Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 februari 2009, 16:56
Joep Joep is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 februari 2009
Berichten: 1
Standaard uurtarief freelance architect/bouwkundige?

Beste allemaal,

ben net nieuw bij Lancelots en heb al veel gelezen, erg leuke site en reacties.

Ik wilde graag weten of er collega-architecten zijn die ook freelancen.
Wat zijn jullie uurtarieven?
Drie weken terug heb ik een klus gedaan bij een architectenbureau voor een dagprijs van 150 euro, werkdagen van 8 uur. Voor de belastingdienst zijn dit 'Inkomsten uit overige werkzaamheden'.
Hier was ik dus nog geen zelfstandige, wel een leuke bijverdienste, maar nu ben ik dat wel en daar hoort ook een professioneel uurtarief bij.

Eerste freelanceklus komt eraan, eerste oriënterende gesprek deze week, en mijn uurtarief wordt dan hoogstwaarschijnlijk besproken en vastgelegd.
Al veel rekensommen gezien over het bepalen van je uurtarief maar dat is allemaal in een andere branche.
Ik zoek referenties binnen de architectuurwereld maar krijg ze vooralsnog niet gevonden. Wie kan mij helpen?

Waar zijn jullie collega-architecten zoal voor verzekerd?
Nog goede tips over bedrijfs- en/of beroepsaansprakelijkheid?

Ik hoop snel van jullie te horen,
bij voorbaat dank voor je reactie!

groeten Joep
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2009, 22:52
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: uurtarief freelance architect/bouwkundige?

Bij mijn weten hanteren architecten vaak een vast percentage van de geraamde bouwkosten bij grote klussen. Volgens mij is dat ook vastgelegd in een regeling: DGR ofzo? Voor kleinere klussen moet je je denk ik oriënteren op wat de concurrent doet en de concurrentie in die business is volgens mij moordend op het moment.

Een beroepsaansprakelijkheid en rechtsbijstand is aan te bevelen en ik zou ook zeker als architect goede algemene voorwaarden deponeren. Daarnaast zou je het ook bij de BNA kunnen nagaan, dat is volgens mij de brancheorganisatie voor architecten; dat ik het zo noem is waarschijnlijk vloeken in de kerk.......
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
uurtarief freelance management assistente bij gemeente Ms. Goody Omgaan met opdrachtgevers 3 19 februari 2009 08:07
Uurtarief voor klus als stagebegeleider anders dan mijn normale uurtarief? jeroen94704 Omgaan met opdrachtgevers 3 22 april 2008 08:59
Loondienst of Freelance? Stylism Omgaan met opdrachtgevers 1 25 maart 2008 22:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon