Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 april 2011, 19:07
Mouche12 Mouche12 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Berichten: 5
Standaard Freelance secretaresse: via payroll of zelfstandig ondernemer?

Hallo!

Ik overweeg om part-time als payroll secretaresse te gaan werken (30 uur per week) en heb daartoe een paar offertes opgevraagd. Wat mij opvalt is dat mijn bruto inkomen voor meer dan 50% wordt belast m.b.t. inkomstenbelasting, verzekeringen (o.m. WW) etc.

Ik weet dat de payrollorganisatie de juridische werkgever is, en dat er bijkomende voordelen zijn boven het werken als zzp'er met een VAR-verklaring, zoals geen administratieve rompslomp en debiteurenbeheer, maar ik zou graag jullie mening hierover willen weten.

Is het uiteindelijk toch (netto) voordeliger om als zzp'er je eigen administratie te voeren en je eigen risico's te dragen, dus ondernemen pur sang?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 april 2011, 14:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als ib-ondernemer houd je netto meer over ja, dankzij de ondernemersaftrek en het feit dat je geen premie ww e.d. afdraagt.

Daar staan meer risico's en gedoe tegenover.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 april 2011, 17:03
Mouche12 Mouche12 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Berichten: 5
Standaard

Dank je wel Rene.

Ja, het is een afweging. Ik kies toch op dit moment voor payrolling, het is inderdaad (veel) minder gedoe.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 april 2011, 12:11
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Welke oplossing het meest aantrekkelijk is, is onder andere afhankelijk van het aantal uren dat je werkt. Wanneer je als zelfstandig ondernemer in een kalenderjaar meer dan 1225 uren werkt, heb je recht op zelfstandigenaftrek. Kom je aan dit aantal uren dan kan het werken als zzp'er voordeliger zijn. Wel geef je dan de zekerheden van de sociale verzekeringen (WW, Ziektewet en WIA) op.

Wanneer je in een kalenderjaar niet aan dit urencriterium komt, is het financiële voordeel als zelfstandig ondernemer ten opzichte van payrolling vrij klein, terwijl je wel de zekerheden van de sociale verzekeringen opgeeft.


Payrolling kan ook een uitkomst zijn als je minder dan 3 opdrachtgevers hebt of je vanuit een uitkering zelfstandig wil gaan werken zonder alle UWV-eisen.Het netto-resultaat kan in dat geval ook hoger uitvallen.

Combinaties zijn overigens ook mogelijk.

Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 april 2011, 16:15
Mouche12 Mouche12 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Berichten: 5
Standaard

Dank je wel, heel helder!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 februari 2021, 18:49
Suleika Suleika is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 februari 2021
Berichten: 1
Standaard Zzp

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mouche12 Bekijk bericht
Hallo!

Ik overweeg om part-time als payroll secretaresse te gaan werken (30 uur per week) en heb daartoe een paar offertes opgevraagd. Wat mij opvalt is dat mijn bruto inkomen voor meer dan 50% wordt belast m.b.t. inkomstenbelasting, verzekeringen (o.m. WW) etc.

Ik weet dat de payrollorganisatie de juridische werkgever is, en dat er bijkomende voordelen zijn boven het werken als zzp'er met een VAR-verklaring, zoals geen administratieve rompslomp en debiteurenbeheer, maar ik zou graag jullie mening hierover willen weten.

Is het uiteindelijk toch (netto) voordeliger om als zzp'er je eigen administratie te voeren en je eigen risico's te dragen, dus ondernemen pur sang?
hoi,

ik wil ook graag voor mij zelf beginnen, ik vraag mij af waar je opdrachten binnen haalt en zijn er ook buro's hiervoor?

Ik hoor het graag.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gastouder en zelfstandig ondernemer, wie weet raad tantedinie Freelancepraktijk starten 3 8 maart 2010 19:30
BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer beemsterman Belasting 5 5 februari 2010 16:24
Freelancer biedt zich aan Freelance secretaresse is op zoek naar opdrachten! estrelle Marktplaats 13 11 augustus 2008 23:57
Even voorstellen Freelance Secretaresse estrelle Marktplaats 2 29 juli 2008 11:46
Zelfstandig ondernemer naast fulltime studie? Marijn Belasting 5 20 januari 2007 12:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon