Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2008, 11:25
Hawtin Hawtin is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2008
Berichten: 3
Standaard Help! welk dienstverband ?

Beste Lancelots,

Dit is mijn situatie:
Ik heb een "baan" aangeboden gekregen van een kennis die al enige tijd een grafisch 1-mans-zaak bezit. Nu is het voor hem een kleine droom om in zijn studio met meerdere ontwerpers samen te werken als zijnde collega's. Het zou dan zo te werk gaan dat ik als ontwerper gebruik maak van zijn naam en klanten bestand om opdrachten te maken. De opbrengst word hiervan per opdracht verdeeld 30% voor hem en 70% voor mij waarvan hij de BTW betaald (extra op klant verhaald).

Ik kom heden uit een fulltime baan bij een baas en dit verhaal klonk toch wel erg aanlokkelijk.

Alleen hebben we het nog niet gehad over in welk dienstverband ik bij hem kom. Ik heb hier al enige onderzoek naar gedaan op sites en het verhaal word er voor mij niet duidelijker van (m.b.t belastingen die ik moet gaan betalen).

Welk dienst verband is in mijn geval het verstandigste?
En het geld wat ik binnenkrijg (waar hij al BTW over heeft betaald) is dit voor mij belasting-vrij of moet ik hier nog loonsbelasting over betalen?

Alvast Bedankt,

H.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 september 2008, 00:06
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Help! welk dienstverband ?

Dag Hawtin,

Welkom hier. Ik denk dat je het beste eerst kunt bepalen wat je zelf wil: in loondienst blijven (huidige eenmans zaak-eigenaar wordt je baas, bepaalt of je mag blijven, wat je moet doen en wat je daarvoor krijgt). Je krijgt dan een contract, krijgt elke maand (hopelijk) je salaris, je bent niet aan het freelancen of ondernemen.
Je kunt ook samen in het bedrijf stappen, dus samen ondernemen. Je kunt dan afspraken maken over zeggenschap en inkomsten, maar je staat niet op de loonlijst.
Voor de bovenstaande benaderingen is dit forum niet de juiste plek, hier gaat het om freelancen.

Dat kan je ook doen met iemand die een bestaande eenmanszaak heeft, bijvoorbeeld door faciliteiten te delen. Zodra je winst gaat afstaan of een deel van andermans winst opstrijkt, is er echter sprake van regelmatige betalingen van de een naar de ander, dit kan de fiscus opvatten als een loondienstverband (zie boven).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 september 2008, 10:03
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Help! welk dienstverband ?

Hawtin,
Je hebt het over een 'baan'. Dat betekent dat je dan werknemer bent bij jouw kennis. Als dat het geval is, krijg je gewoon loon, zoals je dat nu ook hebt.

Jouw kennis stelt - zoals ik het lees - geen baan voor, maar partnerschap in zijn onderneming (bijvoorbeeld twee firmanten) of samenwerken via jouw eigen onderneming.
Dat leidt ik een beetje af uit de wijze van betalen.

Je zult daarover eerst duidelijkheid moeten hebben. Als het om echte ondernemer worden gaat, sluit ik mij bij Erix aan: wil je ondenrmer worden.

Wim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 september 2008, 11:56
Hawtin Hawtin is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Help! welk dienstverband ?

Dank voor jullie reactie,

Dan is het waarschijnlijk de beste optie om freelance opdrachten van hem aan te nemen. Verder is dit een vrij grijs gebied voor mij, en twijfel ik over de af te dragen percentage BTW.

Moet je als freelance BTW(19%) + Loonheffing(33%) betalen ?
Of alleen de BTW omdat je eigenlijk niet in loondienst zit ?

Vrij verwarrend allemaal
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 september 2008, 12:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Help! welk dienstverband ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hawtin Bekijk bericht
Moet je als freelance BTW(19%) + Loonheffing(33%) betalen?
Ik denk dat je het beste even de informatie voor startende freelancers op deze site kunt doorlezen. Dan zul je zien dat één opdrachtgever onvoldoende basis is voor een freelancepraktijk, dat je btw niet betaalt (maar heft en afdraagt) en dat je inkomstenbelasting betaalt i.p.v. loonheffing (dat laatste is voor werkgevers).
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 september 2008, 13:30
Hawtin Hawtin is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Help! welk dienstverband ?

Daar heb ik inderdaad een poging tot gedaan, maar zoals ik al zei bleef dit allemaal vrij grijs voor mij.

Feitelijk heb ik niet 1 opdrachtgever maar meerdere:

Ik freelance bijvoorbeeld voor Piet Grafisch Design (Piet heeft een eenmans zaak), en Piet's klanten zijn feitelijk mijn opdrachtgevers. (vele verschillende dus) Ik maak alleen gebruik van zijn faciliteit en opdracht aanbod en werk hier met meerdere freelancers wanneer we dat zelf willen (thuis werken, werkt namelijk niet echt inspirerend ). Als compensatie voor deze faciliteit en gezelligheid + vers bakje koffie dragen wij 30% van de offerte af aan hem op welke manier dan ook.

Denk ik hier te makkelijk over ? is dit gewoon niet normaal te regelen zonder een "eigen onderneming" te starten of belachelijke bedragen af te dragen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 september 2008, 13:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Help! welk dienstverband ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hawtin Bekijk bericht
Ik freelance bijvoorbeeld voor Piet Grafisch Design (Piet heeft een eenmans zaak), en Piet's klanten zijn feitelijk mijn opdrachtgevers.
Degene(n) aan wie jij facturen stuurt zijn jouw opdrachtgever(s). Als je alleen aan Piet factureert, dan heb je er maar een.

Citaat:
is dit gewoon niet normaal te regelen zonder een "eigen onderneming" te starten
Bij Piet in loondienst gaan, of via een uitzendbureau of payrollservice werken.

Citaat:
of belachelijke bedragen af te dragen?
Je bedoelt nu zeker de normale belasting, die iedereen hier betaalt.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, dienstverband, freelance

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verkapt dienstverband? Erik Belasting 5 29 augustus 2008 15:46
Klein dienstverband voor goedkopere WAO en ZW verzekering? Marijketje Al die andere praktische dingen 4 2 februari 2008 17:32
VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ? Eefke Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 14 augustus 2007 00:16
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon