Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2009, 01:54
barry64
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Auto van de zaak achteraf privé maken

Hallo mede freelancers,

Een aantal jaar geleden heb ik een auto op naam van de zaak gezet. Nu heb als noob toendertijd over het hoofd gezien dat ik ook bijtelling moest betalen (heel erg stom!). Doordat ik de auto weinig zakelijk gebruikte is het dus (achteraf) helemaal niet wenselijk dat die op naam van de zaak was. Hier heb ik dus 2 vragen over:

Is het mogelijk om achteraf de auto toch weer prive te maken (definitieve aanslag is dus al geweest)?

Wat zijn de gevolgen als de belasting morgen aanbelt voor een controle? Kan ik dan nog de auto prive maken of ben ik dan gedwongen om de bijtelling te betalen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 september 2009, 22:56
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Auto van de zaak achteraf privé maken

Eenmaal gekozen voor zakelijke etikettering kun je dit niet zomaar omzetten naar privé. Vuistregel is dat wanneer je 10% of meer zakelijk gebruik maakt van de auto je de keuze hebt deze ondernemingsvermogen te maken. De verhouding privégebruik / zakelijk gebruik is dus van belang.
Je kunt, ook al is de aanslag al definitief, alsnog de bijtelling opgeven. Ben je feitelijk ook verplicht wanneer je zelf constateert dat je dit ten onrechte niet hebt gedaan. Dien je niet uit jezelf een correctie in dan is de kans groot dat de Belastingdienst bij een controle niet alleen navordert maar ook een boete oplegt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 september 2009, 23:33
barry64
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Auto van de zaak achteraf privé maken

Marjan, bedankt voor je antwoord. Maar er staat nergens een veld op het belastingaangifte waarin je je auto als losse kosten opgeeft (zover ik begrepen heb).

Mag ik ook niet achteraf de kosten die ik met de auto gemaakt heb van mijn kosten aftrekken? Het gaat hier voornamelijk om kosten voor brandstof/wegenbelasting en niet om de aanschaf van de auto zelf.

Verduidelijking: Toendertijd golden mijn inkomsten voor de inkomstenbelasting als resultaat uit overige werkzaamheden. De auto zelf (erg goedkope tweedehands) heb ik niet onder mijn odnernemingsvermogen gezet (moest eigenlijk wel, nogaals noob fout), maar als bedrijfskosten afgeschreven. Ik vraag me dus af of ik uberhaupt in dit geval (resultaat overige werkzaamheden) de auto op mijn zaak mocht zetten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 september 2009, 00:17
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Auto van de zaak achteraf privé maken

Het achteraf wijzigen van gemaakte keuzes alleen vanwege fiscaal voordeel zal door de BD niet geaccepteerd worden. Zover ik begrijp zitten in de kosten die je hebt opgevoerd ook je autokosten begrepen en heb je geen bijtelling voor privé gebruik opgegeven.
Je zult hoe dan ook een correctie moeten doen. Indien je autokosten aftrekt houdt dit feitelijk in dat je auto zakelijk vermogen is en ben je bijtelling verschuldigd. Indien je geen autokosten aftrekt maar in plaats daarvan een vergoeding van 19 cent per zakelijke kilometer als kosten opvoert dien je een gedegen rittenregistratie van je zakelijke kilometers te hebben.
Hoe heb je dit met de BTW gedaan? Houd er rekening mee dat kosten die je voor de IB corrigeert ook gevolgen kunnen hebben voor de BTW die je hebt afgetrokken (?)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 september 2009, 01:36
barry64
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Auto van de zaak achteraf privé maken

Dat klopt.

De bedoeling was dat ik met de desbetreffende auto naar klanten zou rijden, maar doordat het achteraf maar een paar opdrachten waren is dit amper gebeurd.

Wat ik dus eigenlijk wil is de autokosten niet aftrekken en de vergoeding (19c/km) helemaal achterwege laten. Dus dat de auto helemaal niet meegenomen wordt in het kostenplaatje. Het is volgens mij zelfs goedkoper om de auto eruit te halen en 100% boete bovenop de naheffing te betalen bij een eventuele controle. Daarom wil ik zo graag van die auto af in mijn kosten.

Ik besef ook dat dit gevoglen heeft voor de btw, maar zelfs als ik de (geringe) autokosten eruit haal, zit ik nog steeds onder de 1345 waardoor in in aanmerking kom voor de kleine ondernemers regeling. Dus daar komen (zover ik het begrepen heb) geen extra kosten bij.

Maar wat ik hier begrijp is dat dit dus eigenlijk niet mag en dat ik wettelijk gezien verplicht ben om de bijtelling te betalen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 september 2009, 22:48
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Auto van de zaak achteraf privé maken

Als je niets doet en je krijgt controle loop je inderdaad een groot risico dat de fiscus zal stellen dat je ten onrechte geen bijtelling voor privégebruik hebt verantwoord.
Als je de autokosten wilt corrigeren over een kalenderjaar waarvoor al een definitieve aanslag is opgelegd kun je de inspecteur verzoeken de aanslag ambtshalve te herzien. Stuur hiertoe een brief naar je regiokantoor met een print van de verbeterde aangifte (lagere kosten) over het betreffende jaar (of jaren, wel voor ieder jaar een apart verzoek doen). Met een beetje geluk krijg je een navorderingsaanslag opgelegd en worden verder geen vragen gesteld.
Voor jaren waarvoor nog geen definitieve aanslag is opgelegd kun je volstaan met een verbeterde aangifte in te dienen.

Wat betreft de BTW: formeel dien je een suppletie aangifte in te dienen, ook al val je onder de kor. De BTW die je niet hebt hoeven afdragen dient wel als inkomen te worden opgegeven. Het uiteindelijke bedrag zal, door je autokosten eruit te halen ook anders (hoger) worden. Door de BTW op autokosten niet op te voeren zou je afdracht immers hoger zijn geweest en dus ook de bijtelling als inkomsten. Ik weet niet om welke bedragen het gaat maar houd er rekening mee dat de kans groot is dat de fiscus, bij een controle op de IB een vergelijking maakt met de aangiften BTW.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 september 2009, 03:54
barry64
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Auto van de zaak achteraf privé maken

Marjan, nogmaals bedankt voor je heldere antwoord.

Mijn punt was meer dat ook al zou ik bij een controle in mijn boekhouding de autokosten eruit laten (ben ik overgins niet van plan), dat ik dan bij een controle minder zou moeten betalen (boete meegerekend) dan het bedrag van de bijtelling.

Ik ben ook van plan een verbeterde aangifte te sturen. Wat betreft btw is er amper wat afgeschreven voor bezine (enkele tientjes), dus dat zal volgens mij voor niet alteveel problemen zorgen.

Ik denk dat alles nu duidelijk is. Bedankt voor je input!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 11:39
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Auto importeren uit Duitsland: BPM, BTW, zaak of privé? Greef Belasting 0 1 juni 2008 09:52
auto van de zaak...ik wil er van af :) Wil W Al die andere praktische dingen 5 30 juli 2006 21:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon