Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 mei 2008, 22:58
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Een dag minder willen werken voor werkgever

Hallo mensen,

Ik ben een freelancer in de avonduren. Overdag werk ik gewoon voor een werkgever. Het freelancen begint steeds beter te lopen en ik zit er over na te denken om een dag minder voor mijn werkgever te gaan (willen) werken. dit moet een full time dag worden voor mijn eigen onderneming.

Nu weet ik niet hoe ze gaan reageren en eerlijk weet ik ook niet wat mijn rechten en plichten zijn op dit vlak. Ze zijn op de hoogte van mijn freelance bedrijf.

hoe hebben jullie dit aangepakt?

Groetjes,

Roy
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 mei 2008, 23:04
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Als je een verzoek om minder werken indient, moet een werkgever dit in principe dit accepteren, tenzij zwaarwegende bedrijfsbelangen dit niet toelaten (=grijs gebied).

Verder kan het zijn dat je een concurrentiebeding of relatiebeding hebt, die remmend kunnen zijn op je activiteiten.

Voor de rest wordt alles 20% minder. Minder loon, minder utkering, minder pensioenopbouw, enz.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 mei 2008, 23:33
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht
Als je een verzoek om minder werken indient, moet een werkgever dit in principe dit accepteren, tenzij zwaarwegende bedrijfsbelangen dit niet toelaten (=grijs gebied).

Verder kan het zijn dat je een concurrentiebeding of relatiebeding hebt, die remmend kunnen zijn op je activiteiten.
duidelijk, dank je Aspon. Wat betreft concurrentie beding is er geen probleem. Ze zijn op de hoogte van mijn werkzaamheden en de directie is hiermee akkoord gegaan. Ik ben geen concurrent en zit niet in dezelfde sector.

Citaat:
Voor de rest wordt alles 20% minder. Minder loon, minder utkering, minder pensioenopbouw, enz.
Uiteraard, daar moet ik mezelf misschien voor gaan verzekeren. Ik weet niet of dat voor 1 dag mogenlijk is en zal ik uit zoeken.

Ik ben wel benieuwd hoe anderen dit aangepakt hebben. Heb je eerst een beetje gespaard om een eventuele klap op te vangen of ben je er gewoon vol in gegaan?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 mei 2008, 23:45
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Naast concurrentie annex relatiebeding kan er ook nog een beding zijn m.b.t. nevenactiviteiten. Ook dit heb je wellicht al geregeld. Kijk nog wel even je arbeidsovereenkomst/reglement/CAO na op wat er op papier is afgesproken en leg indien nodig akkoord van directie ook nog schriftelijk vast - anders heb je later een probleem m.b.t. bewijskracht indien onverhoopt nodig.

Ik ben eerst 1 dag minder gaan werken, kon dat financieel opbrengen > ja, gewoon vragen en uitleggen waarom. (Werk je ergens een jaar dan heb je er in principe (tenzij...) recht op, wat Aspon ook zegt).
De eerste 2-3 maanden heb ik die ene dag gebruikt voor het opzetten van mijn onderneming. Daarna de tijd besteed aan eerste opdracht. De freelance inkomsten apart gezet en hiervan investeringen betaald. Na 5 maanden het diepe in gesprongen en ontslag genomen. Ging sneller dan ik had verwacht: onderneming liep goed en ik kwam al snel in tijdnood met die ene dag in de week, mede ook omdat mijn werkzaamheden toch vaak overdag plaatsvinden. Nu 4 maanden fulltime bezig en het gaat prima.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 mei 2008, 23:53
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [LEFT
Myrax[/left];13628]Naast concurrentie annex relatiebeding kan er ook nog een beding zijn m.b.t. nevenactiviteiten. Ook dit heb je wellicht al geregeld. Kijk nog wel even je arbeidsovereenkomst/reglement/CAO na op wat er op papier is afgesproken en leg indien nodig akkoord van directie ook nog schriftelijk vast - anders heb je later een probleem m.b.t. bewijskracht indien onverhoopt nodig.

Ik ben eerst 1 dag minder gaan werken, kon dat financieel opbrengen > ja, gewoon vragen en uitleggen waarom. (Werk je ergens een jaar dan heb je er in principe (tenzij...) recht op, wat
Aspon
ook zegt).
De eerste 2-3 maanden heb ik die ene dag gebruikt voor het opzetten van mijn onderneming. Daarna de tijd besteed aan eerste opdracht. De freelance inkomsten apart gezet en hiervan investeringen betaald. Na 5 maanden het diepe in gesprongen en ontslag genomen. Ging sneller dan ik had verwacht: onderneming liep goed en ik kwam al snel in tijdnood met die ene dag in de week, mede ook omdat mijn werkzaamheden toch vaak overdag plaatsvinden. Nu 4 maanden fulltime bezig en het
gaat
prima.
Dank je wel
Myrax
.

Het onderdeel concurrentie is niet aan de orde. Daar zijn documenten voor getekend. De directie is van mijn werkzaamheden op de hoogte en daar zijn ze mee akkoord gegaan.


(edit, zien jullie nou ook de rode teksten in mijn reply of ligt het aan mijn Firefox?)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 mei 2008, 13:37
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Hey, ik zie ook rode teksten... maarja, ik heb een MacBook Pro en dus ook firefox....hahaha

Ik ben zelf van de een op andere dag compleet overgestapt van ambtenaar naar zelfstandig ondernemer. Wel met de zekerheid van werk voor minimaal 6 maanden en een uurtarief waarbij ik een buffer heb opgebouwd na 6 maanden om zeker 4 maanden uit te zingen mocht het nodig zijn.
Ondertussen al tot 2011 voorzien van werk... GRIN.

Succes verder,
Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 mei 2008, 13:54
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Het rood is er echt.
(ook met ie7 )
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 mei 2008, 18:25
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DennisWillemse Bekijk bericht
Hey, ik zie ook rode teksten... maarja, ik heb een MacBook Pro en dus ook firefox....hahaha

Ik ben zelf van de een op andere dag compleet overgestapt van ambtenaar naar zelfstandig ondernemer. Wel met de zekerheid van werk voor minimaal 6 maanden en een uurtarief waarbij ik een buffer heb opgebouwd na 6 maanden om zeker 4 maanden uit te zingen mocht het nodig zijn.
Ondertussen al tot 2011 voorzien van werk... GRIN.

Succes verder,
Dennis

Nou dan zal ik wel een foutje gemaakt hebben hehe met dat rood. Ik heb het er zelf niet bewust ingezet.

Dat heb je goed gedaan Dennis. En werk tot 2011 al helemaal

Ik wil een buffer sparen om net als jij een aantal maanden uit te kunnen zingen. Ik draag de verantwoording voor een gezin + huis etc dus ik wil me daar goed op voorbereiden.

Bedankt voor je reactie
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 mei 2008, 08:01
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Hallo mensen,

Een vraag van mijn vrouw, zijn er nog andere zaken die we moeten bekijken als ik een dag minder ga werken?

Veranderd er wat voor de kinderopvang bijvoorbeeld, of zijn er andere dingen die ik nu over het hoofd zou kunnen zien maar waar je dan ineens tegen aan loopt?

Want ik denk dat ik aankomende week het gesprek aan ga op de zaak en zie ik wel hoe het loopt.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 mei 2008, 18:10
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Een dag minder willen werken voor werkgever

Je kunt -als je dit wilt- je voor die ene dag tegen arbeidsongeschiktkheid verzekeren via het UWV. Omdat je het nog niet zeker is, of je wel of niet uitbreiding gaat geven aan je ondernemrschap, is dit de makkelijkste oplossing, want je kunt deze verzekering maandelijks aanpassen of stopzetten. Belangrijk is dat je deze vrijwillige verzekering binnen 4 weken, nadat je een dag minder bent gaan werken aanvraagt. Anders kan het niet meer.
Verzeker je voor de Ziektewet en WIA. Je bent dan op dezelfde wijze verzekerd als nu als werknemer.
Het te verzekeren loon kan maximaal het loon zijn wat je nu verdient. Minder mag wel.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
parttime freelancen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon