Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juni 2007, 14:29
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd?

Zijn er speciale regelingen mbt een zakelijke auto die 'oud' is en economisch al afgeschreven is?

Het probleem waar ik mee zit is dat ik in Duitsland woon. Mijn 'bedrijfsadres' is in Nederland. Ik heb een auto (Renault Safrane, uit 1997) met een LPG installatie. Reden van mijn vraag: door deze installatie is invoeren in Duitsland praktisch niet mogelijk. Wel mogelijk, maar loont zich niet. Auto bevalt perfect, en gezien het een hobby is, wil ik niet van de auto af. De auto op nederlands kenteken 'op het bedrijf' is dan een optie.

Maar, ik rijd ca. 40.000 km per jaar zakelijk (woon-werk), en 10.000 per jaar privé.

Welke constructie is wijsheid? Zijn er constructies voor auto's die economisch niets meer waard zijn (bijtelling geldt nog wel? 20 % cataloguswaarde van 45.000 euro?) Dat is wel veel voor een safrane die in de markt nog geen 3000 waard is...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juni 2007, 14:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd?

Ik zit met hetzelfde en betaal dus de pittige bijtelling voor een auto die niet meer zoveel waard is. Wel is het zo dat de bijtelling gemaximeerd is tot de werkelijke autokosten.

Oplossingen zijn een nieuwe auto kopen en/of de auto overhevelen naar privé. Of dat gunstig is wordt uitgeneuzeld in het artikel Auto van de zaak (met rekenmodel).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 juni 2007, 15:30
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd?

Ik moet de keuze nog maken, privé betekend feitelijk : auto wegdoen.

Dan moet ik de auto invoeren, en dat gaat over de 1000 euro kosten, en dat is het gewoon niet waard helaas.

Klopt mijn berekening?

Zakelijk

"Zijn de werkelijke totale kosten van de auto lager dan 22% (2007) van de cataloguswaarde, dan kunt u de werkelijke totale kosten als fictieve bijtelling rekenen. Er blijft dan per saldo geen aftrekmogelijkheid meer over aangezien de aftrek dan gelijk is aan de fictieve bijtelling. Deze regeling is alleen van toepassing op een eenmanszaak, maatschap of vof. "

De fictieve bijtelling zou voor mijn auto op 9900 euro uitkomen. De werkelijk totale kosten (6650€ per jaar - belasting, verzekering, brandstof, onderhoud en afschrijving (450€ per jaar)) zouden dus deze bijtelling zijn. Dus ik heb geen aftrekmogelijkheid op mijn auto?

Privé

40.000km zakelijk * 0,19 cent zou dus betekenen dat ik 7600 euro kan aftrekken, dus ca. 4500 euro meer overhoud uiteindelijk?

Het verschil van de twee zou dus zijn:

Zakelijk - geen bijtelling, maar ook geen aftrekposten

Privé - ca. 4500 euro


Dat scheelt nogal wat ? Dan gooi ik die 1000 euro invoer er nog wel op

Mis ik geen BTW-zaken ?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 juni 2007, 23:53
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd?

Het is onmogelijk om op een site als deze een juist en volledig antwoord te geven op deze vraag.

Zoals je in je laatste uiting aangeeft: ...BTW. Voor de auto geldt voor zowel de BTW als de INKOMSTENBELASTING dat deze apart berekend moeten worden wat voordeliger is.

maar de richting die je voor de inkomstenbelasting uitgaat is wel de juiste en omdat het om een oude bijna afgeschreven auto gaat is het meestal bij een dergelijke ouderdom verstandig om gewoon kms te rekenen a 19 cent. Zeker als je 40.000 rijdt
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 juni 2007, 00:05
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd?

Ok, duidelijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Feedback gevraagd Sandra Schoppers Marktplaats 18 14 juni 2007 23:33
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21
Samenwerking met een recruiter gezocht Maatje Marktplaats 0 29 januari 2007 20:37
Tips om een blog te maken? Life Creations ICT 8 3 januari 2007 13:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon