Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 mei 2010, 15:00
johaneggink johaneggink is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 15
Standaard Lijfrenteuitkering aankopen met opgebouwde FOR

Hoi,

Er is mij iets niet helemaal duidelijk mbt de FOR.
Als je 65 bent moet je volgens mij de belasting betalen die je eigenlijk hebt uitgesteld.
Nu zie ik op sites van pensioenaanbieders (dit geval brandnewday) staan dat je met je totaal opgebouwde FOR als je met pensioen gaat een lijfrenteuitkering kunt aankopen.

Is dit een regeling en hoef je dan niet de "uitgestelde FOR belasting" te betalen en betaal je dan een andere belasting over je lijfrenteuitkering?

Als je je complete FOR namelijk hiervoor gebruikt en op zo'n pensioen (eigenlijk bankspaar)rekening zet, ben je verplicht alles te gebruiken voor de lijfrente aankoop. Dan heb je toch een probleempje als je de belasting graag belasting will heffen

Groet,

Johan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 mei 2010, 15:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Lijfrenteuitkering aankopen met opgebouwde FOR

Ik vind het een nogal ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat je (met allerlei regeltjes en voorwaarden) geen belasting betaalt over het for-saldo, maar wel over de toekomstige lijfrenteuitkeringen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 mei 2010, 15:20
johaneggink johaneggink is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 15
Standaard Re: Lijfrenteuitkering aankopen met opgebouwde FOR

Hoi Rene,

ik had hetzelfde stukje gezien. Mij is dus echt niet duidelijk wat je dan aan belasting betaald. Misschien dat mijn boekhouder het weet, maar die geeft vaak ook niet thuis met dit soort zaken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 mei 2010, 21:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Lijfrenteuitkering aankopen met opgebouwde FOR

Volgens mij wordt de lijfrenteuitkering gezien als bruto inkomen, dat in box 1 wordt belast met de normale inkomstenbelasting die geldt als je 65 jaar of ouder bent (aangenomen dat je de lijfrente tot uitkering laat komen als je 65 bent, of de dan voor jou geldende fiscale pensioenleeftijd).

Je betaalt dan geen aow-premie meer en in de lage schijven gelden aanzienlijk lagere tarieven. Dat is de reden waarom vaak de vuistregel wordt gehanteerd dat je 70% van je pre-65 bruto salaris moet hebben om op ongeveer hetzelfde netto salaris uit te komen.

Ik beperk me tot een inschatting met die vuistregel. De fiscale details zie ik later allemaal wel. Er kan ook nog van alles veranderen aan de regels.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 mei 2010, 15:13
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Lijfrenteuitkering aankopen met opgebouwde FOR

De For is een reserverings regel. Fiscale ouderdags reserve.

het woord zegt het al het is een fiscale regeling.

Als je niets met de for doet, dan moet je als je stopt met ondernemen hier progressief belasting over betalen.

Wat kun je dan doen met de for. eigenlijk maar 1 ding en dat is afstorten bij een verzekeraar of bank tegen een lijfrente verzekering.

Wat is dan het voordeel.

De normale regelingen als de jaar ruimte en reservingsruimte die elke nederlander kan benutten om via lijfrente een aanvulling op je pensioen te kunnen doen (of als je geen pensioenregeling hebt je gehele pensioen) de rechten die je daarop kan doen vervallen na 6 jaar. de for kan langer op je balans blijven staan.

ALs je dus liquiditeit in je bedrijf nodig hebt maar je wilt toch al een fiscale regeling hebben voor je oudedag dan kun je FOR op je balans zetten.

De intentie is echter wel dat als je bedrijf volwassen is en je liquiditeit in je berijf hebt dat je de for gaat afstorten. vaak wordt dit ook bij beeindiging en of verkoop van het bedrijf gedaan.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 juni 2010, 00:38
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Lijfrenteuitkering aankopen met opgebouwde FOR

Er is nog een escape voor de opgebouwde FOR, namelijk inbreng in de BV tegen een stamrechtverplichting. De BV treedt dan eigenlijk als bank/verzekeraar op, waardoor je de kosten in eigen hand kunt houden...o ja en het geld ook :-)

Andere opties voor FOR zijn inderdaad afrekenen of afstorten als lijfrentepremie of op banksparen. Bij de laatste 2 betaal je dan natuurlijk alleen op het moment van uitkering en niet op het moment dat de FOR wordt afgestort.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 juni 2010, 00:44
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Lijfrenteuitkering aankopen met opgebouwde FOR

Hey Kroes,

Als ik zo vrij mag zijn... Tot hoe ver ga je terug om in vrijwel alle belastingtopics een reactie te zetten

je zet hier in goed 3 kwartier 15 reacties neer en je bent nu al op half mei.. wat mij betreft nader je de grens waar een reactie nog weinig toevoegt..

Ik zou zeggen kwaliteit boven kwantiteit..
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 juni 2010, 01:15
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Lijfrenteuitkering aankopen met opgebouwde FOR

Hey Jongman(?)

Ik hoop niet dat mijn kwantiteit mijn kwaliteiten overtreft, maar ik ben inderdaad tot onderaan de bladzijde gegaan met nieuwe posts en dat was voor mij de grens :-)

Kom hier te weinig, maar beterschap voor de toekomst
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer gezocht (opdracht) Wij zoeken Programmeurs en Vormgevers met ervaring met Joomla dannyverhoeven Marktplaats 5 12 januari 2010 16:58
Nederlandse freelancer met langdurige IT-opdracht in België Niki Al die andere praktische dingen 1 28 april 2009 22:45
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Voor de webmensen onder ons: webshop met digitale producten NowHow Marktplaats 7 10 september 2008 09:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon