Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juni 2007, 13:33
Xander Xander is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 1
Standaard fictief dienstverband of niet?

Beste mensen,

Ik ben deze week gestart met een werving en selectieburo.
Om de 'aanlevering' van kandidaten wat te bevorderen zal ik een bonus betalen aan derden (veelal studenten) die een kandidaat voordragen, deze bonus wordt alleen uitbetaald bij indiensttreding van de kandidaat bij mijn opdrachtgever.

Deze zogenaamde 'studentspotters' zullen deze bonus vervolgens aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden bij de belasting.
Ook zal ik in mijn algemene voorwaarden o.a. opmaken dat er onder geen beding sprake zal zijn van een gezagsverhouding.

Het lijkt mij duidelijk dat er in deze situatie geen sprake is van een fictief dienstverband met deze 'studentspotters' gezien het incidentele karakter van het voordragen, een VAR-verklaring lijkt mij dan ook niet nodig.
Zal de fiscus hier hetzelfde over denken?

gr, Xander
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juni 2007, 17:25
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: fictief dienstverband of niet?

Ik weet niet precies hoe dit zit, maar misschien heb je genoeg aan een IB 47 formulier?
Hierbij tekenen de studenten voor het feit dat zij de inkomsten die ze bij jou genereren opgeven aan de belastingdienst volgens mij.....
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 juni 2007, 19:54
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: fictief dienstverband of niet?

De studenten ontvangen een bonus en zij voeren de werkzaamheden persoonlijk uit. Wat zou kunnen ontbreken is de gezagsverhouding. Als de studenten zelf bepalen, wanneer ze voor jou wat doen, kunnen weigeren als jij een beroep op ze doet, dan zal dat waarschijnlijk niet leiden tot een gezagsverhouding. Dat je dit in de Algemene voorwaarden zet is goed, maar niet maatgevend. De situatie wordt altijd achteraf bepaald, op basis van feiten.

Fictieve dienstbetrekkingen zijn een met name benoemde groep. Daar vallen ze niet onder. Tot slot is er nog een 'rariteitenbepaling', in feite een AMvB. Daarin staat dat 'personen die tegen betaling persoonlijke arbeid verrichten' wel premieplichtig zijn. Maar dan moeten ze wel minimaal 40% van het minimumloon verdienen en gedurende een periode van minimaal een maand, minimaal 2 dagen per week voor je werken.

Ik denk dat dit hier niet het geval is, maar dat kan ik niet inschatten.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Startersaftrek - wel of niet? arbi Belasting 4 15 maart 2007 23:37
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon