Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 augustus 2007, 11:44
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Idee gestolen?

Hallo,
Een tijd terug heb ik een idee voor een artikel aangeleverd bij een landelijk damesblad. Ik kreeg een enthousiaste reactie terug: leuk idee, lijkt ons zeker wat, maar willen het voor de zekerheid nog even kortsluiten met de hoofdredactie voor we groen licht geven. Na een tijdje maar eens gebeld hoe het er voor stond, de betreffende redactrice had nog geen tijd gehad om het te checken. Ze wilde een wat creatievere invulling bij het verhaal, maar daar zelf over brainstormen met de hoofdredactie. Ik vroeg haar of ik al kon beginnen met schrijven. Het antwoord daarop was ja. Helaas was dit telefonisch en heb ik dit niet op papier vastgelegd (dom....). Na 2 weken krijg ik een mailtje van de redactrice dat ik zelf met een creatieve invalshoek moet komen voordat ik het artikel kan gaan schrijven. En wat schetst mijn verbazing: twee weken later zie ik in de winkel het betreffende blad liggen met daarin een artikel wat wel erg lijkt op mijn idee (ik had voorgesteld om 3 vrouwen te interviewen met een deskundige erbij, dit interview was met 1 persoon zonder deskundige. Maar verhaal en invalshoek waren hetzelfde.). Ik voel me nogal bedonderd en vind dat ik hier op moet reageren. Maar hoe? De belangrijkste afspraken zijn telefonisch gegaan. Daarnaast heb ik geen bewijzen dat ze m'n idee gestolen hebben (maar ik kan me niet voorstellen dat ze in korte tijd twee dezelfde artikelen plaatsen, het is allemaal te toevallig) en is het een blad waar ik wel graag voor wil schrijven. Hoe handel ik dit netjes af?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 augustus 2007, 17:04
Moderator Moderator is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Idee gestolen?

Jeetje, wat lullig voor je.

Maar volgens mij kun je iets beter op dit soort zaken voorbereiden. Dit gebeurt veel vaker. Ik heb geen idee hoe je je idee gepresenteerd hebt, natuurlijk. Maar ik heb ooit begrepen dat het de kunst is je verhaal zo te presenteren dat ze geen keus hebben dan jou nemen. Blijkbaar was nu je idee te algemeen, en hebben ze hem gebruikt om verder geïnspireerd te raken. Dat is niet leuk, temeer ook omdat ze zich niet aan de afspraak met jou hebben gehouden.
Hoe zorg je nu ervoor dat ze niet om jou heenkunnen?
Duidelijke invalshoek gecombineerd met een ijzersterke redenatie waarom jij precies degene bent die het artikel móet maken.
Jij hebt de kennis, je hebt de contacten. Maak je zo´n artikel te algemeen en is er geen reden waarom jij specifiek dit moet doen, passen ze het artikel gewoon wat aan en kunnen ze ervoor kiezen het zelf te doen.

Daarnaast is het handig je afspraken op papier of via de mail bevestigd te hebben. Maar dat heb je zelf ook al geleerd.

Omdat je nog bij het blad verder wilt, kun je om verhaal vragen (vriendelijk) en je volgende idee presenteren. Leg er de nadruk op dat je ervan gaat dat het niet expres is gebeurd, maar toch is het vervelend voor jou. Bij je volgende idee: niet teveel weggeven, wel jezelf verkopen. Eventueel gebruik maken van het schuldgevoel dat ze wellicht hebben. En een goede grap maken over de bevestiging (dit hangt natuurlijk allemaal af van de kwaliteit van het contact met je contactpersoon).

Let wel: de positie van freelancers is binnen verschillende uitgevers niet heel denderend. Een voorbeeld: er circuleren zwarte lijsten van freelancers die niet akkoord gaan als hun content gratis op de website wordt geplaatst. Die krijgen dan nooit meer een opdracht.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 augustus 2007, 18:12
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Idee gestolen?

Als je niet echt een waterdichte case hebt kun je dit voorval zien als een aansporing om nog meer ideeën te pitchen bij dat blad. Gewoon zelf niet rancuneus zijn, dat levert vaak veel op!
(Uiteraard wel iets meer street wise aanpakken dan de vorige keer ;-)
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik wil m'n idee niet prijsgeven Kees06 Al die andere praktische dingen 6 9 mei 2007 22:43
last van een goed idee maar geen geld? Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 1 28 maart 2007 09:50
van idee naar opdracht katsarchitecten Marketing en acquisitie 4 22 april 2006 21:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon