Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 februari 2008, 17:40
rob vogels rob vogels is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Berichten: 7
Standaard Geldt VAR-WUO ook voor UWV?

Beste Allen,

Een moeilijke vraag voor mij, ik kom er maar niet uit. Wellicht weet iemand raad...

Ik werk sinds 1,5 jaar als freelancer. Natuurlijk vanaf het eerste uur met een VAR-WUO verklaring onder de arm. Opdrachtgevers voldoende dus daar geen problemen. Nu hoorde ik van één van mijn opdrachtgevers dat hij van zijn accountant het advies had gekregen om niet te veel met freelancers in zee te gaan vanwege mogelijke problemen, niet met de fiscus (afgedekt met de VAR) maar met het UWV/GAK. Het UWV incasseerde voorheen de sociale verzekeringspremies en op dezelfde manier als de fiscus voorheen moeilijk deed over de twijfel freelance/vast dienstverband blijken zij ook moeilijk te doen. Als het UWV dus vindt dat
er sprake is van een vast dienstverband, dan willen zij de premies ontvangen van de opdrachtgever en dat willen we natuurlijk niet.

Om het verhaal nog een beetje ingewikkelder te maken: het UWV is niet meer verantwoordelijk voor het innen van deze premies, tegenwoordig ligt dit ook bij de belastingdienst. Maar de VAR is natuurlijk om het loonbelasting-gedeelte af te dekken. Hoe zit dit met de sociale verzekerings-premies, heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,

Rob
  #2  
Oud 26 februari 2008, 17:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: freelancer of werknemer volgens UWV?

Het advies van de accountant sneed tot 1 januari 2005 hout. Toen werd de wetswijziging "Uitbreiding rechtsgevolgen VAR" van kracht en sindsdien is dit praktisch gesproken geen probleem meer (behoudens misbruik, fraude e.d.). De VAR-WUO geldt zowel voor de inhouding van loonbelasting als de sociale verzekeringspremies.

Citaat:
WIJ BEATRIX, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten: Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het, in het kader van het geven van zekerheid, wenselijk is de rechtsgevolgen van de op voet van de Wet inkomstenbelasting 2001 afgegeven verklaring arbeidsrelatie uit te breiden naar de werknemersverzekeringswetten en de Wet op de loonbelasting 1964; [...]
Misschien is hierover meer is te vinden in de evaluatie van de VAR die recent verscheen, maar dat heb ik niet gecheckt.
__________________
René
  #3  
Oud 26 februari 2008, 18:09
rob vogels rob vogels is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Berichten: 7
Standaard Re: freelancer of werknemer volgens UWV?

Top! Bedankt voor je reactie.
Heb je een URL voor me waar ik de volledige tekst van je citaat kan vinden?

Rob
  #4  
Oud 26 februari 2008, 18:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: freelancer of werknemer volgens UWV?

Ik had hem met de titel ergens op het web gevonden, maar de overheid zelf is een betere bron.
__________________
René
  #5  
Oud 26 februari 2008, 18:18
rob vogels rob vogels is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Berichten: 7
Standaard Re: freelancer of werknemer volgens UWV?

Erg bedankt!
  #6  
Oud 29 februari 2008, 10:19
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Geldt VAR-WUO ook voor UWV?

De belastingdienst int 'namens' het UWV de premies sociale verzekeringswetten, en controleert ook 'namens' het UWV, of de juiste premies worden afgedragen. Dat is zo sinds de invoering van de Wet WALVIS, dus sinds 01-01-2006. De looncontroleurs van het UWV zijn ook allemaal overgegaan naar de Belastingdienst.

De vrees van je accountant geldt dus niet meer. Deels door het antwoord van Rene en door invoering van de Wet WALVIS.

Wim
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 19:13
VAR WUO - creatieve opdrachtgever Dennis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 24 augustus 2007 15:27
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22
Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ? Gertjan Freelancepraktijk starten 4 20 april 2007 17:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon