Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 december 2010, 18:22
Tekst in Beeld Maastricht Tekst in Beeld Maastricht is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2010
Berichten: 6
Standaard Bijverdienende vormgever in België - facturen sturen of niet? En hoe te boeken?

Hoi,

Ik zit met een vraag waar ik via Google geen antwoord op vind. Hopelijk weet hier iemand raad. Af en toe (dit jaar 2 keer) heb ik een vormgeefklusje, dat ik uitbesteed aan een meisje in Belgie. Ze is ontzettend getalenteerd en ik werk graag met haar, maar ze heeft niet de ambitie echt voor zichzelf te beginnen, mijn klusjes zijn puur voor 'erbij'. Ze staat dus niet ingeschreven bij de Belgische Kvk en heeft ook geen btw-nummer.

Om geen problemen te krijgen met de Belgische fiscus, wil ze mij geen facturen sturen. Ze zegt dat je in Belgie niet mag bijklussen zonder daadwerkelijk een eenmanszaak te beginnen.

Is dat werkelijk zo? Het heeft wel tot gevolg dat ik die kosten niet kan aftrekken van de inkomstenbelasting. Of kan dat wel? En kan ik ze dan wel boeken op de een of andere manier als niet-aftrekbare kosten of kan ik ze beter privé betalen? Het gaat niet om heel veel geld, ca 150 euro.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 december 2010, 13:44
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard

Het hangt een beetje van de situatie af van de persoon.
Een Belg die over een inkomen beschikt, mag inderdaad niet bijverdienen zonder een bijberoep te starten en daar ook op belast te worden.
Iemand zonder inkomen mag belastingvrij een bedrag verdienen dat de belastingvrije som niet overschrijdt, ook voor een student geldt deze regel, maar bestaat er een bijzondere regeling zodat een student zelfs iets meer mag verdienen zonder daarop belast te worden.

Aangezien die persoon slechts heel beperkt opdrachten uitvoert en het toch kan beschouwd worden als een artistieke presatie, kan er misschien gewerkt worden met een "eenmalige artistieke prestatie". De opdrachtnemer stelt dan een document op met jullie gegevens, datum, het overeengekomen bedrag (opgelet: dit is geen factuur en er hoeft geen BTW aangerekend te worden), etc en met de vermelding "eenmalige artistieke prestatie". Dan kan jij het alsnog inbrengen in je boekhouden, maar hoeft die persoon niet in bijberoep te starten.

Laatst gewijzigd door Musthave; 9 december 2010 om 16:07 Reden: typfout
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 december 2010, 13:49
Tekst in Beeld Maastricht Tekst in Beeld Maastricht is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2010
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musthave Bekijk bericht
Aangezien die persoon slechts heel beperkt opdrachten uitvoert en het toch kan beschouwd worden als een artistieke presatie, kan er misschien gewerkt een "eenmalige artistieke prestatie".
Goh, goeie tip, daar had ik nog niet van gehoord! Dat ga ik eens uitzoeken. Ik vraag me wel of dit werk ervoor in aanmerking komt: het gaat om logo-en visitekaartjesontwerp enom een header.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 december 2010, 16:25
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard

Strikt gezien wordt een grafisch ontwerper niet als kunstenaar aanzien en voor hen (kunstenaars) is die "eenmalige artistieke prestatie"-regeling vooral bedoeld. Maar over zo'n kleine bijverdienste en bedragen, gaat men echt niet moeilijk doen hoor.

Je moet anders ook eens nakijken hoe het zit met de fiche 281.50 (als de individuele bedragen €125 overschrijden) of je die als ondernemer in Nederland ook moet uitreiken. Toen ik nog studeerde en weleens figureerde in een reclamespotje, kreeg ik achteraf ook zo'n fiche toegestuurd. Het geldt dus niet enkel op erelonen, maar ook andere vergoedingen. Deze fiche is door de opdrachtnemer wel in te brengen en wordt belast als "Diverse inkomsten" aan 33%. Jij kan alles wederom netjes in je boekhouding inbrengen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 december 2010, 16:35
Tekst in Beeld Maastricht Tekst in Beeld Maastricht is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2010
Berichten: 6
Smile

Hee Musthave,

Superbedankt! Ik heb nog nooit van die fiche gehoord, maar ik ga het verder uitzoeken. Zal haar ook op dit dit forum wijzen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 december 2010, 16:44
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard

Met veel plezier hoor!
Die fiche kan natuurlijk ook iets uitsluitend Belgisch zijn.
Maar misschien vinden jullie hier info/raad: http://www.kunstenloket.be Een mailtje sturen kan ook nooit kwaad.

En ten slotte kan het meisje waar je mee werkt ook altijd via Payroll werken, vb. Smart, zij factureren dan als bedrijf correct aan jou en betalen, na aftrek van alle wettelijke kosten (belastingen, sociale zekerheid, etc) aan de opdrachtnemer uit. Meer info: http://www.smartpayroll.nl/freelancers - http://infonl.smartbe.be en http://www.tentoo.nl
Dat scheelt wat administratieve rompslomp en je hebt de garantie dat alles wettelijk volledig in orde is.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
administratie, belgië, bijklussen, inkomstenbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verkoopcommissie - Hoe boeken en aangeven? Marcelot Administratie 0 3 januari 2010 12:30
Hoe zorg je dat klanten niet direct bij je afnemer bestellen? MvdV Omgaan met opdrachtgevers 2 21 november 2009 10:13
Facturen laten sturen, ipv zelf sturen Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 30 16 augustus 2009 11:41
Facturen verstuurd, maar geen kvk/btw nr. hoe nu? Sharkoon Al die andere praktische dingen 3 2 oktober 2007 12:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon