Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 februari 2013, 00:16
RGK RGK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 februari 2013
Berichten: 2
Exclamation Vragen van een startend grafisch ontwerper

Beste leden,

Ik heb onlangs afgestudeerd als grafisch vormgever en wil graag voor mezelf beginnen (als freelancer). Op vele vragen wist ik door Lancelots het antwoord te vinden. Echter heb ik nog een aantal dringende vragen

1. Ik ben een student en grafisch ontwerper. Mag ik voor het grafisch freelancen gebruik maken van Adobe studentenpakket?

2. Het lijkt mij verstandig om Pantone Plus Color Bridge Coated & Uncoated aan te schaffen omdat daar PMS en CMYK in coated en uncoated op staan. Is dit de voordeligste/handigste oplossing of moet ik PMS en CMYK los van elkaar kopen?

3. Kan ik het beste otf fonts of ttf fonts gebruiken en waarom?

4. Kan ik de fonts van mijn werk/school overnemen om te gebruiken (legaal)? Of moet ik zelf alle fonts aanschaffen?

5. Ik ben een startende grafisch ontwerper (freelancer). In wat zou ik mij kunnen onderscheiden qua opdrachten of werkproces?

6. Zijn de gratis vector bestanden op internet te gebruiken voor een opdracht of alleen voor privé?

7. Kan ik de producten van de klanten bij Drukwerkdeals.nl laten drukken of is een drukkerij om de hoek beter?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 februari 2013, 12:53
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

1. Ik ben een student en grafisch ontwerper. Mag ik voor het grafisch freelancen gebruik maken van Adobe studentenpakket?
> uiteraard niet, enkel voor je studie.

4. Kan ik de fonts van mijn werk/school overnemen om te gebruiken (legaal)? Of moet ik zelf alle fonts aanschaffen?
> wat is de licentie/overeenkomst?

5. Ik ben een startende grafisch ontwerper (freelancer). In wat zou ik mij kunnen onderscheiden qua opdrachten of werkproces?
> waar blink je in uit?

6. Zijn de gratis vector bestanden op internet te gebruiken voor een opdracht of alleen voor privé?
> zie de licentie bij die files

7. Kan ik de producten van de klanten bij Drukwerkdeals.nl laten drukken of is een drukkerij om de hoek beter?
> google even en vraag proefdrukken
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 februari 2013, 15:11
Wisp Wisp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2013
Berichten: 16
Standaard

Maak een ondernemersplan, dit klinkt erg suf en tijdrovend en dat kan het soms ook zijn. Op deze manier dwing je jezelf over alles na te denken en zaken uit te zoeken. Ik ben op dit moment ook erg druk hiermee bezig en ik kan je zeggen dat het echt helpt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 februari 2013, 21:57
Tim Platschorre's schermafbeelding
Tim Platschorre Tim Platschorre is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2012
Berichten: 6
Standaard

Een drukkerij om de hoek is vaak veel duurder dan een online gigant als drukwerkdeals. Zelf geen ervaring mee, maar ik bestel vaak bij flyerzone.com. Ook online en redelijk goedkoop. Kwaliteit is gemiddeld.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 februari 2013, 20:54
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Weet dat Adobe een aantal van de oudere versies van Photoshop gratis (als freeware) aanbiedt op z'n eigen site. Als je niet gebonden bent aan de laatste plugins maar bijvoorbeeld ook met CS2 vooruit kunt, dan levert dit je veel voordeel op. Google is your best friend om het te vinden. Heb op mijn telefoon de link niet bij de hand.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 12:33
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 10:56
Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper? sim_design@hotmail.com Freelancen iets voor mij? 5 7 juni 2009 18:25
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon