Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 januari 2010, 22:43
Agnes1 Agnes1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 januari 2010
Berichten: 2
Standaard Freelancer met 1 opdrachtgever: kan dat?

Hallo, ik ben nieuw hier dus sorry als ik misschien iets vraag wat al ergens anders staat. Mijn situatie is deze. Ik heb een loondienstfunctie en daarnaast wil ik graag ca. 4 uur per week freelancen bij 1 opdrachtgever. Voor de VAR-wuo kom ik dus niet in aanmerking. Ik ben bij deze opdrachtgever ruim 1 jaar uit dienst. Ik heb geen ambitie om de onderneming verder uit te breiden. Ik verricht persoonlijk arbeid (want ik heb geen andere medewerkers die voor mij werken), ik ontvang hiervoor een vergoeding, maar mijn opdrachtgever bepaalt niet waar, wanneer en hoe ik mijn werkzaamheden verricht. Het risico ligt bij mij als de opdrachtgever niet tevreden is over mijn werk.

Nu kan ik 2 scenario's doen:
basis: geen website, geen reclame.
1. Krijg ik dan wel een VAR-row?
2. Als er sprake is van dienstverband, welke kosten brengt dit dan extra mee voor mijn opdrachtgever?
3. Moet ik dan mijn risico's wel afdekken met een rechtsbijstand/beroepsaansprakelijkheidsverzekering of is dit dan niet nodig?

uitgebreid: om meer opdrachtgevers te genereren zou ik wel een website willen maken en kan ik wel een aantal kleine opdrachtgevers vinden, maar nog steeds zal ik >70% van mijn inkomsten uit mijn grootste opdrachtgever halen. Volgens KvK moet ik me dan wel inschrijven in het Handelsregister.
1. Is dit een betere optie dan hierboven?

Ik hoor graag een reactie,
Agnes

Aanvulling: Nu lees ik ook dat ik mijn verdiensten voor de IB kan aangeven bij resultaat overige werkzaamheden. En dan, hoef je dan verder niets te regelen? Dit wordt neem ik aan ook getoetst op (fictief) dienstverband

Laatst gewijzigd door Agnes1; 18 januari 2010 om 23:28 Reden: Aanvullende vraag
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 januari 2010, 13:23
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Freelancer met 1 opdrachtgever: kan dat?

Hai Agnes,

Ik ben ongeveer zo begonnen als jij: 70% bij 1 opdrachtgever en zonder reclame.
Er zijn een paar dingen die je even moet overwegen denk ik

1) Vraagt je opdrachtgever om een VAR? Want als ze dat niet doen, is het in principe hun probleem als er een fictief dienstverband blijkt te zijn. De extra kosten zijn de premies die een werkgever normaal gesproken moet afdragen. Die kun je vinden op je laatste loonstrookje.

2) Je kunt in jouw situatie wel een VAR-ROW krijgen, maar alleen met de intentie om uit te breiden. Dat betekent dat je er goed aan doet om reclame plannen te maken, een schatting te doen van een investering in je bedrijf, en op zoek te gaan naar potentiele nieuwe klanten.
Dit is ook weer afhankelijk per branche, voor sommige werkzaamheden is 70% bij 1 klant normaal, bij andere sectoren komt het weinig voor.

3) Als je echt geen ambitie hebt om uit te breiden, zou je kunnen overwegen om een tussenbureau in te schakelen. Dan werk je met een klein contract voor de tussenpartij, en regelen zij alla administratieve rompslomp. De kans op gedoe met de belasting is dan nihil.

Ik denk dat je zo wel een beetje op weg kunt?

groet
Bo
__________________
Wetenschapsjournalist in de Life Sciences, Chemie en Biotechnologie
http://www.boblanckenburg.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 08:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon