Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 december 2012, 15:24
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Question Investeren uit privé of zakelijk

Ik werk nu ruim 5 jaar als ZZP-er en er is een luxeprobleem ontstaan. Er staat veel geld op mijn bedrijfsspaarrekening, maar het rendeert voor geen meter. Nu wil ik gaan investeren in andere bedrijven met dit geld, maar ik vraag me af of ik dit vanuit privé moet gaan doen of vanuit zakelijk? Ik heb eigenlijk twee opties:
  1. Zakelijk geld naar privé halen en van daaruit investeren.
  2. Geld vanuit de zaak gebruiken voor het investeren.

Ik heb (nog) geen BV, maar ben een reguliere ZZP-er. Weet iemand de voor- en nadelen van beide opties of maakt het onder de streep eigenlijk helemaal niets uit?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 december 2012, 23:34
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Investeren vanuit prive of zakelijk hangt vooral af van het zakelijk belang. Heeft jouw onderneming er belang bij om in andere ondernemingen te gaan participeren? Of is het vooral een belegging van overtollige liquide middelen?

Overigens kan de belastingdienst er wel een punt van maken als teveel (veel meer dan nodig) liquide middelen in je onderneming houdt. In dat geval kun je het beter naar prive halen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 december 2012, 21:52
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Standaard

Het is gewoon om overtollig geld een beetje te laten renderen. Zakelijk is er geen enkel belang. Het geld gaat dus maar naar prive en dan investeer ik vanuit daar.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 september 2013, 22:16
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard

Even een oude koe uit de sloot trekken .....

Ik begrijp het namelijk niet helemaal, als ZZPer is je 'bedrijfsgeld' toch gelijk aan je privé vermogen, ongeacht op welke rekening het staat?

Maar als we hier dan toch zijn, welke correcte manieren zijn er om winst/geld binnen je onderneming te laten als ZZPer, om vooralsnog minder inkomstenbelasting te hoeven betalen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 september 2013, 23:08
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Je betaalt inkomstenbelasting over je winst. Het maakt daarbij niet uit of je het geld naar je priverekening overboekt of op je zakelijke rekening laat staan.

Een manier om minder inkomstenbelasting te betalen is minder winst maken
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 september 2013, 00:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Het maakt daarbij niet uit of je het geld naar je priverekening overboekt of op je zakelijke rekening laat staan.
Dat geldt inderdaad voor de winst uit onderneming, maar voor de vermogensrendementsheffing ligt dat toch anders?
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 september 2013, 01:33
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard

Aah, dan begreep ik het toch goed, maar begrijp ik de topic-starter niet helemaal.

Klopt het dan ook als ik zeg "Doe je investeringen voor het eind van het boekjaar, want als je later liquide middelen uit 'prive' moet aantrekken heb je er al inkomstenbelasting over betaald"
Of sla ik nu de plank mis?


Begrijp me overigens niet verkeerd, ik wil geen omzetbelasting ontlopen, maar als ik geld ergens zou kunnen reserveren, zodat ik dit uit de zaak kan ontrekken in een jaar met minder inkomen (winst) zou dat wenselijk zijn.

Een beetje het idee van de oudedagvoorziening. Helaas heb ik niet zo'n vertrouwen in de beleggingsfondsen en dergelijke, om daar bij centjes heen te sluizen. Tevens zou ik graag de mogelijkheid hebben alsnog bij het geld te kunnen in geval van nood. Uiteraard betaal ik dan alsnog de inkomstenbelasting.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 september 2013, 01:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Jazeker, de vermogensrendementheffing kan om de hoek komen kijken als er grote sommen geld "werkloos" op de zakelijke rekening blijft staan dan kan er worden bepaald door de belastinginspecteur dat dit geld moet worden overgeheveld van de onderneming naar prive om daar in box 3 belast te worden.

Helaas is er niet zo te zeggen "als er meer als X duizend op de rekening staat moet je het meerdere naar prive brengen".
Het gaat uiteindelijk erom of het geld een zakelijk bestedingsdoel krijgt in de nabije toekomst. In het algemeen zal een inspecteur dus ook alleen corrigeren als er meerdere jaren vele (tien)duizenden euro's in liquide middelen worden aangehouden zonder dat de vaste activa toenemen of er bijv een garantievoorziening of herinvesteringreserve aan de passivakant ontbreekt.

Iets concreter als je op 31 december 40.000 euro in liquide middelen hebt om in het jaar daarop daarvan een auto op de zaak te kopen dan word het geld feitelijk voor een zakelijk doel aangehouden en zal er geen correctie richting box 3 plaatsvinden.
Als echter dat geld er na 1 of 2 jaar lager nog steeds ongebruikt op de balans dan word de kans wel vrij groot dat de inspecteur gaat stellen dat er sprake is van het onzakelijk aanhouden van liquide middelen die daarom in box 3 thuishoren.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 september 2013, 14:10
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Iets concreter als je op 31 december 40.000 euro in liquide middelen hebt om in het jaar daarop daarvan een auto op de zaak te kopen dan word het geld feitelijk voor een zakelijk doel aangehouden en zal er geen correctie richting box 3 plaatsvinden.
Als echter dat geld er na 1 of 2 jaar lager nog steeds ongebruikt op de balans dan word de kans wel vrij groot dat de inspecteur gaat stellen dat er sprake is van het onzakelijk aanhouden van liquide middelen die daarom in box 3 thuishoren.
Is het hierbij aan de inspecteur om bewijslast te leveren of aan de ondernemer? Ik bedoel, als het mij als ondernemer nodig lijkt om 1 of 2 jaar buffer op mijn zakelijke rekening te hebben staan en ik vind dat mijn fictieve maandsalaris op €4000,- moet liggen en ik ook nog €1000,- aan vaste lasten heb per maand, dan kan ik toch aantonen dat 24 maanden x €5000,- = €120.000,- met een aantoonbaar doel op mijn zakelijke spaarrekening staat?

Of gaat die vlieger niet op?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 7 september 2013, 16:19
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Die vlieger gaat niet op. De buffer waar jij het over hebt is een prive aangelegenheid, immers bedoeld voor jou om van rond te komen, en dient geen zakelijk doel.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 13:41
Opdracht buiten EU, geld opname kosten zakelijk of prive? Polona Administratie 5 9 juli 2011 12:59
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 03:09
Inkomstenbelasting Auto zakelijk of privé? kylian Belasting 3 25 augustus 2009 22:57
Kosten vliegticket gedeeltelijk zakelijk en gedeeltelijk privé? Sebastiaan... Administratie 2 13 juli 2009 10:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon