Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 oktober 2007, 11:15
NoX NoX is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 15
Standaard Bemiddelaar vraagt RA/AA accountantsverklaring

Hoi,

Ik heb een bemiddelingsbureau op het oog waar ik wel voor zou willen werken. Echter, ze willen dat ik elk kwartaal een RA/AA accountantsverklaring inlever.

Heeft iemand hier ervaring mee? wat moet hier in staan? (nog geen info gekregen hierover van het bureau...) wat kost dat?

Ik heb nu een boekhouder en dus geen accountant,is dat een probleem?
Lijkt me een beetje overkill om voor 1 bemiddelingsbureau een account in de arm te nemen.

Groet,
Richard
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 oktober 2007, 15:25
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Ik weet er eigenlijk helemaal niets van
Maar een accountant is volgens mij wel duurder dan een boekhouder. Helemaal een RA-accountant, of niet?
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 oktober 2007, 15:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

T.a.v. waarvan ze een accountantsverklaring willen moet dat bureau je vertellen, dat kunnen wij niet weten.

Het lijkt mij ook een beetje overdreven om voor één zo'n bureau een accountant in de arm te nemen, maar als ze daarom vragen dan doe je dat toch gewoon? Het is redelijk om de kosten door te belasten en dat zou ik ze voorstellen. Je wilt dan een AA, geen RA.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 oktober 2007, 16:22
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Waarschijnlijk is dit hun extra afdekking in verband met de inlenersaansprakelijkheid/wet keten aansprakelijkheid.

Soms (!) nemen ze genoegen met een verklaring (tekst door buro zelf op te geven) van een onafhankelijke, ter zake kundige partij (en dat kan dus je eigen boekhouder zijn).

Als dat niet zo is, zou ik gaan voor een AA, maar dring er even op aan bij je eigen boekhouder dat hij (m/v) in zijn eigen netwerk te raden gaat...

Ik moet zelf ieder kwartaal een (AA-)verklaring leveren aan Getronics, voor een specifieke klant van mij. Wij hebben hiervoor contact opgenomen met een collega-kantoor, die WEL een AA "in huis" heeft. Na een korte eerste introductie van mijn klant, kunnen wij nu ieder kwartaal volstaan met een e-mailtje hun kant op, voorzien van een aantal bijlagen (ik weet al wat ze willen hebben).

Feitelijk doen wij dus het werk, maken het inzichtelijk en de accountant levert een verklaring, waarvoor hij maar 1 of 2 uur werk nodig heeft.
Als hij het zelf zou moeten doen, regelen, zoeken en controleren is hij minimaal het dubbele aantal uren kwijt. (en die jongens zijn een stuk duurder dan ik ).
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 november 2007, 14:24
Vincent Drees Vincent Drees is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2007
Berichten: 2
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Ik ben zelf AA accountant en kan me dan ook goed vinden in bovenstaande!
Wel wil ik wijzen op het volgende :
1. Sinds 1995 geeft de verklaring VAR meer zekerheid voor opdrachtgevers voor de loonbelasting/premies sociale verzekering. De verklaring VAR vrijwaard in de meeste gevallen tenzij ter kwade trouw de opdrachtgever.
2. Voor het indekken van de omzetbelasting kan voor de Ketenaansprakelijkheid ook een Verklaring Betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid worden aangevraagd.

Wellicht kan de opdrachtgever met deze documenten worden overtuigd.

De kosten van een accountantsverklaring afdracht omzetbelasting en loonbelasting zijn grotendeels afhankelijk van hoeveel tijd het kost. Indien de benodigde stukken direct worden aangeleverd zoals kopie bankafschrift betaling loonbelasting / omzetbelasting, kopie aangiften, kopie loonstaat etc. dan mag zo iets hoog uit 1,5 uur kosten. Als ook de administratie, btw aangiften en salarisverwerking bij de accountant worden gedaan kan een efficiëncy voordeel worden behaald.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 februari 2008, 18:59
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Ik ben net begonnen met mijn eenmanszaak en 1 van mijn opdrachtgevers wil ook elk kwartaal een accountantsverklaring.
Mijn BTW-aangifte doe ik zelf (heb de eerste achter de rug) en was van plan mij pas in accountants te gaan verdiepen tegen het einde van het jaar (wel natuurlijk een keurige boekhouding zelf bijhouden). Ik heb niet te maken met werknemers o.i.d. en volgens mij hoef ik pas belasting over mijn winst te gaan betalen aan het einde van het jaar als ik aangifte ga doen.
Ik reserveer van elke factuur netjes een bedrag hiervoor.

Zijn er alternatieven die ik de opdrachtgever kan bieden (men wil denk ik zekerheid over keten/verkapt werkgeverschap)? Een VAR-WUO hebben ze al van mij...
Wat wil een accountant nu van mij weten om een verklaring op te stellen? (en hoe ontleent mijn opdrachtgever daar zekerheid aan?). Ben nog beetje nitwit op dit gebied, dus hulp is welkom.

In een eerder antwoord op dit topic werd gesproken over een Verklaring Betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid. Waar kan ik die aanvragen?
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 februari 2008, 19:16
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Het laatste weet ik al: bij de belastingdienst.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 februari 2008, 19:58
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Ik ga ze voorstellen: VAR-WUO + bewijs dat ik aangifte omzetbelasting heb gedaan (elk kwartaal). Dan zijn ze toch voldoende verzekerd van/tegen ketenaansprakelijkheid c.q. BTW-afdracht?!
Ik vind het nogal een overkill voor een net gestarte eenmanszaak om met een kwartaalijkse accountantsverklaring te moeten komen.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 februari 2008, 21:55
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Hallo allemaal!

Ik heb veel ervaring met deze verklaring. Tenminste, ik heb 'm ook een paar keer moeten afgeven. In principe moeten bedrijven genoeg hebben aan een VAR verklaring, maar de contractueel verlangt men nog steeds die verklaring van de accountant en ja elk kwartaal.

Dit is iets wat met name voorkomt bij inhuur van personeel bij "tussenpersonen" c.q. recruiters / staffing bureau's. Ik zit zelf in de IT en heb er gewoon veel mee te maken. Voor bijna elke grote organisatie moet je zo'n contract accepteren.

Er zitten helaas wel extra kosten aan zo'n verklaring. Ik heb met mijn accountant kunnen afspreken om alles digitaal aan te leveren. Ik gebruik SnelStart en kan alle gewenste overzichtjes zo uitdraaien. Dat drukt de kosten, anders moet de accountant alles zelf doen.

Wel vertelde mijn account mij recent dat deze verklaring eigenlijk ouderwets is. Bedrijven kunnen tegenwoordig i.p.v. een verklaring ook zelf bellen naar de belastingdienst en daar vragne of de betreffende organisaties alles netjes betaalt en afdraagt. Dan krijgen ze als antwoord een "Ja" of "Nee".

Het is bij mij wel altijd een discussie punt. Ik probeer onder uit te komen, omdat het extra kosten met zich mee brengt en eigenlijk niet echt van toepassing is als je een VAR WUO hebt. Maar goed, afhankelijk van de grote van de organisatie waar je een overeenkomst mee wilt sluiten moet je soms accepteren. Anders kun je een interessante opdracht mislopen. Er is ook niets mis mee, het kost alleen wat geld en tijd.

p.s. Meestal maak ik een deal waardoor de kosten van deze verklaring voor rekening opdrachtgever komen. En dat werkt vaak!

Stel gerust vragen!

Groeten van Sioux
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 februari 2008, 22:37
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Sioux, bedankt voor je antwoorden. Ik probeer ook andere oplossingen te vinden. Bellen naar de belastingdienst is dus feitelijk hetzelfde als wanneer ik een Verklaring betalingsbedrag vraag en dit overleg. Dat laatste wil ik natuurlijk wel doen.
Het gaat hier niet om bemiddeling of tussenpersoon, maar gewoon ik die op freelance basis voor ze werk (af en toe). Ik heb ze een voorstel gedaan (zie eerder bericht) en verder gevraagd of ik mee kan denken om op andere manier (nog) meer zekerheid te bieden.
Op dit moment heeft men mij net zo hard nodig als andersom (harder nog zelfs), dus ik hoop dat we er uit komen. Anders kan ik idd altijd nog voorstellen om de kosten van de accountant door hun te laten voldoen. Wellicht kan het via hun accountant tegen een gereduceerd tarief.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
accountantsverklaring, inlenersaansprakelijkheid


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon