Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 december 2011, 23:39
gewoonfreek gewoonfreek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2011
Berichten: 8
Standaard Onterecht btw geheven

Beste,

ik hou dit forum goed in gaten en vind er veel nuttigs op. Als relatief beginnend zelfstandige (ik werk nu twee jaar als freelance theatermaker) heb ik vaak het idee dat ik fouten maak of in ieder geval veel voordeligs laat liggen.

Maar volgens mij heb ik nu echt een fout gemaakt en ik vroeg me af wat jullie me aanraden te doen.

Ik heb een theatertekst geschreven voor een gezelschap en heb daar over het afgesproken bedrag nog 19% btw gerekend en ook afgedragen aan de Belastingdienst.

Nou kom ik er net pas achter dat over zo'n tekst helemaal geen BTW hoeft berekend te worden. Hoe pak ik dat nu aan? Moet ik het geld terugvragen van de belastingdienst en teruggeven aan de opdrachtgever?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 december 2011, 01:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als de opdrachtgever dat op prijs stelt, zou je de factuur nog kunnen crediteren (dus ook de btw crediteren) en een nieuwe factuur uitschrijven zonder btw.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 december 2011, 13:32
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Hierbij 2 punten:

1)Het is niet een vraag of de opdrachtgever dat wil. Het is een moeten van de opdrachtnemer (of diegene die de factuur opgesteld heeft). Elke factuur moet voldoen aan de eisen die de wet daaraan heeft gesteld.

In dit geval moet de factuur dus gecrediteerd worden (of alleen de BTW of volledig) en daarvoor een nieuwe "goede" factuur sturen. Zo zijn beide administraties op orde.

Veel bedrijven en particulieren kijken niet goed naar de factuur of deze voldoet aan de eissen. Als een factuur aan 1 puntje niet voldoet mag je deze niet opnemen in jouw eigen administratie en moet er een correcte factuur komen.

2) als je het idee hebt dat je (te) veel fouten maakt en voordeel laat liggen als ondernemer is het zeker raadzaam om daarvoor eens te praten met een deskundige. Deze kan vaak adviezen geven waar je op moet letten en hoe je het voordeligst ondernemer kunt zijn. Dit betekend niet altijd dat je de administratie uit handen geeft.

Succes
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 december 2011, 23:05
gewoonfreek gewoonfreek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2011
Berichten: 8
Standaard

Erg bedankt voor het reageren.
Ik zal dan contact opnemen met het theatergezelschap (voor wie ik de tekst geschreven heb).

En punt twee is zeker iets waar ik over nadenk. Het zijn een boel regeltjes, en een boel dingen die je fout kunt doen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IB berekening en andere zaken Yoepie Administratie 1 21 maart 2011 08:10
Incl. BTW of Excl. BTW? jotrys Marketing en acquisitie 5 25 mei 2010 18:15
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 19:10
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon