Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 juli 2007, 10:24
itfreelancer itfreelancer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 8
Standaard Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Beste freelancers,

Ik ben een parttime freelancer die al 2 jaar officeel een eigen bedrijf heeft. Ik zit al ruim 6 jaar in de ICT wereld en heb bij verschillende grote organisaties gewerkt. Ik ben mcse2003. Al enkele maanden denk ik eraan om binnkort full-time te gaan freelancen. Is het nu de tijd om mijn vaste baan op te zeggen voor een freelance carriere??

Een ander probleem is dat ik in loondienst werk voor bedrijf X, waarbij ik een opzegtermijn heb van 3 maanden, is er een mogelijkheid dat ik dit kan omzetten naar 1 maand??

En als laaste wil ik gaan freelancen bij het bedrijf waar ik nu gedetacheerd zit, dit is in mijn ogen erg moeilijk omdat ik een concurrentie beding heb. mijn vraag is....

Wat zouden jullie doen in zo'n sitatie, mijn gevoelens en verstand zeggen mij om te gaan freelancen, zover ik kan zien zijn er genoeg opdrachten. Alleen zit ik op dit moment in een lastige sitatie, Wie kan mij raad geven..?????
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juli 2007, 11:48
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Advies gevraagd, freelance-it'er

Of je helemaal je baan op moet zeggen durf ik niet te zeggen, maar een kennis van mij heeft ongeveer hetzelfde gedaan. In de eerste instantie zat hij via een detacheringsbureau bij een bepaald bedrijf. Bedrijf wilde hem hebben en hij had genoeg van het detacheringsbedrijf. Toen heeft het bedrijf hem eerst in dienst genomen, daarna is hij voor zichzelf daar gebleven, dus detacheerde hij zichzelf. Omdat hij ook z'n MSCE enzo had, moest hij wel dat soort werk doen, hij heeft er qua concurrentiebeding verder ook geen last van gehad. Ze gingen wel nog moeilijk doen over een leaseauto (contract afkopen) en het is ook niet echt als vrienden gegaan, maar écht last heeft hij er niet van gehad!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juli 2007, 13:10
itfreelancer itfreelancer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Bedankt voor je reactie,

Maar in mijn contract staat wel in dat ik een concurrentie beding heb, en een opzegtermijn van 3 maanden. Dit zijn 2 belangrijke problemen waar ik tegen aan loop. Hoe kan ik dit het beste bespreken mijn werkgever?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juli 2007, 13:20
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door itfreelancer Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie,

Maar in mijn contract staat wel in dat ik een concurrentie beding heb, en een opzegtermijn van 3 maanden. Dit zijn 2 belangrijke problemen waar ik tegen aan loop. Hoe kan ik dit het beste bespreken mijn werkgever?
Hoever gaat dat concurrentiebeding? Is het zo beperkend dat je je werk niet meer zou kunnen doen voor een ander bedrijf, of is het een redelijk beding?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 juli 2007, 13:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Vertel even hoe dat concurrentiebeding precies luidt, anders kunnen we er niks zinnigs over zeggen.

Aan zo'n opzegtermijn zit je gewoon vast. Misschien is de werkgever bereid een sneller ontslag te accepteren, als hij toch niet veel meer aan je heeft in de laatste maanden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 juli 2007, 14:09
itfreelancer itfreelancer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Concurentiebeding houdt in dat ik voor 1 jaar lang geen werkzaamheden mag uitvoeren voor de werkgevers waar ik de afgelopen jaar heb gewerkt via mijn huidige werkgever.

Het bedrijf waar ik gedetacheerd ben heeft meer dan 50 locaties in nederland. Ik denk dat ik bij geen van allen mag werken gedurende 1 jaar.

En hoe kom ik onder de 3 maanden opzegtermijn uit?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 juli 2007, 14:21
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door itfreelancer Bekijk bericht
Concurentiebeding houdt in dat ik voor 1 jaar lang geen werkzaamheden mag uitvoeren voor de werkgevers waar ik de afgelopen jaar heb gewerkt via mijn huidige werkgever.

Het bedrijf waar ik gedetacheerd ben heeft meer dan 50 locaties in nederland. Ik denk dat ik bij geen van allen mag werken gedurende 1 jaar.

En hoe kom ik onder de 3 maanden opzegtermijn uit?
In principe kun je nergens onderuit als je ervoor getekend hebt. Die 3 maanden opzegtermijn kan misschien in overleg, maar volgens mij heb je daar geen speciaal recht op in dit geval.

Wat betreft het concurrentiebeding: het geldt dus alleen voor de bedrijven waar JIJ voor hen hebt gewerkt, dus je krijgt zeker problemen als je gaat freelancen voor het bedrijf waar je nu zit. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar dit concurrentiebeding is volgens mij eentje in de categorie "redelijk". Tenzij je natuurlijk bij zoveel verschillende bedrijven hebt gezeten, dat er niets meer over is om te werken, maar meestal is dat niet zo.

Ik zou geloof ik gewoon eens even daar gaan polsen wat de mogelijkheden zijn.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 juli 2007, 14:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door itfreelancer Bekijk bericht
Concurentiebeding houdt in dat
Zeg even hoe het precies luidt (letterlijk citaat). Het onderscheid tussen werkgever en opdrachtgever is bijvoorbeeld niet onbelangrijk. Misschien mag je er niet in loondienst treden, maar wel als zelfstandige je diensten aanbieden.

Citaat:
En hoe kom ik onder de 3 maanden opzegtermijn uit?
Zie mijn bericht van 12:25.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 juli 2007, 14:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
In principe kun je nergens onderuit als je ervoor getekend hebt.
Nou, er zijn wettelijke grenzen aan wat je in arbeidsovereenkomsten kunt afspreken. En onredelijke concurrentiebedingen worden door de rechter nogal eens gematigd.

Maar in dit geval zie ik daar weinig aanknopingspunten voor.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 juli 2007, 20:37
itfreelancer itfreelancer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Zeg even hoe het precies luidt (letterlijk citaat). Het onderscheid tussen werkgever en opdrachtgever is bijvoorbeeld niet onbelangrijk. Misschien mag je er niet in loondienst treden, maar wel als zelfstandige je diensten aanbieden.



Zie mijn bericht van 12:25.
rene,

bij deze de regel in mijn arbeidsovereenkomst

"tijdens het dienstverband en gedurende een periode van 1 jaar na het einde van het dienstverband voor zichzelf of voor een andere onderneming relaties aan te gaan, opdrachten te aanvaarden of werkzaam te zijn ten behoeve van directe of indirecte relaties en/of gewezen klanten van werkgever of aan haar gelieerde ondernemingen,voor zover werknemer tijdens zijn dienstverband met werkgever voor deze klanten en/of relaties werkzaamheden verricht heeft en/of daarmee contact heeft gehad"
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
concurrentiebeding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon