Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juli 2007, 13:49
NoX NoX is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 15
Standaard Ondernemers ethiek

Ik ben sinds 1 juli 2007 gestart als freelance software ontwikkelaar en mijn eerste opdracht kreeg ik bij mijn oude werkgever. Op zich gaat het best lekker, al moesten zij nogal aan het idee wennen.

Nu kreeg ik deze week het verzoek om "even" een half uurtje bij een sollicatiegesprek te zitten, waar het gaat om het invullen van een vacature voor software ontwikkelaar. Op zich niks mis mee en ik wil ook best wel even meedenken en meehelpen, zonder daar wat voor te rekenen, zeg maar uit service overwegingen.

Waar ik wel moeite mee heb is het feit, dat ze mij vragen te helpen met het aannemen van personeel, wat als gevolg kan hebben dat ze mij minder zullen inhuren. Ik ben denk ik niet volledig objectief en vraag ik me ook gewoon af of ik ze echt van dienst kan zijn hierin.

Iemand ervaring met dit soort kwesties?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juli 2007, 13:59
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Ondernemers ethiek

Nah, je hebt er toch een vaste opdracht?
De bedoeling is toch ook dat jij meer opdrachtgevers vind?

Ik denk dat het niet zo'n probleem is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 juli 2007, 14:04
NoX NoX is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 15
Standaard Re: Ondernemers ethiek

"Vaste" opdracht duurt tot eind augustus...dan staat de volgende opdrachtgever al voor de deur ,maar ik zou het niet vervelend vinden om nog eens een leuk project te doen bij mijn huidige opdrachtgever.
Het is ook geen probleem, maar voelt wel gek aan.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 juli 2007, 14:05
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ondernemers ethiek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoX Bekijk bericht
Ik ben sinds 1 juli 2007 gestart als freelance software ontwikkelaar en mijn eerste opdracht kreeg ik bij mijn oude werkgever. Op zich gaat het best lekker, al moesten zij nogal aan het idee wennen.

Nu kreeg ik deze week het verzoek om "even" een half uurtje bij een sollicatiegesprek te zitten, waar het gaat om het invullen van een vacature voor software ontwikkelaar. Op zich niks mis mee en ik wil ook best wel even meedenken en meehelpen, zonder daar wat voor te rekenen, zeg maar uit service overwegingen.

Waar ik wel moeite mee heb is het feit, dat ze mij vragen te helpen met het aannemen van personeel, wat als gevolg kan hebben dat ze mij minder zullen inhuren. Ik ben denk ik niet volledig objectief en vraag ik me ook gewoon af of ik ze echt van dienst kan zijn hierin.

Iemand ervaring met dit soort kwesties?
Kun je niet vragen wat de bedoeling is? Misschien willen ze toch liever iemand in dienst hebben en houdt het voor jou toch op. Dan kun je ze helpen met het vinden van goede vervanging, zodat ze wel met een tevreden gevoel over jou achter blijven. Als dat niet de intentie is, dan kun je in ieder geval rustig zitten en waarschijnlijk wat objectiever oordelen!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juli 2007, 16:44
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
Standaard Re: Ondernemers ethiek

Ik zou me geen zorgen maken, zeker aangezien ze jou erbij betrekken. Hoe beter je begrijpt wat je opdrachtgever wil en hoe meer jij ze daarbij van dienst bent, des te groter is jouw toegevoegde waarde.

Een vergelijkbaar voorbeeld: als een opdrachtgever mij vraagt iemand in te werken, voel ik geen achterdocht, maar voel ik me vereerd.
__________________
Erik Weijers
www.erikweijers.nl
www.radix-tekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 juli 2007, 17:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ondernemers ethiek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoX Bekijk bericht
Waar ik wel moeite mee heb is het feit, dat ze mij vragen te helpen met het aannemen van personeel, wat als gevolg kan hebben dat ze mij minder zullen inhuren.
Dat hoort bij het freelance-bestaan. Ik heb als extern projectleider een paar keer geholpen met werving & selectie, mensen inwerken, lijnorganisatie optuigen etc. om het project over te dragen en daarna afscheid te nemen. Soms vragen ze je later terug, soms niet. Het zij zo.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon