Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2011, 21:50
globalwebdevelopment globalwebdevelopment is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 10
Standaard Uitlokking door Belastingdienst die zich voordoet als klant

Beste allemaal,

Het probleem is als volgt:

Vandaag belde iemand mij op met een onbekend nummer. Ze deed zich voor als een potentiele klant en vroeg wat het kost om een website te laten maken. Ik heb het 1 en ander uitgelegd, vervolgens zei deze persoon dat ze van de belastingdienst was en dat ze op die manier bepaalde dingen probeerde te testen of uit te lokken, wat precies wilde ze ook niet kwijt.
Ze noemde haar naam ook niet en wilde deze ook niet geven, toen ik ernaar vroeg.

Wij hebben een website bedrijfje en doen aan outsourcing. Dit is een geregistreerdde handelsnaam die onder de hoofdnaam bij de kvk geregistreerd is, dat wist ze blijkbaar ook niet. Ze vroeg namelijk wat die 2 namen met elkaar te maken hebben.
Ik vraag me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt en of dit een normale gang van handelen is.
Het kan best eens zo zijn dat het niet de belastingdienst was denk ik.

Ik hoor het graag,

MVG Daniel
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 maart 2011, 23:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De kans dat je iemand van de belastingdienst hebt gesproken acht ik vrij klein.
Ten eerste omdat ik denk dat de belastingdienst er niet dit soort praktijken op nahoud en als ze het wel doen dan zullen ze zich desgevraagd wel legitimeren (voor zover dat mogelijk is in een telefoongesprek)

Als ze daadwerkelijk met een onderzoek bezig zijn dan zijn ze echt wel slim genoeg om onbekend te blijven voor jou en gaan ze niet even "stoer" zeggen dat ze van de belastingdienst zijn..

Wat mij betreft een onwaarschijnlijk verhaal dus niet teveel over inzitten..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 maart 2011, 23:31
globalwebdevelopment globalwebdevelopment is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 10
Standaard

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad een vreemd verhaal.

Nog een paar vraagjes.
- Is een medewerker van de belastingdienst verplicht om zijn/haar naam te geven?
- Mag dat op deze wijze door de imitatie van een potentiele klant?

Ik snap die geheimzinnigheid ook niet en vraag me af wie het dan wel was, want wat schiet deze persoon er mee op?

Maar goed. Ik laat het voor wat het is.

groet

Daniel
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 maart 2011, 23:44
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je vragen zijn redelijk zinloos wat mij betreft

1 Ja een medewerker zal zich desgevraagd moeten legitimeren. Ze mogen wel enigszins anoniem vragen stellen, ik ken voorbeelden waarbij belastingmedewerkers naar een bepaald adres gaan en gewoon bij de receptie vragen of bedrijf x of bedrijf y hier zit. ze hebben dan het vermoeden dat er iets niet klopt met de inschrijving en stellen anoniem vragen maar als iemand vraagt wie ze zijn en waarom ze er zijn zullen ze zich gewoon bekend maken.

Je tweede vraag begrijp ik niet.. natuurlijk mag niemand intimideren. De belastingdienst zal dit zeker niet doen. maar wat bedoel je nou precies met intimideren.. en uitlokking ik vind het nogal zware termen voor een hooguit wonderlijk telefoontje waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat het niet echt degene is die ze zegt te zijn..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 maart 2011, 23:59
globalwebdevelopment globalwebdevelopment is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Je vragen zijn redelijk zinloos wat mij betreft
Ik vind het helemaal niet zinloos. Ik en denk vele anderen vind het belangrijk om te weten of dit volgens de wet mag. Zoniet dan weet men zeker dat het nep is.

Citaat:
Je tweede vraag begrijp ik niet.. natuurlijk mag niemand intimideren. De belastingdienst zal dit zeker niet doen. maar wat bedoel je nou precies met intimideren.. en uitlokking ik vind het nogal zware termen voor een hooguit wonderlijk telefoontje waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat het niet echt degene is die ze zegt te zijn..
Ik schrijf niet INTIMIDEREN, maar IMITATIE, dat is heel wat anders.
Dus wat ik bedoel is, de wijze waarop een potentiele klant word geimiteerd, doordat deze persoon zich voordeed als een potentiele klant. Dus de vraag is of dit wettelijk toegestaan is.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 maart 2011, 11:07
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

ok nieuwe regel voor mezelf. na 23u 's avonds niet meer posten.. je haalt alles door elkaar en leest niet meer goed en schrijft rare dingen

Natuurlijk is jou vraag niet zinloos.. ik bedoelde de actie van de beller is zinloos..

Wat betreft imitatie.. ik vind het nog lastig om te bepalen wat je bedoelt met je voordoen als potentiele klant. Als je bedoelt of de belastingdienst dat mag doen dan is het antwoord ja, zij mogen algemeen informerende vragen stellen om meer te weten te komen, maar 99 van de 100 keer zal dat niet anoniem gebeuren.

Wat in dit geval niet mag is dat iemand zich uitgeeft voor een medewerker van de belastingdienst om zo zaken te achterhalen over jou bedrijf.

Als je vragen krijgt over handelsnamen enzo dan mag je zeker vragen wie ze zijn en waarom ze dat vragen. Als ze daar geen antwoord op willen geven en ook hun naam niet willen geven dan zou ik geen antwoord meer geven. Elke officiele instantie zal zich altijd legitimeren, daarbij hebben ze gewoon via hun eigen systemen toegang tot handelsregister informatie en nog veel meer..
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 maart 2011, 13:00
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Was het niet gewoon een concullega die rondbelt om zijn/haar eigen prijs te kunnen bepalen? Nou ja, gewoon. Je verschuilen achter de belastingdienst vind ik nogal achterbaks.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 maart 2011, 13:14
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Je schrijft:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalwebdevelopment Bekijk bericht
Vandaag belde iemand mij op met een onbekend nummer.
Bedoel je hiermee een "nummer dat je niet (her)kent" of "een verborgen nummer"? In het eerste geval kun je zelf eens terugbellen, kijken wie je aan de lijn krijgt.
En anders kun je dit eens voorleggen aan je telefoonmaatschappij, met datum+tijd dat je gebeld bent. Dan kunnen zij het nummer achterhalen, en kun je vervolgens (eventueel met hun hulp) achterhalen wie daarbij hoort.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 00:18
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon