Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 juni 2007, 13:41
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Voorschot vragen?

Hallo,

Ik heb een grote opdracht binnengehaald..! Nu vroeg ik me af of jullie daarvoor een voorschot vragen en ja, hoeveel? Vraag je dan 50% of minder of..? Het is een vertaling waar ik 2 weken aan bezig ga zijn.

Groetjes,
Sofie
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 juni 2007, 13:54
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorschot vragen?

Gefeliciteerd!!

Ik heb geen ervaring met het vragen van een voorschot, maar je kunt kijken of je de levering kunt opsplitsen. Heeft je opdrachtgever er al iets over gezegd? Of heb je hierover iets opgenomen in je AV?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 juni 2007, 14:58
Eefke's schermafbeelding
Eefke Eefke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 14
Standaard Re: Voorschot vragen?

Ik heb voor vertalingen nooit een voorschot gevraagd. Wel heb ik in overleg met de opdrachtgever een vertaalopdracht waar ik ruim twee maanden mee bezig zou zijn deelfacturen (3) vestuurd. Ik leverde de vertaling in drie delen aan, en verstuurde na elke aanlevering tevens een factuur (bedrag conform het aangeleverde deel).

Ik zou voor een vertaalopdracht van twee weken geen voorschot vragen, maar mocht je toch graag snel over een gedeelte van het geld willlen beschikken, zou ik met je opdrachtgever overleggen over het versturen van deelfacturen.

Is de vertaling voor een particulier, vertaalbureau of bedrijf/organisatie?

Groetjes van Eefke
__________________
Hartelijke groeten,

,

Eefke de Groot
Vertaalbureau Thusana Talen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 juni 2007, 15:21
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Voorschot vragen?

Hoi!

Bedankt voor de reacties!

Het gaat om een vertaling voor een bedrijf. Ik heb gevraagd of ze het opsplitsen in 2 delen goedvonden (25% en 75%) en dat was geen probleem. Dat is inderdaad beter dan gewoon een voorschot te vragen.

Groetjes,
Sofie
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 juli 2007, 16:04
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Voorschot vragen?

De vraag is: waarom wil je een voorschot vragen?

Ik vraag een voorschot omdat ik het prettig vind werken, als mijn tijd (deels) al betaald is en bovendien sluit je erg veel risico's uit, namelijk dat van dubieuze debiteuren. Je vraagt van je opdrachtgever een risico te nemen maar ik heb zelf nog nooit bezwaren teruggekregen op mijn voorschot-verzoek.
Jij reserveert je tijd in principe ook al, waardoor je andere dingen niét kunt doen, door je toezegging. Als je geld nodig hebt kan het dus extra prettig zijn dat je bij aanvang al een deel betaald krijgt.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 juli 2007, 20:58
NoX NoX is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 15
Standaard Re: Voorschot vragen?

Ik heb zojuist een offerte voor een opdracht afgerond. Hierin vraag ik om 25% bij opdracht en de rest binnen 30 dagen na factuur.
Het gaat hier om een opdracht voor 2 maanden, waarbij ik met die 25% ruim mijn maandelijkse prive lasten kan betalen, plus nog een beetje reserve.

Voor mij is dit stressverminderend en volgens mij is het ook redelijk normaal om een voorschot te vragen, vooral als het om langere opdrachten. Als je echt op voorhand kosten moet gaan maken (bijvoorbeeld hardware inkopen) , dan kun je denk ik wel tot 50% vragen.

Als het een korte opdracht is, zou ik kijken of je het met je huidge cashflow kunt redden en dan snel die factuur eruit sturen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 juli 2007, 21:54
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Voorschot vragen?

Zelf heb ik tot op heden geen voorschot gevraagd, maar ik sprak eens een ondernemer op een of andere netwerkbijeenkomst en die stelt dat als het offertebedrag hoger is dan 5% van de jaaromzet, hij een voorschot gaat vragen. Het schijnt gebruikelijk te zijn.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe vragen 10a, 10b en 10d invullen? erik08 Belasting 5 19 juni 2007 22:54
Lastige vragen VAR Mark Sluymers Al die andere praktische dingen 7 22 mei 2007 23:01
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon