Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 oktober 2011, 21:59
Vraag25 Vraag25 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard Moet ik btw rekenen bovenop de prijs die ik met opdrachtgevers heb afgesproken?

Sorry voor de misschien domme vraag (maar ik begin net met freelancen, dus alles is nieuw). Ik heb met mijn opdrachtgevers een prijs afgesproken, maar moet ik daar op mijn factuur nog 19% BTW bij optellen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 oktober 2011, 13:28
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Het is gebruikelijk dat als je met bedrijven een bedrag afspreekt dat excl. btw is. Bij particulieren meestal incl. btw.

Het BTW-tarief is afhankelijk van de werkzaamheden.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 oktober 2011, 14:58
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Om misverstanden te voorkomen vermeld ik in e-mails of offertes altijd dat het bedrag ex BTW is. Ik heb echt geen zin in gezeur achteraf.
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 oktober 2011, 15:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vraag25 Bekijk bericht
ik begin net met freelancen, dus alles is nieuw
Heb je je al aangemeld bij de belastingdienst en ben je btw-plichtig bevonden?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 oktober 2011, 17:12
Vraag25 Vraag25 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Heb je je al aangemeld bij de belastingdienst en ben je btw-plichtig bevonden?
Omdat ik nog studeer doe ik het aankomende maanden nog als bijverdiensten (begin nieuwe jaar ga ik me pas inschrijven bij kvk etc).. Dan hoef ik het nog niet te melden bij de belastingdienst toch?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 oktober 2011, 17:16
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Dan mag je natuurlijk geen BTW aangeven he zonder BTW nummer
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 oktober 2011, 17:16
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Zolang je geen btw nummer hebt gekregen van de belastingdienst mag je helemaal geen btw rekenen. Als je wel btw rekent is dat strafbaar..

Hoe weet je dat je je niet bij de belastingdienst hoeft aan te melden of hoeft in te schrijven bij de kamer van koophandel? heb je dit uitgezocht of neem je dat aan?

Kortom heb je je voorbereid op het worden van freelancer of ga je gewoon beginnen zonder enige voorbereiding?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 oktober 2011, 17:26
Vraag25 Vraag25 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Zolang je geen btw nummer hebt gekregen van de belastingdienst mag je helemaal geen btw rekenen. Als je wel btw rekent is dat strafbaar..

Hoe weet je dat je je niet bij de belastingdienst hoeft aan te melden of hoeft in te schrijven bij de kamer van koophandel? heb je dit uitgezocht of neem je dat aan?

Kortom heb je je voorbereid op het worden van freelancer of ga je gewoon beginnen zonder enige voorbereiding?
Ik ben nog best jong en moet nog 2 jaar studeren, maar mijn oude stagebedrijf vroeg mij om te blijven freelancen, dus het is allemaal nogal spontaan gegaan zonder enige voorbereiding inderdaad. (Ik krijg over freelancen pas volgend jaar uitleg tijdens mijn studie en ik doe dit als bijverdiensten dus weet niet eens of ik het wel freelancen mag noemen.) Maar volgens mij is alles nu redelijk duidelijk, ik heb ook een contactpersoon aan wie ik alles kan vragen en met wie ik maandag alles ga regelen, alleen mijn factuur wil ik graag nu opsturen en ze is in het weekend natuurlijk niet bereikbaar (dus daarom vroeg ik het hier even). Zij heeft me in ieder geval verteld dat ik mijn factuur al kan opsturen en dat zolang ik het als bijverdiensten doe ik me nog niet bij kvk in te schrijven.. Maar omdat ik nu al meer opdrachten krijg dan ik verwacht had, leek het haar wel verstandig om me begin volgend jaar bij de kvk in te schrijven. Maargoed ik snap er nog vrij weinig van dus
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 oktober 2011, 17:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik weet niet wie die contact persoon is en of die ook echt verstand van zaken heeft. Maar zorg dat je zelf snapt wat je doet, freelancen, bijverdienen, ondernemen, hoe je het ook noemt, zolang je niet in loondienst werkt ben jij verantwoordelijk dat alles klopt qua belastingen en als het niet klopt krijg jij ook de naheffingen en eventueel boetes..

Als je meerdere opdrachtgevers hebt dan ben je al vrij snel verplicht om je in te schrijven bij de kvk en aan te melden bij de belastingdienst voor de aanvraag van een btw nummer. Uiteraard is er in de opstartfase een grijs gebied tussen wanneer je een beetje aan het hobbyen bent en wanneer het de vorm van een onderneming krijgt.

Hier op de site kun je de nodige informatie vinden over een bedrijf starten (ja, een freelancer is ook een bedrijf) en de gevolgen voor inkomstenbelasting en de werking van de BTW / omzetbelasting.

Vooralsnog mag je in elk geval geen btw rekenen omdat je geen btw nummer hebt en zul je je factuur moeten versturen zonder vermelding van btw.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 oktober 2011, 12:23
b&d administratie partner b&d administratie partner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 september 2011
Berichten: 15
Stuur een bericht via Skype™ naar b&d administratie partner
Standaard

Hou er ook rekening mee dat deze inkomsten wel gewoon worden meegeteld als inkomen. Ondanks dat je (nog niet) BTW-plichtig ben, heeft dit mogelijk ook effect op je te ontvangen studiefinanciering en de inkomensafhankelijke zorgverzekering bijdrage.

Achteraf deze nog moeten betalen als het geld al allemaal is uitgegeven is vaak vervelend. Plaats een deel (wij adviseren altijd zo`n 30 a 35%) van je inkomsten apart om dit te voorkomen.
__________________
Arjen van Muyden is eigenaar van administratiekantoor b&d administratie partners
http://www.bdap.nl/
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Starter met een aantal belastingvragen. bellaa Belasting 1 20 juli 2008 01:08
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 12:34
Heb btw-nummer via KvK, moet ik me nog aanmelden bij de belastingdienst? Verwijderd account Freelancepraktijk starten 1 1 januari 2008 16:47
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon