Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 februari 2011, 15:28
reCode reCode is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2010
Berichten: 9
Standaard Welke werkzaamheden uit handen geven aan boekhouder?

Ik zit er over te denken om een boekhouder te nemen, maar ik zit een beetje met de werkzaamheden die ik uit handen wil geven.

Op dit moment werk ik met MoneyMedic als facturatiesysteem en tevens om mijn kwartaalcijfers uit te lezen en in te dienen.
Nu is het zo dat ik verder niet veel verstand heb van boekhouding en alles wat erbij komt kijken en dus ook waarschijnlijk zaken vergeet, etc.

Voorgrond:
Sinds ong. augustus vorig jaar ben ik begon als freelance webdesigner (zzp), vanaf november gingen de eerste facturen de deur uit en ik heb nu meestal 1, soms 2, facturen per maand.

Waar moet ik nu vooral naar kijken bij het zoeken naar een boekhouder? Wat voor werkzaamheden zouden jullie aan de boekhouder overlaten? Weten jullie ook een prijs indicatie?

Alvast bedankt!

Mvg,
Robin
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 februari 2011, 12:17
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Het beste is dat je alles door de boekhouder laat doen, dan heeft hij ook een beter overzicht en zal het niet zo zijn dat je dingen vergeet. Je kan het werk van de boekhouder natuurlijk wel vergemakkelijken door alles goed aan te leveren. Aangezien je werkt met een facturatiesysteem is daar simpel de omzet uit te draaien, neem ik aan.

Wat ik meestal doe met kleinere klanten is ieder kwartaal geven ze me de omzetfacturen, alle kosten / inkoop bonnetjes en de bankafschriften. Dan boek ik het in, doe de aangifte OB (meestal per kwartaal bij de kleinere ondernemingen) en klaar is kees. Aan het eind van het jaar alle cijfers opmaken in balans / w&v en dan de aangifte inkomstenbelasting doen, met de nodige aftrekposten etc.

Als jij alles netjes aanlevert en geen bank hebt waar ook nog allemaal 100en prive kosten doorheen gaan dan is het allemaal niet zoveel werk en hoeft het helemaal niet veel te kosten.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 februari 2011, 14:58
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Ik had met mijn boekhouder afgesproken dat ik zelf de BTW aangifte (elk kwartaal) doe en dat gaat prima. Het eerste kwartaal hebben we samen gedaan en daarna kon ik het zelf.

Het 4e kwartaal moet je echter misschien wel weer even contact opnemen omdat je dan bijv. de KOR hebt en misschien nog wat tips om een grote investering te doen of niet.

Inkomstenbelasting hele jaar zou ik gewoon door de boekhouder laten doen, anders heeft het ook geen nut een boekhouder te hebben. Je kan wel geld besparen door alles netjes aan te leveren zoals hij dat wil. In mijn geval heb ik nette lijstjes op de computer voor alle bonnetjes (dus uitgetypt), facturen (niet de facturen zelf, maar onder elkaar in een lijstje de belangrijkste gegevens, zodat het maar 1 papiertje is), urenregistratie, etc. Dit is voor de boekhouder minder werk dan dat je een schoenendoos met bonnetjes achter laat.

Het lastige is wel dat als je zelf alles netjes aanlevert moet je er wel ietsjes verstand van hebben. Bonnetjes van benzine en koffie mogen bijv. niet zomaar tussen de andere uitgaven voor de BTW. Dit kan de boekhouder echter je ook 1 dag uitleggen en als je de lijsten aanlevert dat hij ze ook nog even controleert.

Kosten zijn lastig te gokken... in 't begin zullen die iets hoger zijn als je ook de uitleg etc. wilt.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
administratie, boekhouder, facturatie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Wat op te geven bij resultaat uit overige werkzaamheden chbfres Belasting 2 17 januari 2011 20:37
Uitgeverijen besteden veel werk uit aan freelancers Niels Arts Nieuws - Voor en door freelancers 16 18 februari 2009 09:06
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 01:55
Loon uit arbeid of overige werkzaamheden Ivo1976 Belasting 0 3 maart 2008 11:41
Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming? Denise Belasting 7 28 november 2007 12:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon