Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 29 december 2011, 17:35
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard

Nog een kleine aanvulling op alle hele goede reacties, maar eerst een 'benadrukking': lees de door Rene doorgelinkte VAR-handleiding hier op de website!
Dan kom je vanzelf de juiste 'interpretatie' van de diverse vragen tegen.

Citaat:
Detachering, uitzending of bemiddeling? ja of voor 50% of meer (Ik moet mijn netwerk met opdrachtgevers nog uitbouwen)
Je hebt 'm nu ingevuld als zijnde niet van plan om al te veel tijd zelf aan acquisitie te gaan besteden. In je commentaar geef je echter aan dat wél van plan te zijn.
Je vult 'm dus in op basis van waar je naar streeft (voor het komende jaar). Als starter is het logisch dat je zo ver nog niet bent en zelfs de Belastingdienst heeft daar begrip voor. Echt waar!
Citaat:
  1. Kunt u VAR werkzaamheden meestal zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? nee.
  2. Bent u verplicht alle aanwijzingen van uw opdrachtgevers op te volgen bij de uitvoering van de werkzaamheden? ja
Met name deze 2 antwoorden impliceren het aanwezig zijn van de door Rene al genoemde gezagsverhouding en zijn de reden dat Marjan zelfs denkt aan een VAR-loon.

Ad 1: Veiligheidshalve wordt in veel overeenkomsten van opdracht opgenomen dat vervanging mogelijk is en - als de opdrachtgever al vaker met dit bijltje heeft gehakt - aan welke voorwaarden de vervanger moet voldoen.

Ad 2.: Natuurlijk voer je de opdracht uit conform de wensen van de opdrachtgever. Deze vraag gaat veel verder: ALLE aanwijzingen. Dus: je werkt van 9.00 - 17.00, luncht verplicht in de bedrijfskantine, mag 3 potloden en 1 pen in het bedrijfspennenbakje hebben liggen op je bedrijfsbureau, draagt de voorgeschreven bedrijfskleding, enz. Aanwijzingen die véél verder gaan dan alleen de (normale) eisen die verband houden met het gewenste eindresultaat (de afgeronde opdracht).

Let nog wel even op: als je op 1 januari al met je opdracht begint, heb je géén VAR-wuo, óók niet als je bezwaar maakt en 'm alsnog krijgt. Die dingen worden namelijk (voor zover ik weet) nooit met terugwerkende kracht afgegeven. De periode die ligt vóór de datum op de uiteindelijke VAR-wuo zul je dus op een andere manier moeten oplossen, bijvoorbeeld door payrolling. Of namens jouw opdrachtgever een risico lopen over die periode, natuurlijk.

Dit alles geldt alleen als je opdrachtgever een NL-bedrijf is. Is 't een Duits bedrijf, dan kun je zo ongeveer alle reacties in dit draadje naast je neer leggen.

Groeten, Renée
  #12  
Oud 29 december 2011, 18:11
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Let nog wel even op: als je op 1 januari al met je opdracht begint, heb je géén VAR-wuo, óók niet als je bezwaar maakt en 'm alsnog krijgt. Die dingen worden namelijk (voor zover ik weet) nooit met terugwerkende kracht afgegeven.
Echt wel, anders zou een bezwaar nooit zin hebben!
Ik heb zelfs een 'voorlopige' WUO gekregen, omdat ze dachten dat ik geen 'echte' ondernemer was ;-).

Groet,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
  #13  
Oud 29 december 2011, 18:45
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard

Ah, kijk: da's mooi! Ik heb daar zelf geen ervaring mee: de mijne (meer dan 1) zijn mondeling 'overeengekomen'.

Blijft alleen nog 't nadeel dat je pas achteraf weet of je bezwaar geslaagd is. En met een startdatum van de opdracht van 01-01-2012 is dat toch spannend ...

Groeten, Renée
  #14  
Oud 11 januari 2012, 22:47
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Ah, dit maakt het helder. Bedankt voor de toelichting Rene.
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waarom kreeg ik een VAR-ROW in plaats van een VAR-WUO? Agnes2 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 10 november 2011 21:28
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon