Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 november 2008, 18:02
Jet Jet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2008
Berichten: 2
Standaard VAR + Inkomstenbelasting

Dag allemaal,

Ik heb (buiten mijn reguliere baan) een klus gedaan...

Logisch genoeg moest ik daar een VAR voor aanvragen, en dus gedaan. Nu heb ik voor die klus een factuur gestuurd incl. inkomstenbelasting à 41,85 %.

Ik heb namelijk begrepen dat ik dat strakjes weer moet afdragen als (extra) inkomstenbelasting.
Volgens het bedrijf waar ik deze klus voor heb gedaan niet.
Nu weet ik het niet meer

Wie weet hoe het wel zit?????

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!
  #2  
Oud 21 november 2008, 23:58
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR + Inkomstenbelasting

Over wat je met deze klus verdient moet je inderdaad IB afdragen. Hoeveel is afhankelijk van de hoogte van je totale inkomen dit jaar. Het bedrag dat je aan de opdrachtgever factureert is het bedrag dat je hebt afgesproken. Wat jij daarover moet afdragen aan belasting is jouw probleem en niet dat van de opdrachtgever. Uiteraard houd je er met je tariefstelling rekening mee dat je nog belasting moet betalen maar dat zet je niet op je factuur.
  #3  
Oud 22 november 2008, 00:13
Jet Jet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2008
Berichten: 2
Standaard Re: VAR + Inkomstenbelasting

Ik snap je uitleg, en je hebt ook gelijk... je factureert uiteindelijk de afgesproken prijs...

Maar... ik heb heel duidelijk over de eindprijs netto (!) gesproken en vind dus dat ik daarom de inkomstenbelasting kan doorberekenen. Als ze deze klus hadden uitbesteed aan een 'echt' bedrijf had dit het dubbele gekost (aan personeelskosten en alle kosten die ik niet hoef te maken), vertelde ze me toen ik de opdracht aan nam.
  #4  
Oud 22 november 2008, 00:26
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR + Inkomstenbelasting

Een nettoprijs in B2B betekent een prijs exclusief BTW en niet exclusief (geschatte) inkomstenbelasting. Met een werkgever kun je wellicht netto loonafspraken maken (hoewel dit ook niet gebruikelijk is) maar met een opdrachtgever gaat dit niet op.
  #5  
Oud 22 november 2008, 00:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR + Inkomstenbelasting

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jet Bekijk bericht
ik heb heel duidelijk over de eindprijs netto (!) gesproken
Bij een werknemer is de werkgever verantwoordelijk voor de loonbelasting (=IB) en betaalt hij nettto uit.

Bij freelance werk met een VAR-WUO factureer jij de overeengekomen prijs en draag jij IB af over je totale inkomen (minus de al afgedragen loonbelasting). Wat je factureert is omzet + eventuele btw (als je btw-plichtig bent), waarvan je de btw afdraagt, kosten betaalt, IB betaalt en netto overhoudt.

Als er sprake is van "opting in" (freelance werk waarvan werkgever en werknemer overeen komen dat er loonbelasting wordt ingehouden), een VAR-loon of een VAR-ROW met een werknemerssituatie dan kun je als freelancer netto uitbetaald krijgen. Zelfs dan is het ongebruikelijk (zo niet onmogelijk) afspraken te maken in termen van netto loon, aangezien wat je netto overhoudt afhangt van je persoonlijke situatie.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR en meerdere activiteiten DennisWillemse Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 18 juli 2008 14:17
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
VAR WUO/ROW -- Afgezien van aftrekposten geen verschil? Interfico Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 17 september 2007 16:22
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 10:22
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 13:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon