Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2010, 12:14
mdekoning mdekoning is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2010
Berichten: 5
Standaard Hoe omgaan met hypotheekrenteaftrek?

Ik werk nu al 3 jaar als freelancer via payrolling. Binnenkort ga ik aan de slag als eenmanszaak. Nu krijg ik maandelijks via de belasting een voorlopige teruggaaf ivm de hypotheekrente aftrek. Wanneer ik start als eenmanszaak, is het dan handig om dat stop te zetten en het per kwartaal samen met de loonsbelastingen te gaan verrekenen, zodat ik achteraf niet voor verassingen kom te staan.
Eigenlijk zoek ik advies over hoe om te gaan met de hypotheekrente aftrek van een prive-huis.

Alvast bedankt voor uw reacties
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 februari 2010, 16:35
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: hypotheekrente aftrek

Beste m,

Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt. De belasting die je per kwartaal doet is de BTW, niet de loonbelasting. Die twee hebben niks met elkaar te maken, dus ook de hypotheek heeft niks met de BTW te maken.

Jij, of de belastingdienst, doet een voorlopige schatting van je belastbaar inkomen. En daarover betaal je loonbelasting. Je kunt aan het begin van het jaar kiezen of je die belasting direct in zijn geheel betaald, wat handig kan zijn omdat je dan geen rente betaald en er verder niet meer aan hoeft te denken, of in (maandelijkse) termijnen. In plaats van dat je payroll "baas" dit nu voor je inhoudt op je loon, doe je dat dus nu zelf.

Dus als je wilt weten wat voor effect de hypotheekrente heeft op je loonbelasting zul je een inschatting moeten maken van je belastbaar inkomen. En daar verwerk je, als het goed is, die hypotheekrente dan in.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 februari 2010, 16:48
mdekoning mdekoning is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2010
Berichten: 5
Standaard Re: hypotheekrente aftrek

Dank voor de uitleg,

Kan het zo zijn door de starters aftrek en nog andere kortingen die je als startende onderneming hebt, je belastbaar inkomen lager wordt dan wanneer je je laat payrollen en dus ook de voorlopige teruggaaf van de belastingdienst voor de hypotheekrente aftrek een stuk minder wordt. Stel je schat je inkomsten voor je eenmaszaak voor dit jaar op 100.000. Wat is dan je belastbaar inkomen? Moet ik dat belastbaar inkomen dan opgeven voor de Voorlopige teruggaaf voor de hypotheekrente aftrek.
Misschien is het een domme vraag, maar ik ben niet zo thuis in deze materie en wil niet voor verrassingen komen te staan.

MvG
Martijn
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 februari 2010, 17:07
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: hypotheekrente aftrek

Beste Martijn,

Ik kan niet voor je uitrekenen hoeveel belasting je moet betalen. Dat is een van die dingen die je of zelf moet doen of door een accountant/boekhouder kunt laten doen. Hier op Lancelots (de site zelf is de eerst aangewezen plek dan, niet het forum) staat een heleboel informatie over loonbelasting, maar mocht je er niet uitkomen, dan kun je natuurlijk ook een keer een afspraak maken op het kantoor van de belastingdienst. Ze helpen je graag.
Wat je een keer kunt doen is, als je b.v. de uitleg over jaarrekening hebt gelezen, het belastingaangifteprogramma van de belastingdienst over 2008 of 2009 downloaden en dat dan een keer in te vullen. Dan krijg je een idee over jouw af te dragen belasting.

De jaarrekening hier op lancelots staat hier: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...g/jaarrekening
en het belastingaangifteprogramma 2008 staat op de site van de belastingdienst. Het is wel even zoeken...
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kosten zijn niet aftrekbaar. Hoe zit het dan met de BTW? Peterk36 Belasting 4 23 januari 2010 09:34
Hoe omgaan met 'overige inkomsten' naast 'winst uit onderneming'? bokma80 Belasting 1 23 mei 2009 15:11
BTW BTW-aangifte, hoe om te gaan met KOR? mkolthof Belasting 5 29 maart 2009 03:07
Goed voorbeeld: omgaan met je opdrachtgever! Mariëlle Schrijft Omgaan met opdrachtgevers 2 4 april 2007 00:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon