Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 september 2015, 01:33
Ineke Ineke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 januari 2015
Berichten: 8
Standaard Particulier als tussenpersoon en opdrachtgever

Beste allemaal,

Situatie
Ik ben de junior/co-trainer van een hoofdtrainer en wij geven samen een training in een bepaalde theatertechniek. Beiden zelfstandig ondernemer (ik heb sinds kort een VAR WUO). Verschil is dat de hoofdtrainer niet btw-plichtig is en ik wel.

Een vorige deelnemer, zelf geen ondernemer en dus particulier, was zo enthousiast over onze training dat hij nogmaals dezelfde training wilde volgen en is daarvoor zelf mensen gaan werven. Hij is eigenlijk ook degene geworden die alles regelt (van deelnemers, tot locatie, etc.).

Nu komen wij er niet helemaal uit hoe we dit moeten regelen qua facturen, vandaar dat ik jullie wat vragen voor wil leggen mbt deze situatie.

Vraag 1: is onze tussenpersoon onze opdrachtgever, als particulier zijnde, en kunnen wij hem dus een factuur sturen? Waarvan zijn adresgegevens ook zijn thuisadres kan zijn?

Vraag 2: moeten wij hem allebei apart een factuur sturen omdat de hoofdtrainer niet btw-plichtig is en ik wel? (+ een kopie van mijn VAR en ID?)

Vraag 3: een aantal deelnemers (zelfstandigen) aan de training wil een factuur ontvangen. Kan onze tussenpersoon, als particulier zijnde, een factuur verzenden en zo ja, wat moet hij daar op zetten? Hij is niet degene die de dienst verleent (als in: hij geeft zelf niet de training, want dat doen wij). Er wordt dan in principe niet 2x btw berekent, als ik hem uiteindelijk een factuur stuur, toch?

Het is ook maar de vraag of het überhaupt handig is om hem dit te laten doen en niet gewoon ik of de hoofdtrainer facturen moet versturen (ook omdat wij de dienst leveren), maar wat het ingewikkeld maakt, is dat niet iedere deelnemer hetzelfde bedrag betaalt, en dat er binnen die kosten ook kosten voor het huren van de ruimte, lunch, etc. zijn inbegrepen. Onze tussenpersoon ontvangt dus deze bedragen, heeft het overzicht en betaalt en regelt alles. Het zou een ingewikkeld verhaal worden als ik of de hoofdtrainer losse facturen zouden moeten gaan berekenen en versturen.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb. Wat is jullie advies? Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes
Ineke
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 april 2016, 12:41
edje edje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2010
Berichten: 11
Standaard

Ik zie dat het al een oude vraag is, maar toch even wat duidelijkheid voor de mensen die het interesseren:

Vraag 1
Ja waarom niet? Er zijn toch genoeg 'bedrijven' die aan particulieren verkopen? Waarom zou jij dat niet mogen doen?

En ja, gewoon een factuur naar zijn privé adres is prima.

Vraag 2 Ja, wederom mag dat. Als jij en je hoofdtrainer gewoon hebben afgesproken dat jullie bijvoorbeeld ieder voor 50% factureren, dan maken jullie allebei jullie eigen factuur (conform de eisen, dus jij moet BTW in rekening brengen) en sturen die op naar de klant.
Het is natuurlijk wel handig even aan te geven dat hij afzonderlijk van jullie een factuur krijgt om verwarring te voorkomen.

En nee, waarom zou je je VAR + ID meesturen met een factuur? Daar is geen enkele reden voor...

Vraag 3: Wat je aangeeft is allemaal het probleem van de tussenpersoon. Hij is een particulier dus mag ie geen BTW in rekening brengen, en dus zijn (zelfstandige) klanten zullen dan ook geen factuur krijgen met BTW erop.
Dat kan een probleem zijn voor sommigen, een beetje afhankelijk van het totaalbedrag lijkt me zo. Gaat het om een training van een paar honderd of paar duizend euro, dat maakt natuurlijk nogal een verschil. Er zullen mogelijk hierdoor mensen afhaken, dus dat soort dingen altijd vooraf aan de klant duidelijk maken. In feite is het jouw probleem niet.

Om in de toekomst de training aantrekkelijk te houden voor ondernemers (die graag een bon met BTW hebben), zul je dus iets moeten bedenken. Of de tussenpersoon begint een onderneming. Of jij (als BTW-plichtige) regelt voortaan alle zakelijke kosten, waarvoor jij dus facturen gaat uitsturen naar iedereen (de hoofdtrainer, tussenpersoon als daar sprake van is, en natuurlijk de klanten). Dat heeft als nadeel dat de verantwoordelijkheid voor zowel de kosten als de facturatie allemaal bij jou komen te liggen...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 april 2016, 16:17
Ineke Ineke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 januari 2015
Berichten: 8
Standaard

Beste Edje,

dank voor je reactie en heldere antwoorden. Het is inderdaad inmiddels al opgelost, maar toch alsnog fijn om je antwoorden te lezen en hopelijk hebben andere mensen er ook nog iets aan!

Groetjes,
Ineke
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag over belastingaangifte als 'ondernemer' of 'particulier' marlies84 Belasting 5 1 september 2011 13:22
Laatste werkgever als opdrachtgever? EdV-IT Freelancepraktijk starten 5 16 december 2009 20:58
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 01:07
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon