Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juni 2007, 10:31
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Question Freelancen via payrolling?

Heeft iemand ervaring met payrolling voor freelancers? Ik ben niet zo'n administratietypje (eigenlijk is dat nog een understatement ), en op andere sites lees ik hier veel over, dat het zo makkelijk is enzo. Maar bij mij gaat er dan toch een belletje rinkelen: het klinkt allemaal wel erg mooi.

Ik ben al eens benaderd door een payrolling-aanbieder, maar had toen niet door dat het om payrolling ging (ze omschreef het nogal vaag, waardoor het klonk alsof ik een soort franchisenemer zou worden - geen al te beste verkoopkwaliteiten dus ). Maar ik was toen nog op zoek naar een baan in loondienst.

Intussen neig ik toch meer naar de beslissing fulltime te gaan freelancen, en op zich voel ik er best wel iets voor als ik me alleen bezig hoef te houden met het schrijven van teksten en het werven van klanten .
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 juni 2007, 16:12
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Payrolling?

Niemand
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juni 2007, 16:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Payrolling?

Eh... payrolling is in de eerste plaats een oplossing voor een opdrachtgever die jou wel een klus wil geven, maar je niet in dienst wil nemen en je geen var-wuo hebt. Waar doel je precies op? Of anders gevraagd: voor welk probleem hoop je dat het een oplossing is?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 juni 2007, 17:05
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Payrolling?

Nou, het zal misschien wel weer zo'n klok- en klepelverhaal zijn, maar ik heb dus gelezen dat er bedrijven zijn die voor 5% commissie voor freelancers aan de slag gaan: alle administratieve rompslomp wordt je uit handen genomen en je krijgt per maand uitbetaald, ook als je opdrachtgever te laat is met betalen.

Zij zorgen er dan ook voor dat de opdrachtgever betaalt, door facturen en herinneringen te sturen, zij regelen ook de afdracht van sociale premies etc. Eigenlijk hoef je je dus zelf alleen nog maar bezig te houden met je werk (in mijn geval schrijven) en met het werven van klanten.

Dat is tenminste wat ik uit de verhalen begreep (o.a. op freelance.nl). Ik ben gaan rondkijken en kwam bijvoorbeeld dit bedrijf tegen. Maar zoals ik al zei: het klinkt allemaal een beetje erg mooi. Alarmbelletjes enzo. Wat zit er voor hen nog meer in dan die 5%? Want als ik dus maar 1 opdrachtgever heb, ontvangen zij dus ook niet zoveel. Maar ze hanteren geen minimum aantal opdrachtgevers/minimum aantal uren.

Vandaar dat ik me afvroeg of er iemand was die er ervaring mee heeft. Ik heb intussen "voor de grap" een vrijblijvende offerte aangevraagd, eens kijken wat daar uitkomt...
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 juni 2007, 17:08
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Payrolling?

Bij payrolling geeft een werkgever/inlener het juridisch werkgeverschap uit handen, maar niet de werving en selectie (daarmee verschilt het van detachering).
Payroll organisaties (bedrijven die payroll diensten aanbieden) bieden dus een soort virtueel werkgeverschap aan aan werknemers. Als werknemer ben je in dienst bij de payroller, die dus verantwoordelijk is voor je salaris en premies. Dat levert de opdrachtgever van de payroll organisatie vooral vrijheid en flexibiliteit op.

Payrolling heeft niets te maken met freelancen.
Constructies die in de buurt komen zijn die van Uniforce, waarbij Uniforce een BV voor je opricht, zodat je plotseling in dienst bent van je eigen BV. Inspelend op de VAR-angsten die velen van ons blijkbaar hebben, maar voor freelancers die niet hoeven twijfelen aan hun erkenning als ondernemer niet aan de orde.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 juni 2007, 17:22
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Payrolling?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Payrolling heeft niets te maken met freelancen.
Daar denken ze hier toch anders over, vandaar mijn verwarring. En natuurlijk ook vanwege de naam 'Freelance Payroll Services'.

Maar ik begin in elk geval te geloven dat ik het beter allemaal zelf kan doen (dat wordt een behoorlijke worsteling, ik ben helemáál niet financieel/economisch/cijfermatig/administratief ingesteld ofzo )
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 juni 2007, 17:34
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Payrolling?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cindy77 Bekijk bericht
.... ik ben helemáál niet financieel/economisch/cijfermatig/administratief ingesteld ofzo )
Dat hoeft ook niet . Hou gewoon je zakelijke uitgaven bij in een excel bestandje en doe het zelfde met je facturen (apart bestandje). Reserveer een deel van je inkomsten voor de IB en zet de ontvangen BTW apart. Bewaar alle bonnen en facturen waarvan je denkt dat ze met je bedrijfsactiviteit te maken zouden kunnen hebben (kijk ook nog even elders op dit forum).

Schakel daarna iemand in die je wil helpen met de eerste btw aangifte en de IB (pas in het voorjaar van belang). Er is vast wel iemand die je kan tippen. Wat helpt is aangeven in welke woonplaats je zit.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 juni 2007, 18:07
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Payrolling?

Oh, dat klinkt als iets dat zelfs ik wel kan
Ik moet me natuurlijk even heel goed gaan oriënteren, maar op dit moment, nu het besluit om te gaan freelancen nog heel vers is, zie ik eeeeven door de bomen het bos niet meer .
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 juni 2007, 18:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Payrolling?

Misschien moeten we hier een helpdesk annex spoedhulplijn instellen voor starters die meer vragen dan antwoorden hebben en waar de KvK te bureaucratisch mee omgaat
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 juni 2007, 18:34
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Payrolling?

Ja, graag!
Ik ben intussen even over accountants en boekhouders aan het lezen, en het wordt me toch weer een beetje teveel Ik ben van het type super-de-luxe chaoot
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
vaste baan en freelancen Lida Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 15 oktober 2007 15:42
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21
Parttime freelancen informatievisie Nieuws - Voor en door freelancers 5 4 april 2007 17:31
Twijfels over het freelancen? Son Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 23 31 januari 2007 09:34
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon