Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 december 2011, 13:22
snowboarder snowboarder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2011
Berichten: 6
Standaard Waarom kreeg ik een VAR-ROW in plaats van een VAR-WUO?

[mod edit: verplaatst van http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=11650]

Mij is het zelfde overkomen, een VAR WUO verwacht, een VAR ROW gekregen.
Ik begin per 01-01-2012 met de volgende omschrijving:
"Het adviseren en ondersteunen van organisaties bij al hun Creditmanagement activiteiten en het uitvoeren van alle voorkomende Creditmanagement werkzaamheden".

Aantal uren: 700 of meer
Opdrachtgevers dit jaar: minder dan 3 (ik begin op 2 januari aan een langdurige opdracht in Hamburg, Ik ga een debiteurenbeheer afdeling opzetten).
Opdrachtgevers aan jaar voorafgaand: N.v.t.
Kunt u VAR werkzaamheden meestal zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? nee.
Is het risico voor u als een opdrachtgever niet tevreden is? ja
Verwacht u VAR-werkzaamheden te verrichten voor opdrachtgevers bij wie u soortgelijke werkzaamheden in loondienst heeft verricht? Nee
Verwacht u de VAR werkzaamheden meestal te verrichten voor opdrachtgevers waar dezelfde werkzaamheden ook in loondienst worden verricht? ja.
Detachering, uitzending of bemiddeling? ja of voor 50% of meer (Ik moet mijn netwerk met opdrachtgevers nog uitbouwen)
Geschatte jaarinkomsten? €25.000 of meer(zal gezien mijn eerste opdracht met een dagvergoeding van €550,- veel hoger uitvallen)
Worden door opdrachtgevers loonheffingen ingehouden? nee
wordt u doorbetaald als u ziek bent of vakantie hebt? nee
Bent u verplicht alle aanwijzingen van uw opdrachtgevers op te volgen bij de uitvoering van de werkzaamheden? ja
Verwacht u dat de inkomsten in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt, voor mee dan 70% worden behaald bij 1 opdrachtgever? nee
Verstuurt u facturen? ja
Maakt u reclame? nee
Ingeschreven bij de KvK? ja
Hebt u personeel in dienst? nee
Hebt u een BTW-nummer? ja
Investeert u jaarlijks meer dan 2500 euro? nee (Ik heb door de aard van mijn werkzaamheden niet veel bedrijfsmiddelen nodig)
Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal op de locatie van de opdrachtgever te verrichten? Ja
Vergunningen? n.v.t.
Houdt u een boekhouding bij of laat u deze bijhouden? ja


Ik denk dat bij mij het fout gaat bij het opvolgen van aanwijzingen, de locatie waar de opdracht wordt uitgevoerd,het feit dat de werkzaamheden ook in loondienst worden uitgevoerd en het percentage dat ik via bemiddeling denk te werken.

Ik zou ook graag een herbeoordeling op basis van eventuele nieuwe antwoorden willen laten uitvoeren door de belastingdienst.

Ik denk dat het percentage bemiddeling naar beneden kan, ik zal toch vooral direct met opdrachtgevers een overeenkomst afsluiten. Ook zullen mijn werkzaamheden niet altijd ook in loondienst worden uitgevoerd en zal ik een zekere vrijheid krijgen bij het uitvoeren van mijn werkzaamheden.

Zou het zin hebben om met deze nieuwe antwoorden om herbeoordeling te verzoeken?
  #2  
Oud 18 december 2011, 19:59
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Een nieuwe beoordeling met nieuwe antwoorden vragen heeft alleen zin als er significante verschillen zijn en de "nieuwe" antwoorden kloppen met de (te verwachten) werkelijkheid. Gezien jou antwoorden snap ik wel waarom je geen var-wuo krijgt:, met name vanwege de volgende:

Opdrachtgevers dit jaar: minder dan 3
Kunt u VAR werkzaamheden meestal zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? nee.
Verwacht u de VAR werkzaamheden meestal te verrichten voor opdrachtgevers waar dezelfde werkzaamheden ook in loondienst worden verricht? ja.
Detachering, uitzending of bemiddeling? ja of voor 50% of meer
Worden door opdrachtgevers loonheffingen ingehouden? nee
Bent u verplicht alle aanwijzingen van uw opdrachtgevers op te volgen bij de uitvoering van de werkzaamheden? ja
Maakt u reclame? nee
Investeert u jaarlijks meer dan 2500 euro? nee
Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal op de locatie van de opdrachtgever te verrichten? Ja

Hieruit spreekt naar mijn mening toch het beeld van ROW of wellicht zelfs een VAR-loon gezien het feit dat je de werkzaamheden persoonlijk moet verrichten en alle aanwijzingen van de opdrachtgever moet opvolgen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
  #3  
Oud 18 december 2011, 20:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
met name vanwege de volgende:
[...]
Worden door opdrachtgevers loonheffingen ingehouden? nee
Deze hoort denk ik niet in het rijtje thuis.

Rare vraag trouwens, want wie hier "ja" invult heeft niets aan een VAR.
__________________
René
  #4  
Oud 18 december 2011, 23:59
snowboarder snowboarder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2011
Berichten: 6
Standaard

Beste Rene,

Als jij bedoelt dat ik bij de vraag: Worden door opdrachtgevers loonheffingen ingehouden?, "ja" heb geantwoord zou het inderdaad vreemd zijn als ik hier vragen ga stellen over de afgifte van een VAR ROW.

Maar aangezien ik "nee"op deze vraag heb geantwoord vindt ik mijn vraag relevant en hoopte ik eigenlijk op inhoudelijk advies van ervaren forumleden.
Aangezien ik pas begin kan het toch best zijn dat ik bepaalde vragen verkeerd heb geinterpreteerd?

Dus graag uw advies.
  #5  
Oud 19 december 2011, 00:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snowboarder Bekijk bericht
Maar aangezien ik "nee"op deze vraag heb geantwoord vind ik mijn vraag relevant
Tuurlijk. Met "rare vraag" doelde ik op de geciteerde vraag op het VAR-aanvraagformulier van de Belastingdienst, niet op jouw vraag in dit forum.
__________________
René
  #6  
Oud 19 december 2011, 00:40
snowboarder snowboarder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2011
Berichten: 6
Standaard VAR ROW in plaats van VAR WUO

Ja, mijn excuses, ik snap 'm.
Inderdaad een rare vraag.

Mijn probleem is dat ik natuurlijk het liefst projecten wil uitvoeren waarbij mijn specifieke vakkennis en ervaring nodig zijn, dus projecten welke door de vaste medewerkers van een opdrachtgever niet uitgevoerd kunnen worden.
Precies zo'n project ga ik nu in Hamburg beginnen, waarbij ik op locatie bij de opdrachtgever moet werken omdat daar ook alle mensen zitten welke ik in het project zal betrekken en ik zalwel op de wensen van de opdrachtgever moeten ingaan. Ik stel me zo voor dat een timmerman ook moet luisteren naar de wensen van zijn klant.

Dus als ik bepaalde vragen van de VAR aanvraag iets flexibeler uitleg kan ik daar zeer zeker "nee" op antwoorden.

Hoe denk jij hier over als ervaren ZZP'er?
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waarom kreeg ik een VAR-ROW in plaats van een VAR-WUO? Agnes2 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 10 november 2011 21:28
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon