Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 februari 2009, 10:04
Freeinx's schermafbeelding
Freeinx Freeinx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2007
Berichten: 29
Stuur een bericht via Skype™ naar Freeinx
Standaard Betalen in termijnen: rente?

Hallo,

Om klanten tegemoet te komen wil ik financiering gaan aanbieden, dus het factuurbedrag in termijnen.

Echter, dit scheelt mij natuurlijk rente-inkomsten en ik heb minder werkkapitaal (dus misschien zelf moeten lenen). Voordeel is dat ik klanten over de streep kan halen.

Vragen:
- mag je als ondernemer zomaar rente gaan doorberekenen? (je bent dan een soort bankinstelling?)
- welke percentage is daarbij redelijk? (ik vind zelf de optelsom van niet door mij ontvangen rente en door mij te betalen rente).
- wie doet dit ook? en wat zijn je ervaringen?

Groeten,
Frank.
__________________
blauw pak Webdesign
www.blauwpak.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 februari 2009, 10:37
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

Het is geen antwoord op je vragen, maar waarom zou je dit willen doen? Zoals je zelf al aangeeft kan het jouw financiële ruimte beperken en je kunt je afvragen of het risico van wanbetaling of niet-betalen niet groter wordt. Ben gewoon even benieuwd
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 februari 2009, 16:26
Freeinx's schermafbeelding
Freeinx Freeinx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2007
Berichten: 29
Stuur een bericht via Skype™ naar Freeinx
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

De voornaamste reden is dat ik nu merk dat klanten wel graag met me in zee willen, maar nog wat aanhikken tegen de kosten; het duurt daarom langer voor ze een beslissing nemen, of ze stellen het nog even uit, etc.
Het risico bestaat dat van uitstel afstel komt en/of dat ze toch maar naar een goedkope concurrent gaan.

Het risico van wanbetaling neem ik op de koop toe, ik heb tot nu toe alleen maar goede klanten . Belangrijker vind ik het dat ik een eventuele drempel voor de klant kan wegnemen en hem/haar kan helpen aan een goede website.
__________________
blauw pak Webdesign
www.blauwpak.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 februari 2009, 19:25
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freeinx Bekijk bericht
De voornaamste reden is dat ik nu merk dat klanten wel graag met me in zee willen, maar nog wat aanhikken tegen de kosten; het duurt daarom langer voor ze een beslissing nemen, of ze stellen het nog even uit, etc.
Het risico bestaat dat van uitstel afstel komt en/of dat ze toch maar naar een goedkope concurrent gaan.

Het risico van wanbetaling neem ik op de koop toe, ik heb tot nu toe alleen maar goede klanten . Belangrijker vind ik het dat ik een eventuele drempel voor de klant kan wegnemen en hem/haar kan helpen aan een goede website.
Je kunt dan in ieder geval een aantal vormen gebruiken, waarbij je in ieder geval zeker NIET als bank wordt gezien:

1) werken met een kredietbeperking. In jouw geval spreek je dan bijvoorbeeld 4% af. Die 4% komt bij je factuurtotaal erbij en als de klant de factuur wel binnen een bepaalde periode betaalt, dan mag dat bedrag er weer afgetrokken worden. Nadeel: je rekent niet rente over de openstaande tijd, maar één keer over het bedrag

2) werken met deelfacturen. Dan spreid je het bedrag ook. Je kunt bv afspreken dat je (ook al is de website al opgeleverd) elke maand een factuur stuurt en dit in totaal bijvoorbeeld 6x doet.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 februari 2009, 22:43
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
2) werken met deelfacturen. Dan spreid je het bedrag ook. Je kunt bv afspreken dat je (ook al is de website al opgeleverd) elke maand een factuur stuurt en dit in totaal bijvoorbeeld 6x doet.
Dit laatste is volgens mij niet toegestaan aangezien je, conform de BTW regels, de levering moet factureren uiterlijk 15 dagen na afloop van de maand waarin deze heeft plaatsgevonden.

Heb je geen regeling omtrent betaling opgenomen in je AV? Ik reken bijvoorbeeld 1% rente per maand over het openstaande bedrag na vervaldatum. In geval een klant gespreid wil betalen c.q. een betalingsregeling wil treffen geldt gewoon deze voorwaarde. Het enige is dat ik in dat geval geen incassomaatregelen tref omdat ik weet dat de klant later betaalt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 februari 2009, 00:25
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

Ik doe het met klanten wel eens zo dat:

Indien ze bijv. het bedrag in 1x betalen of binnen 14 dagen dat ze een aantal % korting krijgen. Andersom kun je dat natuurlijk ook doen...
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 februari 2009, 08:44
Freeinx's schermafbeelding
Freeinx Freeinx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2007
Berichten: 29
Stuur een bericht via Skype™ naar Freeinx
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Heb je geen regeling omtrent betaling opgenomen in je AV? Ik reken bijvoorbeeld 1% rente per maand over het openstaande bedrag na vervaldatum. In geval een klant gespreid wil betalen c.q. een betalingsregeling wil treffen geldt gewoon deze voorwaarde.
Dit lijkt me op zich een aardige constructie, en 1% lijkt me ook redelijk, maar eigenlijk is die bepaling in je AV toch bedoelt voor wanprestatie? Hoe werk je dat dan uit in de praktijk?
In elk geval goed om het op te nemen in de AV, maar dan als voorwaarden van een betalingsregeling. En dan blijven mijn vragen nog even staan mbt rente doorberekening.
__________________
blauw pak Webdesign
www.blauwpak.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 februari 2009, 10:39
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

Ik weet niet of dit vergelijkbaar is, maar de Wehkamp (ja die klerenwinkel) zegt het volgende:

Citaat:
Kredietvergoeding



Als u ervoor kiest om uw bestelling in maandelijkse termijnen te betalen, dan vraagt wehkamp.nl per maand een kredietvergoeding over het nog uitstaande bedrag tot aan de kredietlimiet.

De kredietvergoeding per maand is op dit moment 1.389%. Dit komt overeen met een effectieve rente op jaarbasis van 18%. De effectieve rente op jaarbasis is een prijsaanduiding voor het krediet. Hierin komen alle kosten van het krediet tot uitdrukking. De vertragingsrente die wehkamp.nl u in rekening brengt over het bedrag dat uw kredietlimiet overschrijdt, indien u na een schriftelijke ingebrekestelling nalatig blijft met het betalen van uw maandelijkse termijnen, is gelijk aan de effectieve rente op jaarbasis. Indien de wettelijke rente, respectievelijk het wettelijk vastgestelde maximum kredietvergoedingspercentage, wordt verhoogd of verlaagd, dan zal de kredietvergoeding dienovereenkomstig worden aangepast. De huidige kredietvergoedingspercentages vindt u hier.
De Wehkamp stelt dat iemand die in termijnen betaalt in feite een kredietrekening aangaat met het bedrijf.

Misschien heb je hier iets aan?

Marleis
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 februari 2009, 22:56
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freeinx Bekijk bericht
Dit lijkt me op zich een aardige constructie, en 1% lijkt me ook redelijk, maar eigenlijk is die bepaling in je AV toch bedoelt voor wanprestatie? Hoe werk je dat dan uit in de praktijk?
In elk geval goed om het op te nemen in de AV, maar dan als voorwaarden van een betalingsregeling. En dan blijven mijn vragen nog even staan mbt rente doorberekening.
Inderdaad is deze bepaling in de AV in eerste instantoe bedoeld voor wanbetalers maar ik hanteer het zelfde percentage voor opdrachtgevers die op voorhand aangeven gespreid te willen betalen c.q. een betalingsregeling willen. Ik zie namelijk geen reden om de rentevergoeding bij wanbetaling hoger of lager te laten zijn dan bij een vooraf overeen gekomen betalingsregeling. Als de betalingsregeling niet wordt nagekomen wordt daarna alsnog 1% over het openstaande bedrag vanaf de vervaldatum berekend.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 februari 2009, 09:16
Freeinx's schermafbeelding
Freeinx Freeinx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2007
Berichten: 29
Stuur een bericht via Skype™ naar Freeinx
Standaard Re: betalen in termijnen: rente?

Ik heb het ook nog even bij een overkoepelend orgaan nagevraagd en zij zeggen dat je als ondernemer volledig vrij om rente te berekenen voor leningen of andere financieringsvormen zoals gespreid betalen.

Ik heb nog wel de wedervraag gesteld hoe je met de BTW omgaat als je gespreid laat betalen. Ik neem aan dat je de BTW wel in 1x moet afdragen.

Daarnaast wil ik toch de algemene voorwaarden juridisch goed voor elkaar hebben.

Maar goed dat zijn nog wat praktische punten. Ik ben voldoende ''gerustgesteld'' dat achteraf geen problemen ontstaan.
__________________
blauw pak Webdesign
www.blauwpak.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe verreken ik de berekende rente door de belastingdienst? emeinema Belasting 2 28 januari 2009 14:04
Investeringen betalen saskia.janssen Administratie 5 3 oktober 2008 17:56
Kosten betalen van privérekening Denise Administratie 19 29 juni 2007 22:23
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon