Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 januari 2013, 13:54
Jonne Jonne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2010
Berichten: 11
Standaard Van illustrator naar grafisch vormgever?

Dag allen,

Sinds een paar jaar ben ik werkzaam als freelance illustrator en heb daarvoor de studie Communicatie Vormgeving aan de kunstacademie gevolgd. Van alle grafische programma's die er zijn, is Photoshop de enige die ik gebruik en redelijk onder de knie heb.

Naast dat ik freelance, heb ik altijd standaard "bijbaantjes" gehad. Maar nu heb ik hier genoeg van. Ik wil mij verder ontwikkelen en zou graag (parttime) bij een ontwerp- of reclamebureau willen werken.

Nu is mijn vraag: hoe kom ik daar terecht? Ik weet dat ik eerst meer programma's zou moeten leren; Adobe Illustrator en Indesign onder andere. Een goede portfolio is natuurlijk ook erg belangrijk. Zoals ik het zelf zie, heb ik twee opties: ik leer mijzelf alle belangrijke programma's aan en zorg dat ik een goede portfolio maak. De tweede optie en naar mijn idee de meest veilige optie, is om een (deeltijd)opleiding te gaan volgen. Dit kost alleen tijd en veel geld. Is dit het waard? En kom ik met een diploma sneller een ontwerpbureau binnen?

Veel stof voor mij om over na te denken Tips en eigen ervaringen zijn daarom erg welkom!

Groet,
Jonne
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 augustus 2013, 12:04
Braintail
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Beste Jonne,

Ik ben zelf grafisch vormgever + illustrator, ik doe beide vakgebieden in mijn eigen bedrijf wat een top-combinatie is. Het mooie is dat je je illustratie-talenten kan laten uitblinken in bijvoorbeeld logo's of opmaak voor posters of flyers, en zo ook je eigen stijl kan doordrukken.

Ik zelf heb op de kunstacademie gezeten maar ben ermee gestopt, en kan je vertellen dat het doen van een opleiding niet nodig hoeft te zijn.
Het is natuurlijk aantrekkelijk wel te doen, vooral voor de motivatie. Ik heb echter alles zelf aangeleerd van jongs af aan. Mensen onderschatten vaak hun eigen leer-vermogen en kijken niet verder.

Beste manier om bij een grafisch bureau te komen: opbellen of e-mailen en langs gaan met je portfolio. Ik heb dit direct gedaan na het stoppen van mijn studie, en liep binnen bij een bedrijf met mijn mappen aan portfolio-werk en na 2 uur liep ik de deur uit, wetende dat ik de volgende week er zou beginnen.
Je belangrijkste middel is je portfolio en je denkvermogen, en ook weten deze over te brengen.

Succes ermee en geniet ervan!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 augustus 2013, 15:08
Jonne Jonne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2010
Berichten: 11
Standaard

Hallo Braintail,

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb ondertussen besloten om mijn tijd en geld niet in een opleiding te steken, maar ben druk bezig om Illustrator en InDesign te leren. Wanneer ik hier genoeg mee kan, zal ik zorgen dat ik een goede portfolio heb.

Fijn om je verhaal te horen dat je met een goede portfolio, zonder opleiding, een baan hebt gekregen. Dat geeft me moed
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 maart 2018, 17:57
esilva esilva is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2018
Berichten: 1
Talking

Hoi,

Ik zit ook met hetzelfde probleem. Alleen ben ik een product Ontwerper geweest. Nu zou ik graag illustrator willen worden. Ik beheers wel de Adobe programma's. Illustrator en Photoshop heb ik mijzelf aangeleerd. Dit is het beste manier. Mijn tip is om veel op YouTube te kijken. En vooral veel oefenen en uitproberen.

Maar goed ik wil juist een illustrator worden maar heb geen idee hoe ik dus aan klanten moet komen. Ik stuur mails naar bedrijven die werken met freelance illustratoren maar krijg geen feedback.
Dit is mijn website: www.ezsilva.com

Misschien omdat je als illustrator hebt gewerkt dat je voor mij tips hebt?

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorbeeldbrief bezwaarschrift VAR-ROW i.p.v. VAR-WUO Lancelittle Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 22 januari 2012 21:57
Waarom kreeg ik een VAR-ROW in plaats van een VAR-WUO? snowboarder Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 11 januari 2012 22:47
Waarschuwing: spookfactuur van KvK-lookalike forumbeheerder Nieuws - Voor en door freelancers 13 23 januari 2009 17:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon