Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2012, 14:13
Perrywinkle Perrywinkle is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 8
Standaard Verschil tussen activa & passiva, hoe?

Hi,

Ik ben de afgelopen dagen aan het stoeien met m'n IB 2011 en zit met een redelijk groot verschil tussen m'n activa en passiva, waar ik niet achterkom hoe dit komt, enige hulp is dus welkom!

Ik ben m'n onderneming in september 2011 begonnen als EMZ met een VAR-WUO. M'n eigen inbreng is €358.

In m'n winst/verliesrekening ben ik tot het volgende gekomen:
Opbrengsten: €401
Afschrijvingen: €24 ((€363 * 20%) / 3) (Gedeeld door 3 want alleen het laatste trimester van 2011 in de onderneming).
Overige bedrijfskosten: €184
Houd je over: €193

Activa:
Materiële vaste activa:
  • Kosten aanschaf: 363
  • Boekwaarde begin: 0
  • Boekwaarde eind: 339 (kosten aanschaf - afschrijving)
  • Restwaarde: 0
Liquide middelen: 295
Totaal activa = €634

Passiva:
Ondernemingsvermogen: Begin Vermogen + Privé Storting - Privé Opname + Winst

Dat maakt:
Ondernemingsvermogen: 0 + 358 - 0 + 193 = €551

Aangezien ik verder geen passiva heb als Voorzieningen, Schulden of een Terugkeerreserve, vraag ik mij zeer sterk af waar dit verschil uit voort vloeit en hoe ik dit kan oplossen. Het énige bedrag dat nog niet in deze berekening is opgenomen is de teruggave van BTW over Q3 2011 van €30, maar ik weet ook niet waar ik dit zou moeten onderbrengen..

Zoals gezegd, enige hulp met het oplossen van dit dilemma is welkom Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 maart 2012, 14:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Moeilijk zo te zeggen, maar het valt me op dat je liquide middelen nogal afwijken van omzet + inbreng - kosten - opnames. Bij de passiva staan geen crediteuren/debiteuren (openstaande facturen) die dat zouden kunnen verklaren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2012, 17:51
Perrywinkle Perrywinkle is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 8
Standaard

Ik heb in 2011 ongeveer 60% van die 295 op een speciale spaarrekening van de onderneming gezet, daar heb ik het saldo van de betaalrekening (op 31-12-'11) bij opgeteld. Ik neem aan dat dit samen de liquide middelen van het bedrijf zouden moeten zijn, aangezien dat geld eind december in bezit van het bedrijf was...

Als ik nog eens naar de cijfers zit te kijken vraag ik me eigenlijk af of die 363 wel klopt; Dat is namelijk het gezamelijke bedrag van m'n laptop, beeldscherm en muis. Hiervan heb ik de laptop en beeldscherm van m'n eigen geld gekocht (die worden dus al meegerekend in de privé storting) en de muis van de bedrijfsrekening (wordt al meegerekend in de kosten). Mag ik de aanschafwaarde van de materiële vaste activa dan wel op 363 zetten en zit daar dan dus niet de fout?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 maart 2012, 18:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perrywinkle Bekijk bericht
Ik heb in 2011 ongeveer 60% van die 295 op een speciale spaarrekening van de onderneming gezet, daar heb ik het saldo van de betaalrekening (op 31-12-'11) bij opgeteld. Ik neem aan dat dit samen de liquide middelen van het bedrijf zouden moeten zijn, aangezien dat geld eind december in bezit van het bedrijf was...
Dus hoe kan dat afwijken van omzet + inbreng - kosten - opnames?

Citaat:
en de muis van de bedrijfsrekening (wordt al meegerekend in de kosten).
Het is van tweeën één:
  1. je activeert een investering op de balans, dan zijn de afschrijvingen je kosten en de resterende boekwaarde staat bij de activa op je balans
  2. je boekt een inkoop in als kosten, dan staat het niet op de balans

Het kan niet allebei:
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 maart 2012, 18:27
Perrywinkle Perrywinkle is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 8
Standaard

Ik verwacht dat de fout in m'n "investeringen" zit dan, vooral omdat ik m'n huidige ICT niet als investering mag aanmerken van de BD omdat de nieuwwaarde nog onder de €450 ligt. (zo heb ik het begrepen in ieder geval)

Dat zou dus betekenen dat ik in ieder geval de muis voor m'n computer bij m'n kosten moet rekenen en dat m'n afschrijving nog maar €20 is, in plaats van €25. Als ik dit doortrek, dan zouden de kosten dus ook moeten worden afgetrokken van de materiële vaste activa en dan worden die dus nog maar €305, in plaats van €363.

Stél dat ik het nu snap; dan zou dat ook betekenen dat m'n laptop en beeldscherm (dus alle ICT) niet als investering mogen worden aangemerkt (omdat, zoals ik al zei; dat niet mag van de BD) en dus komen m'n materiele vaste activa op 0 te staan en m'n afschrijvingen ook.... Klopt dat wel?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 maart 2012, 23:51
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Als je geen investeringen boekt heb je ook geen afschrijvingen, dat klopt.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verschil tussen betaling en memoriaalboeking Rodney Administratie 6 12 maart 2012 21:28
Inkomstenbelasting IB 2010 activa en passiva Sokken Winkel Belasting 17 28 maart 2011 22:00
Hoe onderlinge verrekening omzet tussen twee samenwerkende freelancers? nl04537 Administratie 2 25 januari 2009 17:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon