Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 december 2008, 14:52
Constance Constance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
Unhappy Wanbetaling

Ik wil bij deze eens jullie advies;
Ik heb in april een foto-opdracht gedaan en deze 26 mei gefactureerd.
Ondanks herhaaldelijk bellen, e-mailen en schriftelijke herrinneringen sturen is er nog steeds niet betaald.
De vorige week heb ik per e-mail maar ook per post laten weten dat als er maandag (gisteren dus) niet betaald zou zijn ik administratiekosten en wettelijke handelsrente in rekening zou brengen.

Nu is mijn 1ste vraag; moet ik daarover ook btw rekenen?

Mijn 2de vraag; ik heb in de tussentijd ook voor dit bedrijf gewerkt en daarvoor zijn 2 facturen de deur uit.
Beiden zijn dus ook niet voldaan, bij de laaste is de betalings termijn nog niet overschreden, maar bij de eerste wel.

Nu hebben ze me ook voor de volgende week donderdag ingehuurd.

Wat moet ik nu doen??? Moet ik gewoon gaan, want als beginnend free-lancer kan ik alle opdrachtgevers goed gebruiken. Maar het is wel de bedoeling dat ik betaald krijg.

Bedankt alvast.
  #2  
Oud 2 december 2008, 15:03
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wanbetaling

Hoi Constance,

Ik beantwoord je vraag even met een wedervraag: waarom heb je nog geen incassobureau ingeschakeld? En als ik dan toch bezig ben nog één: wat voor reden geeft je opdrachtgever op voor het niet betalen van je facturen?

Je kunt overwegen om akkoord te gaan met de opdracht, mits de betaling bv voor 12.00 op de dag ervoor binnen is o.i.d. Dan is het misschien voor hen te kort dag om nog een ander te vinden en zijn ze wat meer gemotiveerd je te betalen. Ik zou niet zomaar gaan zonder nergens wat van te zeggen. Je bent al een paar keer ingehuurd en hebt nog geen één keer betaald gekregen. JUIST als beginnend freelancer heb je betalende opdrachtgevers nodig

Overigens moet je in ieder geval BTW over de administratiekosten rekenen. Over de rente volgens mij niet.

Succes ermee!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #3  
Oud 2 december 2008, 15:17
Constance Constance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
Standaard Re: wanbetaling

Ik heb nog nooit een incasso buro ingeschakeld. Neem aan dat de kosten van zo'n kantoor voor de niet betaler is.
Maar ik denk dat ik daarmee wel meteen de relatie verstoor.

Ze hebben laatst per e-mail aangegeven dat er een betalings-stop is bij het bedrijf, maar dat ze de factuur van mei er doorheen zouden proberen te duwen. Tja, wat moet ik met dit antwoord....
  #4  
Oud 2 december 2008, 15:21
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wanbetaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Constance Bekijk bericht
Ik heb nog nooit een incasso buro ingeschakeld. Neem aan dat de kosten van zo'n kantoor voor de niet betaler is.
Maar ik denk dat ik daarmee wel meteen de relatie verstoor.

Ze hebben laatst per e-mail aangegeven dat er een betalings-stop is bij het bedrijf, maar dat ze de factuur van mei er doorheen zouden proberen te duwen. Tja, wat moet ik met dit antwoord....

Als er echt een betalingsstop is, dan is de kans klein dat jouw betaling er wel doorheen geduwd kan worden. Ik zou de laatste opdracht dan ook niet doen.

Een incassobureau inschakelen doe je misschien niet zo makkelijk, maar je kunt je hier afvragen wat je ermee opschiet om het niet te doen. Jij kunt de relatie en de houding van je klant het beste inschatten, maar het komt op mij wel wat vreemd over als een bedrijf je onbeschaamd wil inhuren, terwijl tegelijkertijd wordt aangegeven dat er een betalingsstop is. Tot wanneer duurt die stop en waarom krijg je daar geen officieel bericht van? Van buitenaf gezien lijkt dit echt een vreemde gang van zaken.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #5  
Oud 2 december 2008, 15:29
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: wanbetaling

Hej Constance,
voor je een incassobureau erop afstuurt, moet je eerst een officiële ingebrekestelling sturen. Op de site van FNV Zelfstandigen vind je daar voorbeelden van.

Overigens vind ik het zeker aan te raden om je bij zoiets aan te sluiten: als je lid bent van FNV Zelfstandigen heb je een zakelijke rechtsbijstandverzekering , een juridische adviesdienst en een incassoregeling.

Misschien is er voor fotografen ook een belangenvereniging die hierin voorziet? Anders toch eens kijken naar een vakbond voor zelfstandigen? Scheelt je een hoop gedoe en onzekerheid.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
  #6  
Oud 2 december 2008, 15:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wanbetaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Constance Bekijk bericht
Maar ik denk dat ik daarmee wel meteen de relatie verstoor.
Bedoel je dat de klant door een factuur een half jaar lang onbetaald te laten en allerlei brieven en e-mails te negeren de relatie niet al verstoord heeft

Voorbeeldbrieven en een incassohandleiding staan overigens ook op Lancelots. Daar hoef je geeneens lid voor te zijn
__________________
René
  #7  
Oud 2 december 2008, 16:18
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: wanbetaling

:d............
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
  #8  
Oud 4 december 2008, 13:30
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: wanbetaling

afgezien van de vraag hoe je geld zo snel mogelijk binnen te komen; van dit soort 'klanten' moet je ook even goed bedenken of je ze niet liever kwijt dan rijk bent.
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
  #9  
Oud 4 december 2008, 14:04
Constance Constance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
Standaard Re: wanbetaling

Ik heb de klant gister ochtend een mail gestuurd met als bijlage de factuur incl 20 euro administratie kosten en wettelijke handels rente.
Ook heb ik opgemerkt dat ook hun betalings termijn van 45 dagen is verstreken (die moest ik bij hun hanteren, zelf heb ik 21 dagen onder de facturen staan), dat ik niet weet wat ik moet met hun betalings stop en ik moest blijkbaar wachten op een order nummer en deze in mijn factuur vermelden, maar dat heb ik nooit gekregen/ van op de hoogte gesteld!!!
Zie ook niet in waarom dit alles redenen zijn om niet te betalen.

Heb dus ook kenbaar gemaakt dat ze voor de volgende week moeten hebben betaald omdat ik het anders dus aan een incasso bureau overdraag en ik niet s'middags aan de afspraak voldoe om te komen fotograferen.

En wat blijkt; de betaling (welliswaar zonder aministratie kosten en de wettelijke rente, maar dat terzijde) én zelfs de 2de openstaande factuur is vandaag binnen!
Zucht.

Ik zal voortaan wat allerter zijn en sneller handelen.
  #10  
Oud 4 december 2008, 18:17
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wanbetaling

Fijn! Binnen is maar weer binnen
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussenpersoon stopt: factuur incasseren bij eindklant? Big Al Omgaan met opdrachtgevers 3 3 juni 2008 19:16
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 21:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon