Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 maart 2012, 21:35
ErikR ErikR is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 januari 2012
Berichten: 3
Standaard Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis

Ik ga binnenkort naar een zakelijke conferentie. De kosten daarvan (vliegtuig, hotel, conferentieticket, etc) zijn dan op te voeren als zakelijke kosten, als ik het goed begrepen heb. Maar, ik zit nog met wat andere vragen, en ik kan bij de belastingdienst nergens heldere antwoorden vinden.

Ik overweeg namelijk om een deel privé aan mijn reis te koppelen. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik extra hotelkosten niet als zakelijke kosten mag opvoeren. Maar, het vliegticket is even duur, of ik nou alleen voor de conferentie blijf, of ook voor een paar dagen privé.

Mag ik dan de volledige kosten van het vliegticket zien als zakelijke kosten? Aan de ene kant zou ik denken dat er nu een duidelijk privé-voordeel in zit, wat betekent dat ik niet alles op mag voeren als kosten. Maar aan de andere kant: het privé-voordeel brengt geen enkele extra kosten met zich mee. Als ik niet het privé-voordeel zou gebruiken, zou ik precies even veel zakelijke kosten hebben.

Nog twee kleinere vragen:
- Neem ik terecht aan dat ik eventuele BTW in het buitenland (in dit geval Zwitserland, dus geen EU) vrijwel zeker niet terug kan krijgen, en daarom de kosten reken inclusief eventuele BTW in het reisland?
- Hoe werkt het met dinerkosten e.d.? Ik had begrepen dat ik deze voor een zakelijke reis ook als kosten mag rekenen, en opgevangen dat ik een forfaitair bedrag hiervoor mag gebruiken. Maar ik kan daar vrijwel niets concreets over vinden. Of moet ik gewoon de daadwerkelijke kosten (binnen het redelijke) gebruiken?

Bij voorbaat dank voor de inzichten.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 maart 2012, 21:10
martijn martijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2006
Berichten: 29
Stuur een bericht via MSN naar martijn
Standaard

Hoi Erik,

Ik ben geen expert op dit vlak maar heb het zelf ook wel eens gehad, in dat geval heb ik de vliegreis zakelijk geboekt, en kosten voor prive hotel verlenging natuurlijk prive.
Vaak kan je als je prive verlengt in hetzelfde hotel ook wel wat regelen met tussentijds het zakelijke gedeelte afrekenen oid.
BTW in het buitenland kan je niet terugkrijgen of dat is een heel gedoe.
Dinner en andere kosten kan je opvoeren als representatie kosten, hier zit idd wel een limiet aan.
Bonnetjes goed bewaren en op de achterkant schrijven waarvoor en wanneer het was.

Grt
martijn
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2012, 01:49
Bel_Eng Bel_Eng is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2010
Berichten: 9
Standaard

Alles opgeven als zakelijk, ook de extra dagen in het hotel.
De restaurantbonnetjes boek je op representatie, welke je later corrigeert.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 maart 2012, 02:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bel_Eng Bekijk bericht
Alles opgeven als zakelijk, ook de extra dagen in het hotel.
De restaurantbonnetjes boek je op representatie, welke je later corrigeert.

Succes!
wie het onderste uit de kan wil krijgt de deksel op de neus.. ik vind het advies van martijn verstandiger en beter onderbouwd..

Prive kosten zijn prive kosten. principieel is elke ondernemer verplicht kosten waarvan hij weet dat ze prive zijn ook vrijwillig zonder aandringen zo aan te geven. Dat er situaties zijn dat je waarschijnlijk wel wegkomt met het claimen van de hele reissom incl prive kosten zou in de moderne populaire taalgebruik als een vorm van graaien kunnen worden gezien..

Kortom dat je in sommige gevallen van privekosten toch aannemelijk kan maken dat ze zakelijk waren (lees: de belastingdienst zal weinig moeite doen het tegendeel te bewijzen) ontslaat je niet van de verplichting die kosten toch als prive opname te verwerken
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 maart 2012, 14:22
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Eens met Roel. Aangifte moet duidelijk, stellig en zonder voorbehoud zijn. Niet vanuit de gedachte dat de belasingdienst toch niet controleert of er niet achter kan komen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 april 2012, 23:11
ErikR ErikR is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 januari 2012
Berichten: 3
Standaard

Bedankt voor alle antwoorden, het is mij zo een heel stuk helderder. En uiteraard ga ik geen fraude plegen, ook al is zou de kans groot zijn dat ik ermee weg zou komen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
reiskosten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Welke kosten van de omzet af om tot de winst voor IB te komen? ErikN Belasting 2 22 februari 2011 09:57
Kosten op winst- en verliesrekening marije.c Administratie 4 13 december 2010 16:51
(klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten i-1 Freelancepraktijk starten 4 19 oktober 2008 17:05
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 21:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon