Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2009, 12:55
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Aangifte: Ondernemer of particulier?

Beste mensen,

Allereerst wil ik zeggen dat ik op dit forum zoveel meer nuttige informatie heb gevonden dan op welke andere site dan ook. (incl. belastingdienst) dank daarvoor!

Ik heb een korte vraag mbt de aangifte. Ik freelance voor 40% en 60% ben ik in loondienst. Heeft het dan zin om als ondernemer geregistreerd te staan bij de belastingdienst? Ik haal er voor zover ik weet geen voordelen uit. (zelfstandigheids/startersaftrek). Zou particulier met overige werkzaamheden invullen en omzetbelasting doen niet al voldoende zijn?

groeten,
Inge
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 maart 2009, 00:25
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Dag Inge,

Het is geen kwestie van wat handig voor jou is of niet, het is een kwestie van hoe de Belastingdienst jou beoordeelt.

Voor sommige werkzaamheden is het overigens reuze onhandig om niet als ondernemer gezien te worden, omdat er dan al gauw gedacht wordt aan een verkapt dienstverband.

Voor de rest: ach, wat zijn de nadelen?

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 maart 2009, 11:53
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Beste Rene,

Hartelijk dank voor je antwoord. Voor mij is het enige nadeel om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te boek te staan het extra werk mbt winst/verlies berekeningen en verwerking ervan in de aangifte dus vandaar mijn vraag. Ik besteed nogal wat uren aan het verwerken van mijn administratie terwijl ik als freelance helaas nog niet zoveel verdien. Maar goed, wie weet wat dit jaar brengt... :-)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 maart 2009, 18:04
John Hoogheid John Hoogheid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Afgezien van de vraag of je voor de IB als ondernemer wordt gezien of dat je de inkomsten moet verantwoorden onder Overige inkomsten, is het toch wel handig om met behulp van een handig boekhoudprogramma de administratie goed bij te houden. In deze tijd waarin je nog niet voor de volle 100% als ondernemer, ZZP'er of zelfstandige bezig bent kan je je dan mooi inwerken in het goed bijhouden van de administratie. Straks als je hopelijk erg druk bent met de onderneming is daarvoor veel minder tijd beschikbaar.

Nog veel te veel mensen beschouwen de administratie als een noodzakelijk kwaad met alle gevolgen vandien.

John
__________________
Zes dagen in de week zult ge werken, de zevende dag zult ge de kleine karweitjes doen
http://www.hofinza.nl
voor al uw financieel administratieve problemen
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 maart 2009, 22:51
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Eens met John.
Overigens verschillen de administratieve verplichtingen niet tot nauwelijks tussen een ondernemer en een freelancer. Dus laat een onjuist idee over een grote administratieve last je niet weerhouden van het desgewenst uitbreiden van je zakelijke activiteiten!

Met een handig programma (dat niet duur hoeft te zijn!) hoeft je administratie ook nog 'ns niet zoveel tijd te kosten. Tijd = geld, tenslotte.
Er zijn ook nog programma's die, als je eenmaal toch je gegevens hebt ingevoerd, volledig zelfstandig een Balans en Winst- & Verliesrekening produceren: geen extra tijd en geen extra geld. Om over een volledig geautomatiseerde BTW-aangifte nog maar te zwijgen.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 maart 2009, 15:20
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Heb je voorbeelden van dat soort programma's? Ik ben het eens met Inge dat die ondernemers IB je echt aan het duizelen brengt. Ik heb ca. 250 lege vakjes geteld waarvan ik er waarschijnlijk een groot aantal leeg kan laten maar ook zeker een paar van in moet vullen. Zou handig zijn als er programma was die dat soort zaken automatisch zou berekenen en die Activa/Passiva rijtjes voor je invult.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 maart 2009, 15:26
John Hoogheid John Hoogheid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Het is me niet duidelijk wat voor soort programma je zoekt. zoek je een boekhoudprogramma of een programma dat (grote) delen van het belastingprogramma automatisch invult?

John
__________________
Zes dagen in de week zult ge werken, de zevende dag zult ge de kleine karweitjes doen
http://www.hofinza.nl
voor al uw financieel administratieve problemen
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 maart 2009, 15:41
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Bijv. boekhoudprogramma's die leken in staat stellen een administratie bij te houden bijvoorbeeld, zodat het invullen van de aangifte ook een stuk simpeler wordt...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 maart 2009, 15:45
John Hoogheid John Hoogheid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Boekhoudprograma's zijn er legio, ook gratis progs. Of ze te hanteren voor leken is een vraag. Volgens mij moet je toch altijd enigszins verstand hebben van de basisregels van het boekhouden om een goede administratie te kunnen voeren. Ik ben pagus van programma's die beweren dat het zonder die kennis kan.

Of een dergelijk programma helpt met het invullen van een aangifte hangt grotendeels af van een handige indeling van het rekeningschema.

John
__________________
Zes dagen in de week zult ge werken, de zevende dag zult ge de kleine karweitjes doen
http://www.hofinza.nl
voor al uw financieel administratieve problemen
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 maart 2009, 02:16
Niels R Niels R is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2009
Berichten: 11
Standaard Re: Aangifte: Ondernemer of particulier?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fgd007 Bekijk bericht
Heb je voorbeelden van dat soort programma's? Ik ben het eens met Inge dat die ondernemers IB je echt aan het duizelen brengt. Ik heb ca. 250 lege vakjes geteld waarvan ik er waarschijnlijk een groot aantal leeg kan laten maar ook zeker een paar van in moet vullen. Zou handig zijn als er programma was die dat soort zaken automatisch zou berekenen en die Activa/Passiva rijtjes voor je invult.
Hoi,

Er zijn op het internet diverse pakketjes te vinden die inderdaad vaak gratis zijn. Daar zitten vaak wel wat beperkingen aanvast, of uitbreidingen die je vervolgens moet betalen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan Mill7 of zo.

Er zijn ook E-boekhoudpakketten. Dat zijn online boekhoudpakketten.
Zo heb je bijvoorbeeld Acumulus of Reeleezee.

Van Acumulus weet ik dat ie geheel automatisch een balans opmaakt en een winst/verlies. Ook zit een geautomatiseerde OB erin. Kwestie van overnemen. Maar dit wordt teveel reclame denk ik en dat is niet mijn bedoeling.

Je zult zelf even moeten uitzoeken wat voor jezelf het fijnste werkt.

Groetjes,

Niels
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ondernemer, particulier, belastingaangifte


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Foutje gemaakt in Aangifte Omzetbelasting Arina Belasting 6 30 juli 2008 10:48
[IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen bartbh Belasting 3 27 maart 2008 00:36
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 00:07
Aangifte inkomstenbelasting over 2007 t029248 Belasting 5 8 januari 2008 23:37
Apart of samen aangifte doen? Denise Belasting 4 15 augustus 2007 21:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon