Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 november 2008, 19:25
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Vlak voor het eind van het jaar starten

Beste freelancers

De knoop is door: ik ga freelancen. Aankomende vrijdag schrijf ik me in bij de Kamer van Koophandel om een officiële start te maken als freelance tekstschrijver. Daar waarschuwden ze me wel dat zodra ik me heb ingeschreven, ik voor de Belastingdienst ondernemer ben en me moet verantwoorden. Mijn inschatting is dat ik in 2008 weinig zal verdienen. Ik heb immers maar een maand en werk er nog tot eind januari naast.

Zal dat een probleem zijn? Ik hoop niet dat ik allemaal aanslagen krijg terwijl ik bijna niets verdien.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 november 2008, 11:40
Cournot Financieel Cournot Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2008
Berichten: 25
Standaard Re: Vlak voor het eind van het jaar starten

Beste Pet,

Hier hoef je niet bang voor te zijn. Wel heb je een aantal verplichtingen zoals het bijhouden van een administratie van je ondernemingsactiviteiten. Advies: open een bankrekening waarop je alle zakelijke betalingen en ontvangsten regelt.
Houdt vanaf heden alle uren bij die je aan de onderneming besteedt i.v.m. het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek. Zorg ervoor dat je factuur aan een klant voldoet aan de eisen en neem een belastingadviseur in de armen die je vanaf het begin meteen op de goede rit zet. Dan voorkom je narigheid zoals naheffingen omzetbelasting etc.
De te betalen inkomstenbelasting is afhankelijk van je andere inkomsten over 2008 en eventuele andere aftrekposten voor bijv. een eigen woning. Wij kunnen hiervoor wel een inschatting maken als je wilt.

mvg,
Cournot Financieel

Sebastiaan Hasselman
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 november 2008, 11:58
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Re: Vlak voor het eind van het jaar starten

Zelfstandigenaftrek zal ik over 2008 denk ik nog niet hebben, daarvoor zijn mijn activiteiten te minimaal. Een zakelijke rekening vind ik wel een heel goed idee. Dan weet je precies wat eruit gaat en erin komt. (Eruit zal in het begin niet veel zijn, want ik krijg visitekaartjes cadeau en heb mijn website zelf in elkaar geflanst.)

Bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 14:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon