Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 mei 2008, 12:11
Liz Liz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Berichten: 3
Smile VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte?

Hallo allemaal,

Allereerst mijn complimenten voor deze website. Echt super wat hier allemaal te vinden is!

Ik zal mijn situatie even omschrijven. Ik ben een studente en heb geen vaste bijbaan. Ik heb de afgelopen tijd voor een periode van drie weken bij een opdrachtgever als webredacteur gewerkt. Hiervoor ben ik door de belastingdienst aangemerkt als VAR-ROW. Hierdoor neem ik aan dat ik het bedrag dat ik verdien aan het eind van het jaar bij mijn particuliere aangifte kan opgeven (1e vraag)? Ik neem aan dat ik dan wel inkomstenbelasting zal moeten afdragen á +/- 30% (2e vraag)? Daarnaast is teksten schrijven voor internet een vrij beroep en neem ik aan dat ik dus geen btw hoef te innen en af te dragen (3e vraag)? En dat ik mij niet bij de KvK hoef te registreren (4e vraag)?
Ik heb gehoord dat je je volgend jaar sowieso moet registreren bij de KvK, maar ik ben tegen die tijd klaar met mijn studie en zal dan ook niet meer op deze manier werken. Sowieso inschrijven bij de Kvk doe ik dus liever niet.

Het zijn nog een hoop vragen geworden en ik hoop dat iemand hier de antwoorden op weet, aangezien ik mijn specifieke situatie niet in eerdere discussies heb kunnen terugvinden .

Bvd!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 mei 2008, 14:21
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte?

Dag Liz,

Nou, nou , wat een vragen. Ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden, een heleboel hiervan staat trouwens ook al op Lancelots zelf.

vraag 1. Ja. Gewoon dus op je aangifte als "resultaat uit overige werkzaamheden".
vraag 2. Weet ik niet: dat ligt eraan wat je nog meer verdiend hebt. Als je student bent heb je dacht ik ook nog eens ergens een belastingvrije voet. Je zult je aangifte moeten invullen om precies te weten hoeveel je moet betalen.
vraag 3. Of je BTW moet betalen ligt niet aan het feit dat je een vrij beroep uitoefent, maar aan een aantal andere dingen. Journalisten bijvoorbeeld mogen geen BTW vragen, maar tekstschrijvers moeten dat wel. Het is aan de belastingdienst om dat te beslissen, maar een webredacteur is volgens mij wel BTW plichtig. Maar: bepaal heel goed of wat je gedaan hebt incidenteel werk is of iets wat vaker terugkomt: als het echt incidenteel werk was, hoef je ook geen BTW te vragen. De belastingdienst bepaalt of jij ondernemer bent voor de BTW (je bent in ieder geval geen ondernemer in de algemene zin).
vraag 4. Als je werk incidenteel is hoef je je niet in te schrijven bij de KvK en op dit moment sowieso ook niet. Per 1 juli hoef jij je alleen in te schrijven als je dit werk echt vaker gaat doen. Zo lang het incidenteel blijft hoef je je geen zorgen te maken.

Ik beantwoord je vragen voor nu even uit de losse pols, misschien komen hierop door anderen nog aanvullingen/verbeteringen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 mei 2008, 14:39
Liz Liz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Berichten: 3
Standaard Re: VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte?

Hoi Mieke, hartstikke bedankt voor je antwoord!

Ik zal nog even wat toelichting geven.
Wat betreft hoeveel ik verdien, dat wordt dit jaar in ieder geval niet meer dan 3000 euro. Heeft het zin om alles eens in te voeren in het aangifteprogramma van 2007, om te kijken wat eruit komt?
Ik had trouwens ook ergens gelezen dat als je onder een bepaald bedrag aan BTW blijft, je ook geen BTW hoeft te vragen en af te dragen?

groetjes,
Liz
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 mei 2008, 14:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liz Bekijk bericht
Ik had trouwens ook ergens gelezen dat als je onder een bepaald bedrag aan BTW blijft, je ook geen BTW hoeft te vragen en af te dragen?
Dat is de Kleine-ondernemersregeling (KOR)
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 mei 2008, 14:54
Liz Liz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Berichten: 3
Smile Re: VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte?

Hmm, ik denk niet dat ik hier dan voor in aanmerking kom, aangezien ik geen ondernemer ben (of moet de belastingdienst dat nog bepalen?)? En al word ik toch als ondernemer gezien door de belastingdienst is het dan niet zo dat de plicht tot btw afdragen vervalt, omdat ik te weinig af hoef te dragen, of moet ik dat dan speciaal aanvragen (of wordt het nu echt te ingewikkeld ?) Maar het werk was in ieder geval incidenteel, dus dan hoeft de btw sowieso niet, toch ?

Naast dit alles vraag ik me ook af of ik me op een of andere manier nog moet registreren bij de belastingdienst? Ik heb natuurlijk al een VAR-verklaring aangevraagd en ik doe dan particulier aangifte aan het eind van het jaar, is dit voldoende in mijn situatie?

Pfff, wat een vragen, ik raak er zelf van in de war .
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingdienst, row, var, freelance werken als student, belastingaangifte

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eerste aangifte omzetbelasting: hoe invullen? Sabrina Belasting 2 12 mei 2008 13:56
[IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen bartbh Belasting 3 27 maart 2008 01:36
Facturen verstuurd, maar geen kvk/btw nr. hoe nu? Sharkoon Al die andere praktische dingen 3 2 oktober 2007 12:18
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 23:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon