Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juli 2008, 12:10
Mike1985 Mike1985 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2008
Berichten: 4
Standaard Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Hallo Allen,

Ik zal eerst even de situatie uitleggen. Ik werd een half jaartje geleden benaderd of ik naast mijn stage destijds ook wat freelance wilde bij verdienen. Mijn begeleider die ook een eigen bedrijfje had heeft mij geholpen aan mijn eerste klusje, en later nog wat andere klusjes van externe bedrijven die hij niet kon doen.

Ik heb in november en december 2007 - 2 klusjes gedaan
En nu in 2008 - 3 klusjes gedaan ( een 4de is net klaar maar nog niet gefactureerd )

Echter zijn er een aantal dingen fout gelopen. Hij heeft me geďnformeerd, heeft me geholpen met het maken van facturen etc. Bij nader inzien had ik beter zelf wat research kunnen doen want hij had het dus niet helemaal correct.

Hij had me verteld dat ik misschien een VAR moet invullen, wat ik nog niet heb gedaan. Maar hij had me ook verteld dat ik BTW in rekening moest brengen voor mijn werkzaamheden ( Web Ontwikkelaar ). Dit heb ik dus vrolijk gedaan. Ik ben er onlangs achter gekomen dat ik dus geen BTW in rekening had moeten/mogen brengen. En als ik onder de 10000 euro blijf als freelancer verdiensten dat ik me geen zorgen hoeft te maken over belasting ( al weet ik dat niet 100% zeker ).

Nu ben ik dus eigenlijk geforceerd in een hoekje waar ik helemaal niet in wil komen. Ik heb BTW in rekening gebracht, facturen zijn betaald, heb geen BTW nummer. Dus ik moet dat volgens hem alsnog nu aanvragen. Dat wil ik NIET. Ik ben NIET van plan om voor mezelf te beginnen, ik wilde gewoon een klein beetje extra geld in de pocket terwijl ik mijn school afmaak. En als ik klaar ben wil ik gewoon fulltime werken ( geen freelance, geen bv, ov, of whatever ).

Zijn er geen andere mogelijkheden? Ik heb alles netjes bijgehouden en de BTW die ik in zijn totaliteit nu hebt binnen gekregen is precies

Eind 2007 ( November, December ) - € 79,8
Tot Nu 2008 - € 91,20

Totaal € 171,- ( dit geld is apart gezet en heb ik niks mee gedaan )

Hier is 1 klusje dan nog niet bijgerekend maar zoals je ziet het zijn geen vette bedragen. En het is misschien 1 klein klusje per maand, en hoogstwaarschijnlijk is mijn laatste klus de laatste die ik nog zal doen.

Ik zit nu dus behoorlijk in de knoop, want ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb gewoon geen zin in al het gedoe wat bij een eigen bedrijfje komt kijken. Ik wilde alleen maar een beetje bijverdienen zonder gezeik....

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Alvast Bedankt
Mike Coenen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 juli 2008, 13:48
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Citaat:
Ik heb BTW in rekening gebracht, facturen zijn betaald, heb geen BTW nummer.
euh maar je snapte toen niet dat dat een niet legale actie was?

Waarom is je begeleider zolaat gekomen met die BTW vraag? En waarom kom je er zelf zo laat achter dat je in de fout zit?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juli 2008, 13:50
Mike1985 Mike1985 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Nee ik snapte niet dat dit illegaal was. Hij had me gewoon verteld dat ik het apart moest zetten en als er om gevraagd wordt dat ik het kan aantonen en dat ik het eventueel terug kon storten.
Ik werd enkele weken geleden in een gesprek met een andere student erop geduid dat ik het niet goed had gedaan en vandaar dat ik nu in deze situatie zit.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 juli 2008, 13:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Ik zou dit heel snel heel recht zetten, want de belastingdienst schijnt erg streng te zijn met btw-fraude.

Ik zou een creditfactuur sturen, zonder BTW erop (ook geen negatieve, want je mag geen btw heffen), maar met een negatief bedrag voor de prestatie, met een omschrijving als "Crediteren ten onrechte in rekening gebrachte BTW" o.i.d. En dan die bedragen z.s.m. terugstorten naar de opdrachtgevers.

En daarna is het misschien slim om een briefje te sturen naar de belastingdienst, met kopieën van facturen en creditfacturen, toelichting en mea culpa.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 juli 2008, 14:02
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

ah zo , ja ik zou met rene meegaan, zie post hierboven.

BTW mag je enkel heffen alsje BTW plichtig bent of KVK ( dus ondernemer of zelfstandige even kort door de bocht ).

Ik snap niet hoe je begeleider daar zo makkelijk over doet. Ik ben vrij stikt in een aantal zaken, dus hoe jij het afhandeld met je begeleider is niet mijn pakkie an, maar ikzelf zou hem wel ergens aangeven/ hogerop rapporteren ..

succes !
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 juli 2008, 14:03
Mike1985 Mike1985 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik zou dit heel snel heel recht zetten, want de belastingdienst schijnt erg streng te zijn met btw-fraude.

Ik zou een creditfactuur sturen, zonder BTW erop (ook geen negatieve, want je mag geen btw heffen), maar met een negatief bedrag voor de prestatie, met een omschrijving als "Crediteren ten onrechte in rekening gebrachte BTW" o.i.d. En dan die bedragen z.s.m. terugstorten naar de opdrachtgevers.

En daarna is het misschien slim om een briefje te sturen naar de belastingdienst, met kopieën van facturen en creditfacturen, toelichting en mea culpa.
Ok het terugstorten is geen probleem, dat geld staat toch apart.
En dan gewoon alles in een envelop sturen naar de belastingdienst met uitleg. En dan komt het goed?

En moet ik dan ook nog een VAR invullen voor de werkzaamheden die ik heb gedaan?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 juli 2008, 15:56
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Mike, ik denk dat je dat geld gewoon kan houden. Voor zulke lage bedragen val je in de zgn Kleine-ondernemersregeling (zie de Lancelots-pagina) en hoef je per saldo niets te betalen. Je opdrachtgevers zullen de door jou gefactureerde BTW als voorbelasting in aftrek brengen.
Je kan voor alle zekerheid de belastingdienst schrijven dat je zo gehandeld hebt maar dat je niet van plan bent om nog ondernemersactiviteiten te ondernemen. Je doet dan eigenlijk in die brief aangifte van 2007 en 2008 en pas je tevens de KO-regeling toe.

Een VAR hoef je niet in te vullen.

Overigens is het een misverstand dat je alleen BTW mag factureren als je een BTW-nummer hebt. Het BTW-nummer geeft alleen aan dat je bij de Belastingdienst geregistreerd staat. Je moet BTW factureren als je ondernemer voor de BTW bent en zgn belaste prestaties verricht. Als ik lees wat je voor opdrachten hebt gedaan, voor meer bedrijven, dan denk ik dat je best als ondernemer voor de BTW kan worden aangemerkt. Als dat zo is, dan heb je niet illegaal BTW op je facturen gezet. Een creditfactuur zou dat dan ook niet oplossen.

Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 juli 2008, 16:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bodegraven Bekijk bericht
Overigens is het een misverstand dat je alleen BTW mag factureren als je een BTW-nummer hebt.
Ik ben het hier niet mee eens. Het vermelden van het btw-nummer van de leverancier op facturen is verplicht, dus je kunt niet correct factureren zonder dat nummer.

Los daarvan is de normale gang van zaken dat je je eerst aanmeldt als startend ondernemer, dat de belastingdienst dan vaststelt of je btw-ondernemer bent en dat je pas daarna btw heft, afdraagt en terugvraagt. Aangezien dat vaststellen van de btw-plicht gepaard gaat met het meedelen van het btw-nummer heeft iedereen het in de volksmond over 'een btw-nummer hebben' in plaats van 'btw-plichtig zijn'. Je kunt niet zelf bepalen dat je btw-plichtig bent en btw heffen, maar tegelijk je niet aanmelden bij de belastingdienst en geen btw-aangiftes en -afdrachten doen. Dat hoort namelijk ook bij de btw-plicht.

Btw heffen, niet aangeven en niet afdragen, terwijl de klanten het bij de belastingdienst terugvragen, lijkt me de ernstigste vorm van btw-fraude die je kunt verzinnen. Alleen gaat het hier inderdaad om een beperkt bedrag. Maar de KOR is pas van toepassing als je btw-plichtig bent, correct factureert, administreert, aangeeft etc. (tenzij je schriftelijk ontheffing hebt aangevraagd bij de belastingdienst), waarna uit je aangiftes blijkt dat de geheven btw onder de drempel blijft en je die niet hoeft af te dragen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 juli 2008, 17:11
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Ja Frans ... achteraf , dat zou mooi zijn !


Niet gerechtigd voor BTW? Dan een 0% factuur opmaken en geen BTW vragen ..
Zo had het moeten wezen.

Als Mike nu beginnend/starter was en gerechtigd had hij die 19% kunnen vragen en DAN pas had jou redenatie geklopt, grote kans dat hij dan voor een optie als de " Kleine-ondernemersregeling " die je aankaart had kunnen gaan.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 juli 2008, 17:21
Mike1985 Mike1985 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer

Het had inderdaad een mogelijkheid geweest. Maar niet achteraf meer, dat begrijp ik wel. Ik kan niet begrijpen dat mijn begeleider me heeft verteld dat BTW moest worden vermeld. Bedoel hij heeft zijn eigen bedrijfje, en moet hier toch wel het fijne van weten... Ik snap het niet

Heb net alle credit facturen geschreven
Een nieuwe factuur voor de verrichte werkzaamheden geschreven ( 0% factuur ) die ze kunnen gebruiken voor administratie
Korte brief met uitleg voor die bedrijven
En een uitgebreide brief voor de belastingdienst + spijtbetuiging.

Morgenochtend gaan alle brieven op de post ( Precies nu kom je erachter dat je geen postzegels meer hebt )
Woensdagochtend maak ik de bedragen over naar de bedrijven ( dan zullen ze de brief wel gehad hebben )

En dan hoop ik van harte dat het dan opgelost is... Ik baal echter enorm dat dit zo is gelopen... Dit verziekt je vakantie wel een beetje =/
Denken jullie dat ik er diep in de problemen van zal komen?

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 12:34
Factuur zonder BTW linda12 Belasting 3 16 januari 2008 06:10
Parkeerbonnetjes zonder btw: mag ik de btw terugvragen? klusmarie Administratie 3 11 januari 2008 15:39
BTW nummer leverancier nodig? Wink Belasting 8 10 april 2007 16:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon