Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 13 november 2007, 21:17
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Uurtje - factuurtje

nooit tegengekomen, eigenlijk. Mensen voelen zich blijkbaar toch bezwaard om hun ongenoegen te uiten en consequenties daaraan te verbinden. Of misschien is het in de praktijk erg lastig om door te voeren. We hadden vorig jaar een interimmer die eigenlijk niet zo veel opleverde (dat bleek na een maand of 2), maar die persoon is uiteindelijk tot aan het einde van de afgepsroken periode (9 maanden!) gewoon netjes betaald. Ik weet ook niet hoe het juridisch in elkaar zit, om eenzijdig terug te komen op een overeenkomst.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 november 2007, 22:30
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Uurtje - factuurtje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
We hadden vorig jaar een interimmer die eigenlijk niet zo veel opleverde (dat bleek na een maand of 2), maar die persoon is uiteindelijk tot aan het einde van de afgepsroken periode (9 maanden!) gewoon netjes betaald. Ik weet ook niet hoe het juridisch in elkaar zit, om eenzijdig terug te komen op een overeenkomst.
Tsja, ook dat kan een overweging zijn: gewoon maar betalen. Eenzijdig op een overeenkomst terugkomen kan alleen als je een stevige positie inneemt, bijvoorbeeld bij aantoonbare wanprestatie. Zelfs als wanpresteren aantoonbaar is vinden we het vaak moeilijk om ter zaken te komen, iemand de waarheid (en de wacht aan) te zeggen. Maar wel een dure oplossing, zeker bij interimmers
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 15 november 2007, 17:17
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Uurtje - factuurtje

Ik geloof niet in dit systeem. Werkt misschien bij adviseurs in het hoge segment, maar op productieniveau kan iedereen prijzen vergelijken en zullen mensen dus al snel een lage prijs voor je waar geven. Hoe tevreden ze ook zijn...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 november 2007, 08:16
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Uurtje - factuurtje

Mijn vriend vertelde gisteren over een band (ik meen Radiohead), die de nieuwe CD online zette met een rekeningnummer erbij. Iedereen kon de muziek downloaden en vervolgens een bedrag overmaken: wat vind je deze CD waard? Verreweg het grootste deel van de mensen die de CD downloadden, betaalden helemaal niets. Ook een schrijver die een E-book wilde publiceren, deed het op deze manier. En ook hij hield er vrijwel niets aan over.

Niet helemaal hetzelfde, wel vergelijkbaar, vind ik. Voor Radiohead maakte het niet zoveel uit, die zijn toch al binnen, financieel. Volgens mij kun je dit soort dingen inderdaad alleen doen als je er toch al warmpjes bij zit. En ik ben het er ook mee eens dat het heel erg ligt aan het soort dienst dat je aanbiedt.
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #15  
Oud 16 november 2007, 10:13
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Uurtje - factuurtje

De 1/3 die wel betaalde betaalde gemiddeld 6 euro als ik me niet vergis.
Daarnaast kun je nog altijd in de winkel de CD kopen.

En daar zit t m in... als je geen fixed price hebt, dan is dat kans groot dat je klanten bij die 2/3 zitten, of minder betalen dan normaal is.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 16 november 2007, 13:30
harald harald is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 19
Standaard Re: Uurtje - factuurtje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Verlaging van dat honorarium is echter altijd een probleem , ook als de kwaliteit daar aanleiding toe geeft. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vraag mij ook af of het vaak voorkomt dat de iemands uurtarief verlaagd wordt. Het betekend inderdaad in feite dat iemands prestaties tegenvallen. Ik denk dat dit niet te compenseren is door een tariefsverlaging. Eigenlijk betekend het gewoon dat de opdrachtgever op zoek zal moeten gaan naar een vervanger.
Sowieso vind ik dat de werkgever de werknemer moet confronteren met de constatering dat het werk tegenvalt en vervolgens moeten overleggen hoe dit te verbeteren is binnen een gestelde periode (afhankelijk van het probleem en de situatie). Het is heel goed mogelijk dat de werkgever bijvoorbeeld voorstelt dat het tarief gedurende deze periode lager wordt met de belofte dat deze na deze periode weer hersteld word als het werk wel voldoet. Als werknemer is het maar de vraag of je dit wel/niet accepteerd.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je als freelancer toch eieren voor je geld kiest en besluit een permanent lager tarief te accepteren. Maarja, ben je dan wel gemotiveerd als je weet dat de opdrachtgever hogere verwachtingen had.

@erix: Heb jij dit wel meegemaakt als opdrachtgever? En zoja, dan ben ik wel benieuwd naar de aanleiding en uitwerking.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 22 november 2007, 00:33
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Uurtje - factuurtje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harald Bekijk bericht
@erix: Heb jij dit wel meegemaakt als opdrachtgever? En zoja, dan ben ik wel benieuwd naar de aanleiding en uitwerking.
Nee, niet direct, maar wel binnen mijn netwerk. Na zo'n akkefietje moet er energie gestoken worden in herstel van de relatie (indien gewenst), zo heb ik begrepen. De situatie waarbij het hier om gaat is een artikel op basis van een interview waarbij zowel opdrachtgever als geinterviewde zeer ontevreden zijn over het tot stand gekomen eindresultaat. Een optie is dan niet publiceren van het artikel hetgeen voor iedereen schade oplevert. De geinterviewde is zijn tijd kwijt, de opdrachtgever een besteld product. Blijft over de uitvoerder/aannemer, die alleen uren heeft geinvesteerd. Die betaal je dan in goed overleg bijvoorbeeld de helft van de uren of de helft van het honorarium.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #18  
Oud 22 november 2007, 13:46
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Uurtje - factuurtje

ik heb het wel eens meegemaakt dat iemand die af en toe een klus voor me deed een zeer belangrijke klus voor maar 10% af kon krijgen.

Toezegging was voor de volle 100% uiteraard.
Ik heb destijds gekozen voor eenzelfde percentage van het bedrag, heb toen snel een andere uitvoerder moeten zoeken en die persoon krijgt nooit meer opdrachten van mij. Leek mij wel fair enough, want ik heb meerkosten + tijd moeten verspillen omdat hij zijn beloftes niet nakwam.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon