Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2007, 12:07
Walter Walter is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2007
Berichten: 4
Standaard Belastingdienst jaagt op zelfstandigen

Een persbericht van gisteren

Belastingdienst jaagt op frauderende zelfstandigen
uitgegeven 06-11-2007 12:03

AMSTERDAM - De Belastingdienst gaat streng controleren op zelfstandigen die door hun voormalige werkgever worden ingehuurd. Deze zzp'ers maken vaak onterecht gebruik van de zelfstandigenaftrek. Dit schrijft de Telegraaf dinsdag.
De zelfstandigenaftrek is een bedrag dat zelfstandigen op hun aangifte van de winst kunnen aftrekken. Daarvoor moeten ze wel aan een aantal voorwaarden voldoen, waaronder het werken voor meerdere opdrachtgevers. Veel van de nieuwe zzp'ers voldoen echter niet aan deze eis en werken feitelijk voor een enkele opdrachtgever.
Om dit probleem te omzeilen, vragen ze kennissen en bevriende bedrijven om facturen voor een enkele klus of zelfs niet-verricht werk in te sturen. Volgens de fiscus is er dan sprake van fraude.
Controleren
De Belastingdienst gaat zzp'ers daarom streng controleren en naheffingen eisen voor loon, premies, boetes en rente. Een woordvoerder van de fiscus bevestigt al enige tijd thuiszorgorganisaties en hun personeel te controleren, maar weerspreekt dat er een landelijk offensief gaande is.
Verschillende bedrijfsadviseurs vrezen dat voor honderden kleine zelfstandigen een faillissement dreigt, als de Belastingdienst naheffingen en boetes op gaat leggen.


Ik zag het en was benieuwd naar jullie reacties. Volgens mij gebeurt het geregeld. Goede zaak dat dit zo aangepakt wordt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 november 2007, 14:34
Vincent Drees Vincent Drees is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Belastingdienst jaagt op zelfstandigen

Vaak is het een mooie start om als eerste bij de oude werkgever nog wat opdrachten uit te voeren. Vaak zijn in het begin nog niet veel opdrachtgevers of maar één. Mijn inziens moet hiermee flexibel worden omgegaan. Ik vind het jammer dat op beginnend ondernemerschap direct wordt gejaagd.

Overigens zijn de uren die tellen voor de zelfstandigenaftrek ook de indirecte uren zoals uren besteed aan website of acquisitie of ontwikkelen folders. Vaak worden de gemaakte uren die startende ondernemers hiervoor maken niet vastgelegd in hun agenda en kunnen daarom deze uren niet aantonen. De belastingdienst spreekt dan van fraude maar mijn inziens zit dit meer in vastlegging. Overigens is het vaak nog lastig om duidelijk te maken dat er ook op zaterdag/zondag en 's avonds is gewerkt.

Vincent Drees
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2007, 15:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belastingdienst jaagt op zelfstandigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Drees Bekijk bericht
Overigens is het vaak nog lastig om duidelijk te maken dat er ook op zaterdag/zondag en 's avonds is gewerkt.
Is dat zo In mijn urenadministratie stonden alleen data. Wat maakt het uit wat voor dag het is? In onze economie werken allerlei mensen in het weekend (winkels, toerisme, hulpdiensten, verpleging en verzorging etc. etc.) en ik zou niet weten waarom freelancers in welke branche dan ook dat niet zouden mogen.

Gewoon je uren administreren en zorgen dat je alle geboekte uren goed kunt uitleggen, dan mag het geen enkel probleem zijn.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 november 2007, 22:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Belastingdienst jaagt op zelfstandigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Drees Bekijk bericht
Vaak is het een mooie start om als eerste bij de oude werkgever nog wat opdrachten uit te voeren. Vaak zijn in het begin nog niet veel opdrachtgevers of maar één. Mijn inziens moet hiermee flexibel worden omgegaan. Ik vind het jammer dat op beginnend ondernemerschap direct wordt gejaagd.
Mee eens. Als we zelfstandig ondernemerschap willen bevorderen, is er echt wel een (soepele) tussenvorm denkbaar. Ik snap dat de fiscus niet wil dat ik na 3 jaar nog steeds een fake ondernemer ben. Ik denk ook niet dat bijvoorbeeld een eerste orientatiejaar (waarin je als zzp'er bijvoorbeeld wat meer vrijheden krijgt) leidt tot massaal misbruik.

Er komt vanzelf een tijd dat de fiscus andere opdrachten krijgt vanujit Den Haag. Bijvoorbeeld als Nederland een ontwikkelingsland is geworden.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 november 2007, 11:12
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: Belastingdienst jaagt op zelfstandigen

Geloof niet dat het de belastingdienst gaat om de zzp'ers die voor hun ex wergever werken, maar om de mensen die alleen maar voor hun ex werkgever werken en dan op zo'n wijze dat het een verkapt dienstverband is.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 20:50
Belastingdienst herstelt voorlopige ib-aanslagen 2006 René Nieuws - Voor en door freelancers 0 13 oktober 2006 19:21
Belastingdienst introduceert eerstedagsmelding Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 6 juli 2006 11:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon