Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2009, 19:12
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Question Alleen vrijgesteld journalistiek werk en VAR-ROW: toch btw-plichtig?

Hallo allemaal,

Ik heb een VAR-ROW voor 2009, en daar ben ik best tevreden mee. De belastingaangifte bleek gewoon een box voor die inkomsten te hebben, en de uren- en winst criteria voor zelfstandigenaftrek haal ik toch niet.

Omdat ik alleen journalistieke teksten schrijf, hoefde ik volgens de belastinggids geen btw af te dragen. Maar omdat ik wel bij de kvk ingeschreven sta, hebben zij ook gelijk een btw nummer voor mij aangevraagd; dat heb ik dus wel.

Nu kreeg ik deze week ineens een formulier voor omzetbelasting aangifte in de bus. Voor zover ik het begreep is dat bedoeld voor de omzet, dus alleen voor bedrijven met een VAR-WUO.

Weet iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt voor de hulp!
groet,
Bo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2009, 19:32
Niels R Niels R is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2009
Berichten: 11
Standaard Re: omzetbelasting bij VAR-ROW?

VAR verklaringen staan los van de omzetbelasting (BTW). Een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) dient om de arbeidsrelatie aan te geven tussen jou en de opdrachtgever en om een opdrachtgever duidelijkheid te geven omtrent de eventuele afdracht werknemerspremies.

Als het goed is heb je vlak na je inschrijving bij de KvK een bericht gehad van de belastingdienst, een zogeheten vaststelling belastingplicht, voor welke belastingen zij jou beoordelen. Daar staat bijvoorbeeld op dat je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Als je geen BTW hebt gerekend waarvoor vrijstelling bestaat, vul je dus gewoon de bedragen in bij Rubriek 1e leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast (verlegd).

En omzet maak ook jij en niet alleen bedrijven met een WUO.
Uit de Dikke van Dale.... -> om·zet de; m -ten -> de totale verkoop over een bep. tijdvak
Ofwel alles wat er bij jou bedrijf verdient wordt en dus op je facturen staat is omzet.

Even een kleine opmerking. Weet je ook zeker dat je de goede belastingaangifte hebt ingevuld? Kijk even voor de zekerheid in het beveiligde gedeelte voor ondernemers van de belastingdienst en klik op je IB aangifte. Het kan namelijk ook zijn, dat de IB voor ondernemers dient te worden ingevuld en dat je dus wel een winst/verlies dient op te te geven.... Want ook dat heeft niets met VAR-WUO of ROW te maken.

(edit: typo's en extra info)..


Met vriendelijke groet,


Niels van Rooij
Fotopersbureau Niels van Rooij
www.fotonielsvanrooij.nl -> Fotopersbureau
www.nielsvanrooij.com -> Fotografie van Vuurtorens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 april 2009, 17:00
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Alleen vrijgesteld journalistiek werk en VAR-ROW: toch btw-plichtig?

Bedankt voor de info, ik geloof dat het nu goed is gegaan.
groet,
Bo
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon