als grafisch vormgever en wil graag voor mezelf beginnen (als freelancer). Op vele vragen wist ik door Lancelots het antwoord te vinden. Echter heb ik nog een aantal dringende vragen

1. Ik ben een student en grafisch ontwerper. Mag ik voor het grafisch freelancen gebruik maken van Adobe studentenpakket?

2. Het lijkt mij verstandig om Pantone Plus Color Bridge Coated & Uncoated aan te schaffen omdat daar PMS en CMYK in coated en uncoated op staan. Is dit de voordeligste/handigste oplossing of moet ik PMS en CMYK los van elkaar kopen?

3. Kan ik het beste otf fonts of ttf fonts gebruiken en waarom?

4. Kan ik de fonts van mijn werk/school overnemen om te gebruiken (legaal)? Of moet ik zelf alle fonts aanschaffen?

5. Ik ben een startende grafisch ontwerper (freelancer). In wat zou ik mij kunnen onderscheiden qua opdrachten of werkproces?

6. Zijn de gratis vector bestanden op internet te gebruiken voor een opdracht of alleen voor privé?

7. Kan ik de producten van de klanten bij Drukwerkdeals.nl laten drukken of is een drukkerij om de hoek beter?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 februari 2013, 12:53
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

1. Ik ben een student en grafisch ontwerper. Mag ik voor het grafisch freelancen gebruik maken van Adobe studentenpakket?
> uiteraard niet, enkel voor je studie.