Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n
Als je een eenmanszaak in je hebt, hoef je het volgens mij niet eens te vermelden in je boekhouding.
|
Je moet het wel degelijk opvoeren zoals Adine het zegt. Het is echter geen post die vergelijkbaar is met 'Vakliteratuur'. Die post valt namelijk onder (exploitatie)kosten, een privé-opname is een mutatie van het Eigen Vermogen. Om het nog ingewikkelder te maken: kosten komen terecht op je Winst & Verliesrekening, het Eigen Vermogen is een balanspost.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n
Ik maak geld altijd gewoon over onder vermelding van "Loon MAAND (1)". Ik maak soms vaker per maand geld over.
|
Wat voor een vermelding je er ook aan geeft: alles wat je van je zakelijke rekening of kas overhevelt naar privé wordt geboekt als een privé-opname. Overigens is 'Loon' niet de beste omschrijving die je kunt kiezen: een zelfstandige heeft geen loon, maar (hopelijk) aan het einde van het jaar winst. Om jezelf niet te verwarren, zou je het dan bijv. 'voorschot winst' kunnen noemen; zelf gebruik ik altijd heel standaard, maar wel zo duidelijk 'opname t.b.v. privé'.
Groeten, Renée