Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 maart 2011, 13:08
Corbarney Corbarney is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 maart 2011
Berichten: 3
Standaard ZZp, Freelance, Werk-bv starten vanuit Stamrecht

Hallo, waarschijnlijk is deze vraag al vaker gesteld, maar ik ben nieuw op deze site en ik kan het niet zo goed vinden. Situatie. Ik heb een stamrecht-bv en wil starten als freelancer, eerst voor één of twee dagen. Daarnaast blijf ik in loondienst.
  • Is het gunstig om vanuit de Stamrecht te starten?
  • Wat zijn de voor/nadelen van een werk bv? in een holding met de stamrecht?
  • Of kiezen voor eenmanszaak icm stamrecht of niet?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 maart 2011, 13:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Een stamrecht-BV bevat een zak geld. In het algemeen wil je niet actief ondernemen vanuit een BV die ook kapitaal beheert, omdat bij aansprakelijkheid en schulden die ontstaan door de ondernemingsactiviteit, het kapitaal in de BV kan worden aangesproken.

De gebruikelijke oplossing is een structuur van 2 BV's: holding en werkmaatschappij. De holding (moeder) bevat het zakelijk kapitaal, de werkmaatschappij (dochter) neemt risico's. In het seminar "Uw onderneming naar een bv?" van de KvK wordt dit verder uit de doeken gedaan. Van harte aanbevolen (ik heb zelf ooit het vergelijkbare seminar Eén bv is geen bv bijgewoond).

Of jouw stamrecht-BV geschikt is om als holding te dienen en een werkmaatschappij als dochter-BV op te richten weet ik niet, dat hangt misschien ook van de statuten van de BV af.

Welke constructie fiscaal gunstiger is valt op basis van deze algemene vraagstelling niet te zeggen. Daarvoor kun je beter een accountant een concrete berekening laten maken op basis van jouw situatie.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 maart 2011, 18:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

In het algemeen kun je stellen dat als je (part time) ondernemer bent en je winst lager is als 100.000 euro per jaar dan is het vrijwel altijd voordeliger om als IB ondernemer een eenmanszaak te drijven i.p.v. een werk bv.

Een BV structuur zet je in als er moeilijk verzekerbare risico's zijn of grote kapitaalbehoefte met meerdere investeerders.

Je kunt aan je eenmanszaak ook gewoon vrij eenvoudig een lening verstrekken vanuit je Stamrecht bv.

Het belangrijkste voordeel van een eenmanszaak is het fiscale facilitieten die in de inkomstenbelasting zitten met de zelfstandigenaftrek en mkb vrijstelling.

Het belangrijkste voordeel van een bv is dat de aansprakelijkheid van schulden is afgescheiden van het prive vermogen. Maar de regels rond bestuurdersaansprakelijkheid worden steeds verder aangescherpt waardoor je alsnog in prive aansprakelijk gesteld kunt worden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nog wat belasting-vraagjes voordat ik durf te starten met freelance werk Miss E Freelancepraktijk starten 9 3 maart 2011 20:07
Starten als ICT-freelancer vanuit WW Jan Huijsmans Freelancepraktijk starten 4 15 september 2010 17:01
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 10:01
EMZ/BV vanuit WW + 1 freelance opdracht? cmedh Freelancepraktijk starten 2 24 juli 2009 14:27
Wie kan adviseren over starten als freelancer vanuit de WAO, maar zonder IRO-traject? anja Al die andere praktische dingen 6 29 mei 2008 22:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon