Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 maart 2008, 20:46
mik mik is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 12
Standaard Drie vragen mbt inkomstenbelasting

Hallo mede-ondernemers,

Ik heb eigenlijk drie brandende vragen mbt de inkomstenbelasting. Aangezien de belastingdienst vandaag dicht is wend ik mij tot jullie. Advies is erg welkom.

1. Een hele eenvoudige vraag denk ik maar ik kan het antwoord niet vinden. Elke ondernemer moet voor 1 april zijn IB hebben verstuurd. Nu vraag ik mij af of er ook al direct betaald moet worden. Ik betaal maandelijks een bedrag van mijn schatting maar moet volgens eigen berekening net wat bijbetalen. Moet je dat direct doen (zoals bij de OB) of gewoon een aanslag of iedt dergelijks afwachten?

2. Voor het eerst heb ik dit jaar een accountant, het scheelt mij veel werk en waarschijnlijk ook geld. De accountant is alleen aanstaande maandag niet aanwezig. Natuurlijk verwacht ik wel dat mijn papieren zijn verstuurd volgens afspraak (voor 1 april). Is dit te controleren?

3. Normaliter betaal ik maandelijks een bedrag aan schatting IB. Voor 2008 had de belastingdienst een nieuwe schatting gemaakt en heb ik wederom het formulier voor automatische incasso ingevuld en opgestuurd. Nu vond ik gisteren uit dat de belastingdienst nog niets heeft afgeschreven. Ik denk dus dat de machtiging niet is aangekomen en inmiddels ben ik te laat. Ik heb gisteren daarom snel twee termijnen overgemaakt en wil maanden wederom een machtegingsformulier insturen. Wat is de sanctie van de belastingdienst?

Alvast superbedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 maart 2008, 22:40
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Drie vragen mbt inkomstenbelasting

Dag Mik,

Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken voor je:

1. Na indiening van je aangifte IB (= aanslagbelasting) moet je gewoon wachten tot de inspecteur een (voorlopige) aanslag oplegt, deze moet je dan betalen. Normaliter heb je hier twee maanden de tijd voor.

2. Als je je domein bij de BD zo hebt ingesteld dat je een email ontvangt als men aangiftes van jou binnen krijgt, krijg je deze ook als je accountant een aangifte voor je binnen doet. Je kunt ook inloggen op het beveiligde gedeelte en kijken of de IB aangifte al is ingediend. Overigens hebben accountants in de regel standaard uitstel voor het indienen van aangiftes. Als je hierover niets hebt afgesproken met hem moet je niet vreemd opkijken als jouw aangifte pas over een jaar wordt ingediend.

3. Ik zou niet weer een machtigingsformulier insturen maar even bellen met de Belastingdienst (bij voorkeur iemand van je regiokantoor) en informeren of de machtiging wel is aangekomen en waarom er niets is afgeschreven. Het is de vraag of het handig is dat je nu zelf ook termijnen hebt betaald omdat zij wel eens zouden kunnen redeneren dat je dus inderdaad door eigen schuld te laat bent geweest. Overigens, als je voor het overige altijd netjes aan je verplichtingen hebt voldaan, zullen de gevolgen wel meevallen, hooguit berekenen ze wat invorderingsrengte/heffingsrente wegens te laat betalen. Iets om je accountant even contact over te laten hebben lijkt me, die heb je
niet voor niets!

Succes ermee!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 maart 2008, 23:44
mik mik is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 12
Standaard Re: Drie vragen mbt inkomstenbelasting

Hoi Marjan,

Bedankt voor je reactie.

1. Bedankt. Ik ga er dus vanuit dat ik niets hoef te betalen totdat er een aanslag op de deurmat ligt. Ik dacht al dat het zo werkte maar doordat OB wel altijd direct met het versturen betaald dient te worden was ik even in de war.

2. Heb ik zo ingesteld. Er is overigens geen uitstel aangevraagd, als het morgen nog niet binnen is doe ik dat direct.

3. Ik heb altijd alles netjes op tijd ingediend en betaald. Een keer is de OB een keer te laat geweest (ik doe dit vier keer per jaar) omdat ik simpelweg een dag te laat was met overmaken (het duurde drie dagen voor het op hun rekening stond), ik was dus twee dagen te laat.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
KvK inschrijfformulier - een paar vragen B.Aalbers Al die andere praktische dingen 2 18 maart 2008 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon