Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 mei 2009, 13:02
Barabassie Barabassie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Berichten: 24
Weblogartikelen: 1
Question Websitestatistieken interpreteren?

Sinds februari 2007 heb ik een, naar men zegt mooie, website. Er wordt nog niet zo veel gereageerd op mijn bedrijfsblog als ik zou willen, maar dat is dan maar zo.
Wat me intrigreert en waarover ik vragen heb, zijn de gegevens in de statistieken. Ongeveer eens per maand kijk ik ernaar en kan in grote lijnen zien welke updates (berichten, publicaties) succesvol zijn geweest. Maar er blijven ook veel getallen over die ik niet begrijp.
Ik heb begrepen dat je met een goeie interpretatie ook marketingacties eraan kunt verbinden. Dat lukt me dus niet. Bovendien is mijn vakkennis (o.a. marketingteksten) nu een 'professionele blinde vlek'.
Kan iemand mij daar een keer iets over komen uitleggen? In begrijpelijke niet-marketing taal?
__________________
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 mei 2009, 14:39
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

Ok, start bij het begin.

Waar (welk programma) gebruik je om je statestieken in te zien?

Wat wil je van je bezoekers weten?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 mei 2009, 16:26
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

Beetje late reactie.
Heb je ook een PB gestuurd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 mei 2009, 12:14
Barabassie Barabassie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Berichten: 24
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Ok, start bij het begin.

Waar (welk programma) gebruik je om je statestieken in te zien?

Wat wil je van je bezoekers weten?
Dat zijn duidelijke vragen. Mijn provider heeft er AwStats op gezet. Wat ik wil weten is:
- hoe komen mensen op mijn site terecht maar vooral: welke afzenders moet ik serieus meenemen in eventuele acties om al dan niet gratis te adverteren?
- wat kan ik met de percentages van mensen die mijn site bewaren als bladwijzer?
- ik krijg de meeste hits op dinsdag. Hoe zou ik die informatie kunnen vertalen in een egschikte marketinggedachte?

Alvast bedankt voor het meedenken!!
__________________
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 mei 2009, 12:15
Barabassie Barabassie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Berichten: 24
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stavros Bekijk bericht
Beetje late reactie.
Heb je ook een PB gestuurd.
Dank voor je PB, daar ga ik echter niet op in. Ik heb niet voor niks een vraag op dit forum gesteld.
__________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 mei 2009, 16:45
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Barabassie Bekijk bericht
Dank voor je PB, daar ga ik echter niet op in. Ik heb niet voor niks een vraag op dit forum gesteld.
Geen probleem. Maar denk dat je mijn pb een beetje verkeerd heb opgevat als ik je reactie lees. Mijn pb was simpelweg bedoel je te helpen, niet om een zakelijke afspraak te maken.

Om toch maar te reageren
Ik heb geen ervaring met de statistieken die jij gebruikt en weet dus ook niet wat er mogelijk mee is.
Google analytics (is gratis) kan je van alles mee doen, zoals filteren, uitvergroten enz. Als je achter die dingen wil komen die je hier vraagt en die zijn niet terug te vinden in je statistieken: gebruik dan een andere.

Wat je met percentages en met bepaalde dagen kan ligt net eraan wat voor soort bezoekers het zijn. wat zij precies doen op je website etc etc.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 juni 2009, 14:17
Tom Tom is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

Inderdaad, AWStats is leuk, maar Google Analytics is speciaal voor dit soort doeleinden gemaakt. Installeer het, laat het een tijdje draaien en kijk naar de statistieken die gegenereerd zijn.

Interpreteren kan een punt zijn, maar er is echt volop over geschreven. AWStats is wat te beperkt naar mijn idee...maar wel 'eerlijker' dan GA. AWStats maakt statistieken rechtstreeks uit de logs van de server, en GA genereert ze door gebruik te maken van een stukje javascript wat je in de code van je website stopt. Dat kan geblokkeerd worden waardoor je stukken statistiek mist. Die kans is echter niet zo groot, waardoor GA zeker een aanrader blijft.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 juni 2009, 14:30
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

True, maar GA is extern, laad dus trager en weet niet alles wat je eigen webserver van de bezoeker weet. ( wellicht weet GA sommige dingen weer wel, maar heeft geen toegang tot je core access files ).

Ik kijk zelf altijd naar de daily Unique visitors.
Stel Pietje komt 10x op je pagina, dan is dat 1 UV.
Dat zegt al aardig wat, in combinatie met je (10) Pageviews van iedereen (waaronder Pietje).

Ook interessant ik de referrers en zoekwoorden, spreekt voor zich.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 juni 2009, 14:49
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

Dat GA extern is en niet snel laad is voor mij geen enkel probleem.
Door de juiste filters etc is dit een ideale tool om te gebruiken, en als je een goede hoster / server hebt dan is de laadtijd minimaal verlengt.

De UV zijn inderdaad belangrijk, op welke zoekwoorden ze binnenkomen en wat ze dan exact doen op je website. Dit wordt vaak onderschat, omdat een zoekwoord ingegeven wordt door een bezoeker die eigenlijk niks zoekt op je site, maar wel 5 pagina's is afgeggaan om het te zoeken, het komt voor...
Waarom Pietje 10x terugkomt is de vraag. Wat zijn zijn exit links? hoe lang verblijft hij op je site en welke pagina's bezoekt hij? zijn dit steeds dezelfde? Twijfelt pietje dan of.......
Zoals de TS al zei: op dinsdag de meeste bezoekers.
Het gaat hier ook om een blog waar de TS dus artikelen op zet. Dan is het in mijn ogen JUIST belangrijk te weten wie er steeds terugkomt. Maar waarom deze bezoekers dan weinig reageren ligt misschien meer aan de inhoud. Daar kan ik niet over oordelen.

Ik denk dat de TS eerst een lijst moet maken met wat zijn doel is met het blog en daarna moet gaan kijken wat het huidige publiek trekt en waarom.
Vervolgens proberen te achterhalen waarom weinig mensen reageren, dit kan van alles maar kan ook weer een groot deel van de artikelen op de blog afhangen, of misschien dat de website niet duidelijk genoeg is waardoor mensen niet snel kunnen vinden waar zij eventueel zouden kunnen reageren.

En zo kunnen we nog wel een hele lijst opstellen wat mogelijk het probleem is. Ik heb de TS doormiddel van een PB een aanbod gedaan om hem hierin te helpen (zonder zakelijke overeenkomst), daar gaat de TS (zoals te zien is) niet op in. Wat zijn goed recht is. Maar hem op dit moment goed helpen is in mijn ogen een beetje onmogelijk. Kan je net zo goed kleiduiven schieten met een blindoek om...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 juni 2009, 14:51
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Websitestatistieken interpreteren?

Ik heb GA op sommige sites staan, maar gebruik standaard analizer/analog en eventueel AWstats. Kwestie van smaak denk ik.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
interpretatie, marketing, pr, statistiek, website

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon