Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 maart 2010, 16:19
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag

Beste collega’s,

Zoals we allen weten moet betaal je heffingsrente indien je besluit je inkomstenbelasting achteraf te betalen. Om dit te voorkomen kan je dus een voorlopige aangifte doen, waarna je meestal binnen twee weken keurig van de belastingdienst een aanslag ontvangt over dat nieuwe jaar.

Je hebt dan twee weken:
-je betaalt de aanslag in 1 keer. Niet alleen hoef je dan geen heffingsrente te betalen, je krijgt ook nog eens een betalingskorting van 1,5%. Erg aantrekkelijk maar ik kan niet even een halve ton in 1 keer neerleggen ;-)
-wat je dan kan doen is dat je betaalt in maandelijkse termijnen. In dat geval krijg je geen betalingskorting, maar hoef je ook geen heffingsrente te betalen neem ik aan.

Nu is mijn vraag, klopt die stelling wel? Is het inderdaad waar dat je geen heffingsrente hoeft te betalen indien je je voorlopige aanslag in termijnen betaald? Ik vraag dit omdat het volgende scenario mogelijk is:

Je vult in januari een geschatte winst in van 30k. Hier komt dan bijvoorbeeld te betalen uit 12k. Te verspreiden over 12 maandelijkse termijnen van 1000 euro per maand.

Nu maak je ergens in oktober een klapper en je verwacht dat je winst niet uitkomt op 30k, maar op 60k. Om heffingsrent te voorkomen vul je meteen een nieuwe voorlopige aangifte in. Omdat het inmiddels september is, heb je 9k ib betaald (9 x 1000 euro). En moet je dus nog 3 x 1000 + 24k van de voorlopige nieuwe aangifte = 27k betalen. Dit verspreid over drie maanden wordt dan 9k per maand voor de maanden okt, nov en dec.

Einde van de rit heeft de fiscus geind 36k voor dat fiscale jaar. Maaaar:

Wat nou als je vanaf het begin van het jaar al verwacht dat je 60k winst hebt en je dit ook netjes in je voorlopige aangifte hebt ingevuld? Eindstand betaal je nog steeds die zelfde 36k, maar in deze situatie wordt je maandtermijn: 3k. In het eerste voorbeeld loopt de belastingdienst dus rente mis, omdat de eerste 9 termijnen op 1k per maand zijn gesteld, terwijl in de tweede situatie de maandtermijn op 3k is gesteld.

Mijn concrete vragen zijn:
  • hoe gaat de belastingdienst hier concreet mee om? Ik vraag dit omdat ik naar een manier zoek om zo min mogelijk heffingsrente te moeten betalen, met een maximaal rendement op mijn spaarrekening.
  • wat nou als ik mijn winst over 2010 te hoog heb begroot en ik opeens die maandtermijn niet meer kan betalen? Kan ik dat dan per direct wijzigen? En hoelang duurt het voordat zo’n wijziging is doorgevoerd?

Het is misschien een beetje geneuzel in de marge, maar ik gun de fiscus zo weinig mogelijk heffingsrente...

Alvast bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groet,
Michel
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 maart 2010, 23:09
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag

Beste Michel,

Voor iemand die fiscale adviezen aanbied als dienst zowel aan particulieren als zakelijk op zijn site zou de belastingdienst site toch geen geheimen moeten kennen zeker niet voor dit soort basale vragen, het koste mij minder als 1 minuut om uit te vinden

Citaat:
We berekenen de heffingsrente over de periode tussen 1 juli en de datum die op de aanslag staat. Vanaf 1 januari 2010 geldt dat de heffingsrente berekend wordt over de periode tussen 31 december en de datum die op de aanslag staat. (bron)*

* toegegeven ik snap de rentebedragen die bij de bron staan ook niet (word niet uitgelegd) maar de tekst onderaan is vrij duidelijk
Kortom tot en met 2009 betaalde je altijd een half jaar rente over het betreffende fiscaal jaar voor verschil tussen het bedrag je voorlopige aanslag en de definitieve aanslag ongeacht wanneer je je voorlopige aanslag hebt betaald.

over de voorlopige aanslag betaal je geen heffingsrente, de korting die de belastingdienst bied is dus een daadwerkelijke betalingskorting.

en met betrekking totje 2e vraag de voorlopige aanslagen met wat doorklikken dat je maximaal 4x per jaar je voorlopige aanslag mag wijzigen en dus je 2 vraag tackelt wat je kunt doen als je te hoog hebt opgegven. en dat het doorgeven van wijzigingen 6 weken kost om te verwerken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 maart 2010, 22:37
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag

Hej Michel,
het verbaast mij ook dat iemand die financiële diensten aanbiedt hier dit soort vragen stelt. Dat wekt niet echt veel vertrouwen in je kennis, kunde en diensten.

Volgens mij zijn dit de vragen die klanten aan jou moeten kunnen stellen en daarop vervolgens een bevredigend antwoord van jou krijgen.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Vragen over invullen IB voor ondernemers mdt Belasting 0 30 maart 2009 19:18
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon