Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 december 2012, 15:24
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Question Investeren uit privé of zakelijk

Ik werk nu ruim 5 jaar als ZZP-er en er is een luxeprobleem ontstaan. Er staat veel geld op mijn bedrijfsspaarrekening, maar het rendeert voor geen meter. Nu wil ik gaan investeren in andere bedrijven met dit geld, maar ik vraag me af of ik dit vanuit privé moet gaan doen of vanuit zakelijk? Ik heb eigenlijk twee opties:
  1. Zakelijk geld naar privé halen en van daaruit investeren.
  2. Geld vanuit de zaak gebruiken voor het investeren.

Ik heb (nog) geen BV, maar ben een reguliere ZZP-er. Weet iemand de voor- en nadelen van beide opties of maakt het onder de streep eigenlijk helemaal niets uit?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 december 2012, 23:34
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Investeren vanuit prive of zakelijk hangt vooral af van het zakelijk belang. Heeft jouw onderneming er belang bij om in andere ondernemingen te gaan participeren? Of is het vooral een belegging van overtollige liquide middelen?

Overigens kan de belastingdienst er wel een punt van maken als teveel (veel meer dan nodig) liquide middelen in je onderneming houdt. In dat geval kun je het beter naar prive halen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 december 2012, 21:52
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Standaard