Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 oktober 2010, 06:57
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard Uren meerekenen als ik wacht terwijl de computer langdurig aan het werk is?

Misschien een lastige vraag, maar ik zit met het volgende.

Voor mijn werk (3D visualisaties) moet ik regelmatig voor klanten afbeeldingen en animaties uitrenderen (renderen houdt in dat de computer datgene wat in een 3D programma gemaakt is omzet naar een plaatje of een filmpje). Deze procedures kunnen vrij kort (een paar minuten) tot vrij lang duren (soms wel tot enkele dagen). Op het moment dat mijn computer bezig is met het renderen van bestanden, kan ik mijn computer niet gebruiken. Renderen gebeurd zowel tijdens als buiten werkuren.

Mijn vraag is nu. Kan ik (een deel van) deze periode ook registreren als gewerkte uren? Ik ben dan wel niet fysiek aan het werk achter mijn pc, maar mijn pc is wel bezig voor mijn werk. Als ik voor een bepaalde opdracht een week nodig heb om te renderen dan is het toch niet zo dat ik volgens de urenregistratie niet heb gewerkt, terwijl dit ergens wel het geval is? Anders zou dit best wel een aanslag zijn om op de 1225 uur te komen die de belastingdienst van mij eist.

Ik factureer deze uren overigens ook naar mijn klanten.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 oktober 2010, 15:16
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Je zegt dat je deze uren wel factureert aan je klant. Als dat tegen een normaal tarief is, dan kun je die uren uiteraard gewoon meenemen in de berekening van je totale aantal werkuren. Hoe zou de Belastingdienst moeten kunnen aantonen, dat je die uren iets anders aan het doen was?

Bij de urenverantwoording (> 1.225) geldt in zijn algemeenheid dat "papier geduldig is". Als jij stelt dat je 210 uur met het aanpassen van je website bezig bent geweest in een jaar, of 30 uur met je administratie, dan is het moeilijk voor de Belastingdienst om dat te ontkrachten. (Tenzij je het te bont maakt uiteraard.)
Als je op uurbasis factureert, dan moet je wel oppassen en bijvoorbeeld niet in je urenadministratie opnemen dat je voor een bepaalde klant op een dag 8 uur hebt gewerkt, terwijl uit je facturatie blijkt dat dat er maar 3 zijn geweest. Dit soort controles kunnen gemaakt worden bij een belastingcontrole.

Zorg er ook altijd voor dat je ruim boven de grens van 1.225 uit komt. Hoe dichter je op die grens zit, hoe eerder een controleur er moeilijk over zal gaan doen.

Succes met je 1.225 uur.

Louis
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 oktober 2010, 15:21
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Citaat:
Hoe zou de Belastingdienst moeten kunnen aantonen, dat je die uren iets anders aan het doen was?
:P als ie dagen doet ... mag de BD aannemen dat je toch ergens 8h geslapen hebt
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 oktober 2010, 15:30
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Factureer je dan hele dagen als je PC aan het ratelen is?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 oktober 2010, 15:42
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door louisfiscaal Bekijk bericht
Factureer je dan hele dagen als je PC aan het ratelen is?
Ik factureer het normale uurtarrief wanneer dit onder werktijd is (ik zou deze uren normaal immers ook tegen normaal tarrief factureren). Buiten deze werktijden reken ik tegen half tarrief. Ik ben dan welliswaar niet aan het werk, maar mijn computer is alsnog bezig voor de klant en ik kan mijn pc op dat moment ook niet voor andere dingen gebruiken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 oktober 2010, 15:55
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Smile

Ik zou de uren die je tegen half tarief factureert ook voor de helft meenemen in je urenverantwoording. Als de klant bereid is om jou die uren voor 50% te betalen, dan mag je er toch van uit gaan, dat je daar ook iets voor zult moeten doen? Anders zou die klant niet bereid zijn om die uren ook te betalen, zo lijkt me.
Jouw stelling richting fiscus zal moeten zijn dat je ook daadwerkelijk ongeveer de helft van de tijd moet besteden aan die werkzaamheden, je zult tenslotte toch regelmatig moeten kijken of alles goed gaat, wat doorklikken en verzin er maar wat bij.
Dit betekent dus dat je wel eens dagen van 16 uur zult opnemen in je urenstaat (8 uur à 100%, 16 uur à 50%). Dat gebeurt wel eens vaker bij een ondernemer hoor, zo veel uren op een dag. Ondernemers zijn tenslotte toch harde werkers?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 oktober 2010, 17:15
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Ik geloof niet dat ik het helemaal snap, of helemaal niet snap.
Je werkt aan een 3d plaat of film. Die duw je in de computer en dat ding gaat een tijd staan ratelen. Die tijd kun je toch helemaal niet declareren bij je opdrachtgever of aanmelden als gewerkte tijd? In de periode dat dat plaatsvindt, kun je zelf andere dingen doen die geld opleveren.

Het is, lijkt mij, jouw probleem dat je geen tweede computer tot je beschikking hebt om op te werken, terwijl die andere bezig is met renderen. Dat kun je m.i. niet verhalen op de opdrachtgever en ook niet declareren als gewerkte uren.

Voor zover ik jouw verhaal begrijp, hoef je zelf helemaal niets te doen tijdens het renderen van je beeldmateriaal. Dat doet de computer allemaal voor je. Als mijn interpretatie klopt, dan zou je hoogstens het gebruik van je computer in het tarief kunnen meenemen. Maar het zijn zeker geen gewerkte uren. De enige die werkt is de computer, tenslotte.

Maar, misschien zit ik er helemaal naast. Dat hoor ik dan graag van je

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 oktober 2010, 17:45
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Ik geloof niet dat ik het helemaal snap, of helemaal niet snap.
Je werkt aan een 3d plaat of film. Die duw je in de computer en dat ding gaat een tijd staan ratelen. Die tijd kun je toch helemaal niet declareren bij je opdrachtgever of aanmelden als gewerkte tijd? In de periode dat dat plaatsvindt, kun je zelf andere dingen doen die geld opleveren.

Het is, lijkt mij, jouw probleem dat je geen tweede computer tot je beschikking hebt om op te werken, terwijl die andere bezig is met renderen. Dat kun je m.i. niet verhalen op de opdrachtgever en ook niet declareren als gewerkte uren.

Voor zover ik jouw verhaal begrijp, hoef je zelf helemaal niets te doen tijdens het renderen van je beeldmateriaal. Dat doet de computer allemaal voor je. Als mijn interpretatie klopt, dan zou je hoogstens het gebruik van je computer in het tarief kunnen meenemen. Maar het zijn zeker geen gewerkte uren. De enige die werkt is de computer, tenslotte.

Maar, misschien zit ik er helemaal naast. Dat hoor ik dan graag van je

Marlies
Ergens heb je wel gelijk, maar ergens ook niet. Het klopt dat als de computer bezig is ik niet fysiek aan het werk ben. Ik kan echter ook geen andere werkzaamheden uitvoeren. De opdrachtgever huurt mij in voor een bepaalde opdracht. De uren die ik voor hem werk worden logischerwijs doorberekend aan de klant. Een onontkomelijk feit in mijn werk is dat een 3D beeld in een programma om moet worden gezet naar een afbeelding. Dit is ook tijd die ik reserveer voor mijn opdrachtgever. Als ik een week daar mee bezig ben, is dat dus 5 dagen * het aantal werkuren * mijn uurtarrief aan inkomsten die ik dan niet zou hebben. Ik zou graag een andere computer hier voor aanschaffen, maar die moet ook betaald worden .

Als ik op jouw redenering af ga dan zou ik in ieder geval de stroomkosten en de afschrijving van mijn computer naar de klant moeten doorberekenen. Feit is echter alsnog dat ik dan geen werkzaamheden achter mijn computer kan uitvoeren. Tijd die ik heb gereserveerd voor mijn opdrachtgever.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 oktober 2010, 17:55
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Ik reken overigens niets als mijn computer bezig is als ik slaap. Dan zit ik toch niet achter mijn pc (ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik slaapwander )
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 oktober 2010, 19:06
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Ik snap het ook niet

Als je een tweede computer aanschaft kun je dus voor een andere klant bezig zijn terwijl je eerste computer ratelt. Dat heet volgens mij investeren in uitbreiding van capaciteit. Wat is daar zo raar aan

Dat je kosten berekend aan de klant voor het renderen snap ik en is ook terecht. Maar je argument dat je niets kunt doen omdat je computer aan het werk is en daarom vol tarief doorberekend zou ik als klant niet pikken. Dat is toch echt jouw probleem.

Deze redenatie niet erg commercieel doordacht als je het mij vraagt. Dat je klanten het pikken vind ik trouwens erg opvallend
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 13:59
Facturen laten sturen, ipv zelf sturen Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 30 16 augustus 2009 11:41
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon