Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 april 2009, 22:33
cestirene cestirene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2009
Berichten: 10
Standaard Welke status heb ik?

Beste allemaal,

de volgende vraag wil ik graag aan jullie voorleggen:

Ik ga werken voor iemand met een eigen bedrijf, die één bepaalde dienst uitvoert die ik nu ook ga uitvoeren. Wij hebben daarvoor een freelance-contract opgesteld. Ik moet daarvoor van mijn werkgever een VAR verklaring aanvragen, maar voldoe niet aan de criteria. Ik besteed bv niet 1225 uur per jaar aan dit werk, slechts 10u p/w dus ongeveer 480 uur per jaar.

Er is (denk ik) geen sprake van (fictief) dinestverband omdat ik
* zelf bepaald hoe, waar en wanneer ik een opdracht uitvoer.

Ik krijg echter
* wel een vergoeding voor het werk (vaststaand tarief per uur) en
* ik voer de opdracht zelf uit.
* Er is wel sprake van een werkrelatie langer dan 30 dagen.

Maar
* Ik werk niet vast twee dagen per week aan een opdracht. Een opdracht duurt gemiddeld 5 uur. Soms heb ik 1 opdracht in de week, soms 1 per drie weken.

Ik kan uit de verschillende punten niet halen welke verklaring en 'status' bij mij past. daardoor weet ik ook niet welke kosten die ik voor mijn werk maak, ik van de belasting kan aftrekken.

Zou iemand me hierbij kunnen helpen?

Alvast hartelijk dank,
groetjes Irene
  #2  
Oud 24 april 2009, 00:24
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Welke status heb ik?

Die 1225 uur heeft niets te maken met de VAR maar is alleen van belang als je gebruik wilt maken van de fiscale ondernemersfaciliteiten.

Uit je verhaal maak ik op dat je slechts voor 1 opdrachtgever gaat werken. De kans dat je dan een VAR-wuo krijgt is heel klein. Ik schat, aan de hand van je gegevens, in dat er een VAR-loon of misschien een VAR-row zal worden afgegeven.

Als je geen andere opdrachtgevers hebt en ook niet van plan bent echt een onderneming op te starten zou ik eens kijken naar de mogelijkheden van payrolling als je opdrachtgever (vermijd in ieder geval de term werkgever als je geen loondienstverband wilt!) je niet in dienst wil nemen.
  #3  
Oud 24 april 2009, 00:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Welke status heb ik?

Er lopen hier een paar dingen door elkaar. Zo vertel je allerlei dingen die helemaal geen criterium zijn voor de verschillende soorten VAR'en. 1225 uur is bijvoorbeeld het urencriterium voor ondernemersaftrek, het speelt bij de VAR geen rol. Ik denk dat je het beste even de onvolprezen VAR-handleiding kunt doorploegen en kijken hoe je de vragen kunt beantwoorden. Vertel hier anders nog even bij welke specifieke vragen je twijfelt.

De VAR die je krijgt zegt vervolgens iets over het al dan niet moeten inhouden van loonheffing en premies door de opdrachtgever, niet over kosten die jij al dan niet van de winst mag aftrekken. Of je nu een VAR-ROW of VAR-WUO krijgt, je kunt dezelfde bedrijfskosten aftrekken. Alleen bij een VAR-Loon ligt het anders.
__________________
René
  #4  
Oud 25 april 2009, 00:24
cestirene cestirene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Welke status heb ik?

Beste Marjan en Rene, bedankt voor jullie reacties!

Ik dacht dat de 1225 uur een onderdeel van de criteria waren, omdat er zo vaak over geschreven wordt in stukken die over de VAR gaan, maar ik heb het idd verward met het 'fiscale ondernemerschap'.

Ik werk voor ouders van kinderen met psychiatrische problemen en studeer psychologie. Kan ik mijn studie-uren rekenen als onderdeel van de 1225 uur om in aanmerking te komen voor de belastingvoordelen vh fiscale ondernemersschap?

Wat ik ingewikkeld vind is dat ik ontzettend veel verschillende klanten/opdrachtgevers heb, maar die worden me aangedragen door het bedrijf.
Het bedrijf fungeert in die zin als bemiddelingsbureau en krijgt 40% van het uurloon dat de klant voor mij betaalt. Daarom is het het makkelijkst om het bedrijf te laten factureren aan de klant, en mij te laten factureren aan het bedrijf. Echter, op die manier heb ik inderdaad ahw maar één opdrachtgever (terwijl het er in werkelijkheid 2 verschillende per week zijn).

De bijbehorende punten zijn

Er zijn volgens de Belastingdienst en het UWV drie criteria die bepalen of wel u een dienstbetrekking heeft. We spreken van een dienstverband als er sprake is van:
loon:

1 u krijgt een vergoeding voor het geleverde werk Dit krijg ik, vast bedrag per uur
2 verplichte persoonlijke arbeid: ú bent altijd degene die de opdracht uitvoert Ook dit geldt voor mij
3 een gezagsverhouding: uw opdrachtgever bepaalt hoe, wanneer en waar het werk wordt verricht. Ook is er sprake van een gezagsrelatie als de opdracht een essentieel onderdeel is van de bedrijfsvoering van uw opdrachtgever) Dit is niet zo, ik maak zelf afspraken met klanten wanneer ik wil en koppel alleen resultaat terug

Hiernaast kan er sprake zijn van een fictieve dienstbetrekking, wanneer niet aan alle eisen van een ‘echte' dienstbetrekking wordt voldaan. In dat geval moet de opdrachtgever wel premies werknemersverzekeringen afdragen en loonheffing inhouden. Een fictieve dienstbetrekking kent ook drie criteria:
1 U werkt minimaal twee dagen per week aan één opdracht Nee
2 U verdient hiermee meer dan 40% van het minimumloon Ja
3 De relatie met uw opdrachtgever duurt langer dan 30 dagen (binnen een maand een nieuwe opdracht geldt als dezelfde opdracht). Het bedrijf bemiddelt/draagt ongeveer 2 klanten per week (aan)


Nogmaals dank voor de (toekomstige) reacties

Groetjes!
ps Marjan ik zal de payrolling optie idd onderzoeken, dankjewel
  #5  
Oud 25 april 2009, 00:37
cestirene cestirene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Welke status heb ik?

Ik had het van de site van ZZp-Nederland bedacht ik me net.

"VAR WUO (winst uit onderneming)
Bij de VAR WUO is sprake van 100% zelfstandig ondernemerschap. Dat houdt in dat u meer dan 1225 uur aan uw onderneming moet werken, geen gezagsverhouding met uw opdrachtgever mag hebben en minimaal 3 opdrachtgevers per jaar moet bedienen. Ook moet er sprake zijn van ondernemersrisico. U verstuurt zelf de facturen naar uw klanten en loopt ook zelf het risico als klanten niet tevreden zijn. Tijdens vakantie en ziekte wordt u niet betaald. U dient uw opdrachtgever een kopie te overhandigen van uw identiteitsbewijs en uw VAR WUO verklaring. In geval van werkloosheid ontvangt u geen uitkering. "
  #6  
Oud 25 april 2009, 13:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Welke status heb ik?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cestirene Bekijk bericht
Ik werk voor ouders van kinderen met psychiatrische problemen en studeer psychologie. Kan ik mijn studie-uren rekenen als onderdeel van de 1225 uur om in aanmerking te komen voor de belastingvoordelen vh fiscale ondernemersschap?
Dat is een moeilijke vraag en hierover kunnen de meningen verschillen. Zie deze eerdere discussie: http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?p=7791

Citaat:
Daarom is het het makkelijkst om het bedrijf te laten factureren aan de klant, en mij te laten factureren aan het bedrijf. Echter, op die manier heb ik inderdaad ahw maar één opdrachtgever
Dat klopt. Als je voortdurend werkt via één zo'n tussenpartij, dan zul je waarschijnlijk niet als ondernemer worden gezien.

Citaat:
Er zijn volgens de Belastingdienst en het UWV drie criteria
Ik zou me niet wagen aan zo'n juridische analyse van de criteria. Kijk maar eens in de "Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking" op de site van het ministerie van financiën hoe complex dat is. Over het begrip "gezagsverhouding" kun je een boek schrijven.

Voor freelancers is er de VAR-aanvraag. De vragen maken duidelijk waar het om gaat, de antwoorden worden allemaal bij elkaar gewogen en de conclusie geeft je opdrachtgever duidelijkheid over je fiscale status.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cestirene Bekijk bericht
Ik had het van de site van ZZp-Nederland bedacht ik me net.

"VAR WUO (winst uit onderneming)
Bij de VAR WUO is sprake van 100% zelfstandig ondernemerschap. Dat houdt in dat u meer dan 1225 uur aan uw onderneming moet werken, geen gezagsverhouding met uw opdrachtgever mag hebben en minimaal 3 opdrachtgevers per jaar moet bedienen. Ook moet er sprake zijn van ondernemersrisico."
Dit is te kort door de bocht. Die 1225 uur is geen VAR-criterium en in sommige branches kun je met minder dan 3 opdrachtgevers toe.
__________________
René
  #7  
Oud 25 april 2009, 17:26
cestirene cestirene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Welke status heb ik?

mag ik je bedanken voor de moeite?
:-)

groetjes Irene
  #8  
Oud 25 april 2009, 17:33
cestirene cestirene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Welke status heb ik?

Na het lezen van het forum over de studiekosten, wil ik wel benadrukken dat ik niet van plan ben de kosten van de studie af te trekken. Ik wil alleen mijn studie-uren aangeven als onderdeel van de 1225 uur.

Heb net overleg gehad met het bureau dat regelmatig bemiddelt bij mijn opdrachten. Zij willen echt een VAR WUO. Ik zei dat een VAR ROW in principe ok is, zolang vastgesteld kan worden dat wij geen dienstbetrekking of fictieve dienstbetrekking hebben.

Klopt de aanname dat ik met een VAR ROW kan werken voor verschillende klanten, zolang duidelijk blijft dat tussen mij en het bedrijf dat mij (soms, in de toekomst zal dit namelijk steeds minder worden) bemiddelt geen (fictief) dienstverband bestaat?

Nogmaals dank, ik denk dat het hierna allemaal duidelijk is.
Groetjes Irene
  #9  
Oud 25 april 2009, 18:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Welke status heb ik?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cestirene Bekijk bericht
Na het lezen van het forum over de studiekosten, wil ik wel benadrukken dat ik niet van plan ben de kosten van de studie af te trekken. Ik wil alleen mijn studie-uren aangeven als onderdeel van de 1225 uur.
Okay, maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer. Zowel voor uren als euro's geldt de voorwaarde dat het ten behoeve van je bedrijf moet zijn.

Citaat:
Klopt de aanname dat ik met een VAR ROW kan werken voor verschillende klanten, zolang duidelijk blijft dat tussen mij en het bedrijf dat mij (soms, in de toekomst zal dit namelijk steeds minder worden) bemiddelt geen (fictief) dienstverband bestaat?
Ja, maar het probleem voor de opdrachtgever is dat een VAR-ROW weinig zegt en dat hij zelf moet beoordelen of hij loonheffing en premies moet inhouden. Dat beoordelen is lastig en risicovol, waardoor opdrachtgevers nogal eens een VAR-WUO als voorwaarde stellen.
__________________
René
  #10  
Oud 25 april 2009, 18:54
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Welke status heb ik?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cestirene Bekijk bericht

3 een gezagsverhouding: uw opdrachtgever bepaalt hoe, wanneer en waar het werk wordt verricht. Ook is er sprake van een gezagsrelatie als de opdracht een essentieel onderdeel is van de bedrijfsvoering van uw opdrachtgever) Dit is niet zo, ik maak zelf afspraken met klanten wanneer ik wil en koppel alleen resultaat terug
Dat is te kort door de bocht. De vrijheid om zelf afspraken te maken, is maar een onderdeel van alle feiten die bij gezagsverhouding hoort. Het uiteindelijke resultaat wat jij levert vormt een onderdeel van de totale dienstverlening van jouw opdrachtgever. Dat zou een 'gewone' werknemer ook (kunnen) doen.

Het is wat Rene al heeft aangegeven, zeer complex. Er bestaat een bonte stoet aan uitspraken over (duizenden), waar je maar heel beperkt een grote lijn kunt halen. En deze lijn vind je terug in de beleidsregels.

Wim
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Welke kosten kan ik aftrekken? Black Brutus Belasting 3 11 maart 2009 00:45
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 19:10
Publiceren onder welke software-licentie? carsten888 Al die andere praktische dingen 2 6 februari 2008 09:24
Heb btw-nummer via KvK, moet ik me nog aanmelden bij de belastingdienst? Verwijderd account Freelancepraktijk starten 1 1 januari 2008 16:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon