Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 februari 2012, 17:57
AlleBegin AlleBegin is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2012
Berichten: 1
Standaard Bijverdiensten factureren

Hallo allemaal,

Ik zou jullie graag even om advies willen vragen.
Naast mijn huidige baan ben ik gevraagd om een 'klus' te doen. Het betreft werkzaamheden die ik thuis op de computer uit kan voeren. Ik schat dat ik er ongeveer een maand mee bezig zal zijn. Het betreft een eenmalige klus en ik heb dit ook nog nooit eerder voor anderen gedaan. Waarschijnlijk ga ik het hierna ook niet meer doen, eenmalig dus.

Volgens de opdrachtgever kan ik het beste een faktuur uitschrijven en bij mijn aangifte de inkomsten via 'overige inkomsten' opgeven.
Zoals ik het begrijp faktureer ik dan mijn brutoloon en de lasten die normaal via de werkgever ingehouden worden, worden dan verrekend via de aangifte.

De vraag is nu even: waar moet ik nog meer rekening mee houden? We hebben afgesproken dat ik 1.500 euro bruto voor deze klus ga ontvangen. Dit hebben we afgesproken als zou het om bruto-nettoloon gaan. Het is dus de bedoeling dat ik er uiteindelijk zelf net zoveel aan over houd als wanneer ik 1.500 euro brutoloon zou ontvangen. Is het dan oke als ik een faktuur uitschrijf voor 1.500 euro (geen BTW berekenen) en dan een gedeelte opzij leg om straks de extra inkomstenbelasting te betalen, of denk ik nu te simpel en klopt het faktureren van die 1.500 euro niet?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 februari 2012, 10:15
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Voor zo'n eenmalige klus kun je inderdaad gewoon een factuur maken zonder BTW.

Wat je netto gaat overhouden aan die 1500 bruto hangt vooral af van je overige inkomsten. Je betaalt inkomstenbelasting volgens de tariefschaal waar je in valt + zvw premie (5%). In je jaaraangifte Ib2012 kun je het bedrag opnemen als inkomsten uit overige weerkzaamheden. Eventuele kosten die je hiervoor maakt kun je in mindering brengen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan opdrachtgever pas na 3 maanden factureren: hoe fiscaal correct boeken? Peter1957 Administratie 4 6 april 2011 17:28
BTW Volgend jaar factureren, om dit jaar de KOR te gebruiken? generator Belasting 8 12 januari 2010 14:30
Factureren short copy Peter O. Al die andere praktische dingen 6 13 juli 2007 08:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon